Ben jij klaar voor horeca­personeel?

Personeel checklist wat te doen

Test jezelf en je weet het binnen enkele minuten.

Payrolling horeca
Payrolling horeca

Payrolling in de horeca, zo werkt het

Als ondernemer in de horeca wil je werknemers flexibel kunnen inzetten zonder dat het je (te) veel kost. Heb je wel eens aan payrolling gedacht? Lees hoe payrolling werkt, wat de voor- en nadelen zijn en hoeveel je voor deze dienstverlening betaalt.

De horeca wijkt in een aantal opzichten af van andere branches. Het werk is vaak seizoensgebonden, personeel moet op onregelmatige tijden werken en er zijn relatief veel parttimers en oproepkrachten. Ook is er sprake van een groot verloop, omdat jongeren en studenten vaak tijdelijk in de horeca werken.

Door die hoge parttime-bezetting en de vele personeels­wisselingen heb jij als horecawerkgever te maken met veel administratieve rompslomp. Dat kost je tijd en dus ook geld. Je kunt hierop besparen door je werknemers onder te brengen bij een payroll-bedrijf. Wat houdt dat precies in?

Payrolling, zo werkt het

Met payrolling loop je geen werkgeversrisico’s en houd je de personeels­kosten van je personeel in de hand. Je horecawerknemers staan namelijk niet bij jou op de loonlijst, maar hebben een arbeids­overeenkomst met het payroll-bedrijf.

De payroller is in juridische zin dus de werkgever. Dat scheelt jou een hoop werk, omdat het payroll-bedrijf verantwoordelijk is voor allerlei tijdrovende werkgeverstaken. Zoals:

De dienstverlening van een payroll-bedrijf lijkt dus sterk op die van een uitzendbureau: ook bij uitzendwerk zijn je werknemers officieel in dienst bij een andere werkgever.

Het verschil is echter dat je bij payrolling zelf de werving en selectie van werknemers voor je rekening neemt. Voor de kwaliteit van je horeca­personeel ben je dus niet afhankelijk van het payroll-bedrijf. Je hebt het helemaal zelf in de hand. 

Wat kost horecapersoneel?

Wat kost horeca­personeel?

Lees het gratis whitepaper met daarin de personeels­kosten op een rij voor horeca en tips om slim te besparen.

Let op

Als het payroll-bedrijf geen loonheffingen of sociale premies afdraagt, kan de Belastingdienst jou aansprakelijk stellen. Check daarom altijd of een payroller het keurmerk van de Stichting Normering Arbeid heeft en met een zogeheten g-rekening werkt.

Payrolling en WAB

Door de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) veranderen de regels voor payrolling. Payrollers die bij jou werken krijgen vanaf 1 januari 2020 vrijwel dezelfde status als je eigen werknemers. Jij gaat dus meer betalen voor de arbeid van payrollers.

De gelijkheid tussen payrollers en eigen werknemers betreft zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden. Dus niet alleen het salaris en vakantiegeld, maar ook de prestatiebeloning of dertiende maand en de vakantiedagen, enzovoort. Alleen voor zijn pensioen valt een payroller onder de eigen regeling van het payrollbedrijf.

Payrolling, de kosten

De kosten van payrolling variëren per payroll-bedrijf. Een goede richtlijn is: brutoloon plus toeslag. Dat wil zeggen: een payroll-bedrijf baseert zich bij de berekening van de kosten op het brutoloon van de werknemer die bij jou komt werken. Daarbovenop komt een toeslag: dat is de fee die je voor de dienstverlening van het bedrijf betaalt.

De hoogte van de toeslag wordt doorgaans weergegeven met behulp van een omrekenfactor. In de praktijk ligt deze omrekenfactor gemiddeld tussen de 1,50 en 1,75. Door dit getal te vermenigvuldigen met het brutoloon bereken je het uiteindelijke totaalbedrag dat je voor je werknemer moet betalen, dus brutoloon plus toeslag.

De hoogte van de omrekenfactor is onder meer afhankelijk van:

  • de keuze voor een bepaald payroll-bedrijf
  • het aantal uren dat de werknemer werkt
  • de hoogte van het brutoloon

Let op

Naast de toeslag betaal je vaak extra kosten als er sprake is van ziekte­verzuim. Laat je niet verrassen: zorg dat je weet welke voorwaarden het payroll-bedrijf hiervoor hanteert.

Tip

Bekijk de video hieronder over personeels­kosten in de horeca. 4 ondernemers uit Amsterdam vertellen over slim besparen:

Payrolling, aandachtspunten

Als je overweegt een payroll-bedrijf in te schakelen, let dan goed op de volgende aandachtspunten:

1. Ketenregeling

Op payrolling kan de ketenregeling van toepassing zijn. Dit houdt in dat als een payroll-werknemer twee jaar* achtereen bij jouw bedrijf werkzaam is, je verplicht bent om hem een vast contract aan te bieden.

* Vanaf 2020 wordt de ketenregeling uitgebreid naar 3 contracten in 3 jaar tijd.

Maar let op: de ketenregeling geldt niet bij een payroll-contract met uitzendbeding (zie punt 2).

2 Uitzendbeding

Zorg dat het payroll-bedrijf een zogeheten uitzendbeding in het contract opneemt. Dit garandeert dat jij en de payroll-werknemer de arbeids­overeenkomst op elk gewenst moment zonder gevolgen kunnen opzeggen.

De wettelijk toegestane termijn voor een uitzendbeding is 26 weken, met uitloop tot maximaal 78 weken. Daarna gaat het dienstverband meetellen voor de ketenregeling; de payroll-werknemer komt dus pas na 3,5 jaar in vaste dienst.

3. Arbeidsomstandigheden

Hoewel een payroll-werknemer niet bij jou in dienst is, ben je wel verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden. Raakt de werknemer betrokken bij een bedrijfsongeval, dan ben jij aansprakelijk.

Controleer dus of je aansprakelijkheids­verzekering ook geldt voor payroll-werknemers.

Payrolling, voor- en nadelen

Payrolling heeft dus een flink aantal voordelen. We zetten de belangrijkste voor je op een rij:

  • 1,5 jaar oproepcontracten / 3,5 jaar flexibiliteit
  • geen personeels­administratie
  • geen werkgeversrisico’s
  • inzicht in je personeels­kosten
  • geen boekhoudkosten
  • minder administratieve rompslomp
  • geen loondoorbetaling bij ziekte

Payrolling heeft ook enkele nadelen:

  • werknemer minder betrokken bij bedrijf
  • mogelijk duurder dan zelf in dienst nemen
  • geen pensioenopbouw in eigen bedrijfstakpensioenfonds (omdat payroll-bedrijven verplicht  onder een uitzend-cao vallen)

Tip

Wil je weten of payrolling bij jouw bedrijf past? Download dan de payroll-checklist voor horecaondernemers (Word-bestand) van de website van Koninklijke Horeca Nederland.

Zekerheid horecapersoneel

Ga voor zekerheid in de horeca

Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. 

Meest gelezen

Whitepapers en online tests