Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?
Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Secundaire arbeidsvoorwaarden, wat en hoe?

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden precies en hoe bepaal je ze? Een overzicht van de arbeidsvoorwaarden die je kunt bieden aan je personeel inclusief tips voor slimme voorwaarden!

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Met je werknemer spreek je een aantal arbeidsvoorwaarden af. Deze leg je vast in de arbeids­overeenkomst (het contract). Je kunt voor de secundaire arbeidsvoorwaarden ook verwijzen naar een personeels­handboek als die voorwaarden voor al je personeels­leden gelden.

Maar wat zijn nu precies primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden? Een overzicht:

Primaire arbeidsvoorwaarden

De primaire arbeidsvoorwaarden zijn de basisafspraken die je maakt met een werknemer. Dat zijn in ieder geval afspraken over:

Daarnaast worden er vaak afspraken gemaakt over:

Deze afspraken worden ook vaak tot de primaire arbeidsvoorwaarden gerekend. Je bent in ieder geval verplicht om naast het salaris (volgens het minimumloon) ook vakantiedagen (minimaal 4 keer het aantal werkuren per week) en vakantiegeld (minimaal 8% van het bruto jaarsalaris) toe te kennen. Een pensioenregeling is niet algemeen wettelijk verplicht. 

In je cao kunnen extra primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden staan.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Naast de genoemde primaire arbeidsvoorwaarden, kun je extra afspraken maken met werknemers. Dit zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Door naast het salaris extra voorwaarden te bieden, kun je een functie binnen jouw bedrijf aantrekkelijk maken.

Je zult dan eerder goede werknemers aannemen en huidige werknemers motiveren om hun best te doen. Dit kan je bedrijf veel opleveren. Wat kun je werknemers zoal bieden?

Wij betalen de lunch en het avondeten voor ons personeel. In de horeca is het gebruikelijk dat je voor maaltijden een bedrag inhoudt op het salaris. Dat doen wij niet. - Lilian Budding, horecaondernemer.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden

De extra voorwaarden kun je ook verder opdelen in tertiaire en quartaire arbeidsvoorwaarden. Bij tertiaire arbeidsvoorwaarden gaat het om alle extra voorzieningen en faciliteiten die je niet direct in geld kunt uitdrukken. Bijvoorbeeld een ruimte voor ontspanning, een bedrijfskantine en de vrijdagmiddagborrel. 

Lees meer over tertiaire arbeidsvoorwaarden.

Quartaire arbeidsvoorwaarden

Quartaire arbeidsvoorwaarden zijn alle voorzieningen rondom opleiding en ontwikkeling. Dus alle trainingen en cursussen die je werknemers kunnen volgen en de mogelijkheden om door te groeien binnen je bedrijf.

kosten personeel

Krijg grip op personeels­kosten

Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeels­kosten op een rij en 5 manieren om te besparen.

Belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden

Dit zijn de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden die je kunt bieden:

  • Dertiende maand
    Extra maandsalaris aan het einde van het jaar.
  • Prestatiebeloning
    Extra salaris na een goede prestatie, bijvoorbeeld een bonus of winstuitkering.
  • Verzekeringen voor je personeel
    Zoals inkomenszekerheid bij arbeidsongeschiktheid of inkomenszekerheid voor nabestaanden bij overlijden (via een Anw-gat­verzekering).
  • Vervoersmiddel
    Een leaseauto of fiets van de zaak.
  • Telefoon van de zaak
    Maak afspraken over het gebruik van een smartphone, laptop, tablet en dergelijke.
  • Kerstpakketten en cadeaus
    Je kunt dit als secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden vastleggen in een contract of personeels­handboek, maar ook spontaan als extraatje geven. Denk ook aan abonnementen op vakbladen en dergelijke.
  • Opleiding
    Geef werknemers een vast budget en/of aantal dagen voor opleidingen, trainingen, cursussen en workshops. Ook wel een quartaire arbeidsvoorwaarde genoemd.
  • Sport en ontspanning
    Je kunt personeel bijvoorbeeld een abonnement op de sportschool geven of afspraken maken over ontspanning op het werk. Ook wel een tertiaire arbeidsvoorwaarde genoemd.

