'Best lastig om de juiste mensen te vinden'

23 februari 2018
Charlotte Meindersma - Charlotte's Law & Fine Prints - Foto José Chan

Charlotte Meindersma is eigenaar van juridisch advieskantoor Charlotte's Law & Fine Prints. Ze vond het een grote stap om haar eerste werknemer aan te nemen. 'Vooral vanwege de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid die je als werkgever hebt.'

Charlotte Meindersma - Charlotte's Law & Fine Prints - Foto José Chan
Ondernemer Charlotte Meindersma
Bedrijf Charlotte's Law & Fine Prints
Actief in Zakelijke dienstverlening
Opgericht in 2011
Aantal medewerkers 2
Eerste werknemer in 2016

Charlotte startte in 2011 haar eigen juridische advieskantoor. Sindsdien helpt ze de creatieve sector en ondernemers bij vraagstukken over intellectueel eigendom, privacy en zakelijke contracten. ‘Voor mij was het heel logisch om mijn eigen bedrijf te beginnen. Ik hielp al ondernemers én ik ben nogal eigenzinnig. Ik ben niet echt geschikt om voor een baas te werken.’

Eerste werknemer

‘Ik had te veel opdrachten en kon het niet meer alleen aan. Ik moest een jurist aannemen. Niet persé fulltime, maar voor vier dagen per week. Ik heb alles overwogen. Zou ik iemand voor minder uren aannemen, dan kon ik geen goede werknemer vinden. Zou ik een zzp’er inhuren, dan zouden het teveel uren zijn en op een fictief dienstverband lijken. Bovendien heb ik in mijn vak te maken met een relatie- en concurrentiebeding. Ik kan het mij niet veroorloven dat een zzp’er er met mijn klanten vandoor gaat. Ik kan dat op papier wel allemaal regelen, maar als het je toch overkomt kost het vooral veel tijd én geld. Wanneer ik zelf iemand aanneem, heb ik alles zelf in de hand.’

Groot risico

‘Personeel aannemen is een grote stap', beaamt Charlotte. 'Vooral vanwege de verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden die je als werkgever hebt. Het is voor een ondernemer een groot risico als personeel ziek wordt. Daar sluit je een verzuimverzekering voor af. En wat als iemand zijn werk niet goed doet? Het gaat toch ook om je reputatie.’  

Via social media

Charlotte vond haar eerste werknemer via social media. 'Daar ben ik zelf heel actief mee. Mijn werknemer moest mij in ieder geval via social al kennen. Bovendien had ik geen geld voor een dure personeelsadvertentie.’

Vast contract?

‘Nee, eerst een contract voor bepaalde tijd', weet Charlotte. 'Als iemand goed is, komt dat vaste contract er echt wel. Ik kies voor drie contracten binnen twee jaar. Voornamelijk dus vanwege de risico’s. Bied je meteen een vast contract, dan is het veel moeilijker om van iemand af te komen. Ik vind dat je pas in een werksituatie kunt beoordelen of je met iemand goed kunt samenwerken. Ik heb geen dure assessments gedaan. Een sollicitatiegesprek zegt niet genoeg. Je weet van te voren echt niet of het gaat werken.’

Salarisadministratie

‘Ik had mijn boekhouding al uitbesteed, dus ook de salarisadministratie doet mijn administratiekantoor. Heerlijk! Dat gedoe met premies. Dat moet je weer uitzoeken en kost alleen maar tijd. Door het uit te besteden bespaar ik juist tijd. Bovendien ontbreekt mij de exacte kennis. Daarom vind ik het waard om ervoor te betalen.’

Grootste uitdaging

‘Ik vind het lastig om de juiste mensen te vinden. In een sollicitatiegesprek geven mensen vaak het perfecte antwoord. Dan zijn ze helemaal niet zo eerlijk. Ze doen zich anders voor. Daardoor kun je een hele andere indruk van iemand hebben. Daar heb je niets aan. Wanneer je een van je eerste werknemers aanneemt, heb je gewoon geen tijd om honderden gesprekken te voeren of bijvoorbeeld een mening aan iemand anders te vragen. Je moet het allemaal zelf doen.’

Ratio versus gevoel

‘Ik heb geleerd vooral niet iemand aan te nemen omdat ik vind dat het moet. Ik bekeek alles veel te rationeel toen ik mijn eerste werknemer aannam. Maar onze persoonlijkheden pasten niet bij elkaar, bleek later. Als ik meer naar mijn gevoel had geluisterd, had ik mij en die persoon veel gedoe bespaard. Gelukkig heb ik nu een heel fijn team. Ik heb een officemanager en een jurist in dienst. Ik kan weer vooruit.’

Meer werknemers?

‘Niet teveel… Ik zei altijd; ik blijf zzp’er. Dat is inmiddels ook veranderd. Hoe meer mensen ik aanneem, hoe meer ik zal moeten aansturen. Ik ben absoluut geen goede manager. Nu heb ik twee mensen in dienst die hier prima mee omgaan. Ze vinden het fijn dat ik op bepaalde punten de eindverantwoordelijke ben, maar werken heel zelfstandig. Ik ben dan wel hun baas, maar we drinken ook samen een biertje na het werk.’

Tips van Charlotte

  • ‘Wees goed voorbereid. Denk heel goed na over de risico’s en zoek alles uit rondom bijvoorbeeld verzekeringen.’
  • ‘Probeer vooral niet zelf een arbeidsovereenkomst in elkaar te flansen of van internet af te halen. Denk verder dan alleen salaris en vakantiedagen. Bijvoorbeeld over ziekte en ziekmelden.’
  • ‘Wil je iemand aannemen? Natuurlijk moet het op papier kloppen, maar volg ook je gevoel.’

Tekst: Patty Sjerps | Foto: José Chan | Video: Sietse van der Molen

23 februari 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.