10 schouderklopjes voor medewerkers

01 maart 2016
Schouderklopje

Waardering motiveert medewerkers en leidt tot meer betrokkenheid. Geef jij je medewerkers regelmatig een complimentje? Tien tips om personeel extra te motiveren met een schouderklopje.

Schouderklopje

Weet jij hoeveel invloed jouw compliment heeft op je personeel? Waardering door de leidinggevende stimuleert en leidt tot betere prestaties op de werkvloer. Werknemers presteren beter, verzetten meer werk, voelen zich meer betrokken bij het bedrijf en blijven langer in dienst. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse bureau Gallup. Werknemers geven aan een persoonlijke blijk van waardering zelfs belangrijker te vinden dan een financiële beloning.

Opmerken en waarderen

Toch onderschatten veel werkgevers het belang van een schouderklopje. Een complimentje op zijn tijd geeft je medewerker het gevoel gezien, begrepen en erkend te worden. Hierdoor laat je zien dat je het werk dat hij verricht belangrijk vindt en waardeert. Door hier aandacht aan te besteden, kun je medewerkers waarderen en motiveren.

Verdeel je aandacht

Met een compliment uit je je waardering voor een persoonlijke eigenschap, prestatie, inspanning of idee van je medewerker. Dit is voor iedereen belangrijk. Zet iedere medewerker op gezette tijden in het zonnetje, niet alleen de toppresteerders. Verdeel je aandacht eerlijk en zorg ervoor dat je schouderklopje oprecht overkomt. Hoe maak je een compliment?

  • Maak het zo persoonlijk mogelijk: Richt je compliment dus op een persoon of een klein team.
  • Zorg voor een concreet compliment: Benoem wat de ander zo goed gedaan heeft en waarom je dat waardeert. Geef voorbeelden en specifieke details die je pluim ondersteunen.
  • Formuleer je compliment positief: Plaats geen kanttekeningen. Vertel wat de ander heeft gedaan, niet wat hij heeft nagelaten of wat anderen nooit doen.
  • Spreek vanuit jezelf: Spreek niet vanuit een anonieme algemene deler, maar maak het jouw persoonlijke compliment.
  • Geef het compliment het liefst face to face: Een mailtje of een briefje haalt het niet bij een persoonlijk schouderklopje.
  • Wees creatief: Geef iedereen zijn eigen verhaal; wees origineel en zorg voor de nodige variatie. Laat merken dat je aandacht hebt besteed aan het compliment.

Tien tips voor een blijk van waardering

1. Geef regelmatig een schouderklopje

Wat is er makkelijker dan regelmatig een persoonlijk complimentje te geven aan je medewerkers. Als je rekening houdt met bovengenoemde tips weet je zeker dat jouw compliment goed ontvangen zal worden. Een schouderklopje geeft een goed gevoel bij de gever en zorgt voor tevredenheid bij de ontvanger.

2. Gebruik complimentenkaartjes

Grappige, lieve, stimulerende; er is een gevarieerd aanbod aan kant-en-klare doosjes met complimentenkaartjes in verschillende uitvoeringen. Deze kaartjes vormen een origineel opstapje voor jouw persoonlijk toegelichte schouderklopje. Je kunt de doosjes ook gebruiken om je medewerkers op speelse wijze te stimuleren elkaar te complimenteren.

Groeien met personeel?

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Een verzekerings­adviseur brengt het voor je in kaart.

Vind een adviseur

3. Stuur een persoonlijk kaartje

Nog maar weinig mensen krijgen persoonlijke post. Je maakt gegarandeerd indruk als je je personeel een persoonlijk kaartje stuurt voor hun verjaardag, een jubileum, als ze met vakantie gaan of bij ziekte. Haak in op een bepaalde gebeurtenis: maak een persoonlijk sinterklaasgedicht of stuur een handgeschreven kerstkaart. Allemaal gelegenheden om te laten zien dat je als werkgever je personeel waardeert en aan hen denkt.

4. Regel een traktatie

Laat je compliment vergezeld gaan van een traktatie. Het is extra feestelijk als alle collega’s hiervan kunnen meegenieten. Haal een taart, organiseer een gezellige lunch of ga met elkaar borrelen aan het eind van de dag. Samen vieren verdubbelt de vreugde en vergroot het teamgevoel.

5. Hijs je medewerker op de zeepkist

Bij veel bedrijven gebruiken leidinggevenden letterlijk een zeepkist om medewerkers in het zonnetje te zetten. Iedereen komt even bij elkaar en de leidinggevende vertelt waarom de betrokkene een complimentje verdient. Vaak wordt gezamenlijk iets lekkers gegeten en krijgt de medewerker een aardigheidje.

6. Geef een beloning

Regelmatig complimenteren motiveert meer dan een financiële beloning. Wil je toch een financiële beloning geven, denk dan ook eens aan iets originelers dan een geldbedrag. Besteed persoonlijk aandacht aan de beloning. Kies een cadeau dat past bij de ontvanger: een felbegeerde gadget, een concertkaartje voor een favoriete artiest, een bijzondere training, alles is mogelijk als je maar zorgt voor een ‘personal touch’.

7. Betrek partner en gezin

Als je medewerker een extra inspanning levert, door bijvoorbeeld 's avonds of in het weekend te werken, vraagt dat ook iets van het thuisfront. Geef eens een bioscoopbon, toegangskaartjes voor een pretpark of een theatervoorstelling. Hiermee beloon je niet alleen je medewerker, maar ook zijn of haar gezin.

8. Verleen een privilege

Je kunt iemand op een originele manier in het zonnetje te zetten door hem of haar een tijdelijk privilege te gunnen. Bij sommige bedrijven hebben ze speciaal voor de topper van de maand een parkeerplaats vlakbij de ingang gereserveerd. Een hotelketen biedt zijn beste medewerker een nacht in de bruidssuite aan en een ziekenhuis publiceert in haar nieuwsbrief de winnaar van de collega van de maandverkiezing. Wees creatief en bedenk een privilege dat past bij jouw bedrijf.

9. Activeer een eigen cadeaushop

Wil je je personeel liever zelf een cadeau laten kiezen, dan is het tegenwoordig mogelijk om redelijk voordelig een online cadeaushop te activeren. Medewerkers kunnen hier zelf cadeaus uitkiezen die jij voor hen beschikbaar stelt. Leuk voor je personeel en gemakkelijk voor jou, want je hoeft niet zelf op pad en geeft altijd iets dat in de smaak valt.

10. Start een waarderingsprogramma

Iets ambitieuzer, maar ook voor kleinere en middelgrote bedrijven goed te realiseren, is een waarderingsprogramma. Formuleer een scoringsmodel, waarbij medewerkers punten kunnen verdienen bij goede prestaties. Deze punten geven recht op een beloning die je vooraf hebt bepaald. Dat kan van alles zijn, van een taart tot een gezellig avondje uit, van een teamlunch tot een cadeau. Ook voor een waarderingsprogramma kan je een online variant inrichten.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

01 maart 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.