Veel voorzieningen aan je personeel kun je voordelig verstrekken dankzij de werkkostenregeling. Bekijk deze 10 vragen over de werkkostenregeling.

Onvoorziene kosten

Tegenvallers kunnen je onderneming veel geld kosten. Denk aan ongevallen, beroepsfouten en uitval door ziekte.

Een werknemer die wegens ziekte niet kan werken, kost je gemiddeld 260 euro per dag. Een zieke of arbeidsongeschikte werknemer kan je zelfs tot twaalf jaar lang geld kosten.

Er kunnen ook eventuele juridische kosten of advieskosten volgen in verband met contracten, arbeidsconflicten, etc. Tegen al dit soort onvoorziene kosten kun je verzekeringen afsluiten.

Slimme secundaire arbeidsvoorwaarden

Bereken goed welke arbeidsvoorwaarden je kunt bieden. Werk je met jonge werknemers, dan is bijvoorbeeld een pensioenregeling vaak geen harde eis voor hen.

Het slim inzetten van andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een abonnement op de sportschool of een leaseauto, kan er ook voor zorgen dat een lager basisloon geaccepteerd wordt.

Denk ook aan het invoeren van prestatiebeloningen, zoals een bonus. Daarmee koppel je slim het bedrijfsresultaat aan het loon van je werknemer en loop je minder financieel risico als het onverhoopt minder gaat.

Je kunt bijvoorbeeld ook atv-dagen geven in ruil voor overwerk. Dit is een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde voor personeel. Je werknemers bouwen atv-uren op als zij overwerken en kunnen dit opsparen om een roostervrije dag te nemen.

Bespaar op personeels­kosten in 2024

Door slimme arbeidsvoorwaarden te creëren, kun je aanzienlijk besparen op personeels­kosten.

  1. Subsidies
  2. Werkkostenregeling
  3. Verzekeringen
  4. Slimme arbeidsvoorwaarden
  5. Productiviteit verhogen

Meer weten over alle kosten rondom personeel en hoe je er slim op kunt besparen? Lees het gratis whitepaper over personeels­kosten.

  • Wat zijn de primaire arbeidsvoorwaarden?

    Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de afspraken die je met je medewerkers maakt over het loon, werktijden, overwerken, vakantiedagen en geld, pensioen en onkostenvergoedingen. Dit noemen we de primaire arbeidsvoorwaarden.

  • Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?

    Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra afspraken die je met je medewerker maakt over bijvoorbeeld de 13e maand, extra beloningen, personeels­verzekeringen, een auto van de zaak, et cetera. In een cao kunnen regels staan over dit soort arbeidsvoorwaarden.

  • Waar kun je secundaire arbeidsvoorwaarden vastleggen?

    De belangrijkste voorwaarden leg je vast in het arbeidscontract. Voorwaarden die voor al je werknemers gelden en hetzelfde zijn, kun je opnemen in een personeels­reglement of -handboek. Verwijs naar dit document vanuit je arbeidscontracten.

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

Overeenkomst van opdracht, tips en een voorbeeld

Als je een zzp’er of freelancer inschakelt, is het van belang om alle werkafspraken goed vast te leggen. Dat doe je in een overeenkomst van opdracht (OVO). Wat is dat precies? En waar moet je op letten bij het maken van zo’n overeenkomst?

Voorbeelden van een arbeidscontract

Arbeidscontracten heb je in verschillende vormen, maar ze bevatten vaak een aantal vaste onderdelen. Bekijk voorbeelden van een arbeidscontract voor bepaalde tijd en onbepaalde tijd.

Whitepapers en online tests