Thuis werken Arbo
Thuis werken Arbo

Thuiswerken, wat zegt de Arbowet?

Door de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis. Wat betekent dat voor jou als werkgever? Waar moet je volgens de Arbowet op letten? En hoe kun je ergonomische en psychische klachten bij jouw personeel voorkomen? Tips van twee experts.

Slim en gezond thuiswerken volgens de regels, hoe doe je dat? Esther Graaff-Visser (ergonoom bij ArboNed) en Jan Machek (psycholoog bij ArboNed) geven ondernemers met personeel de volgende tips.

Arbowet en thuiswerken

Volgens de Arbowet moet je als werkgever elke arbeidsplaats betrekken in je arbobeleid. Ook de thuiswerkplek.

Je moet bijvoorbeeld checken of de thuiswerkplek ergonomisch is ingericht. Dit stond vast niet boven aan jouw lijstje met arboverplichtingen als je werknemers normaal niet thuiswerken. 

Thuiswerken door corona

Door de coronacrisis hebben we te maken met een bijzondere situatie. Het werken vanuit huis is een opgelegde maatregel vanuit de overheid om het coronavirus in te dammen.

Werkgevers moeten hieraan gehoor geven, maar er kan niet worden verwacht dat elk bedrijf meteen de juiste spullen heeft voor iedereen, of heeft gecheckt of alle werknemers goede werkplekken hebben. 

Als werkgever heb je nog steeds een zorgplicht. Deel bijvoorbeeld tips over thuiswerken met je werknemers, of doe een online (thuis)werkplekcheck.

Een thuiswerkovereenkomst is voor tijdelijke thuiswerkers niet nodig, maar komt wel van pas als iemand structureel thuis gaat werken.

Thuiswerken en ergonomie

Lang niet iedereen heeft thuis een ingerichte kantoorwerkplek. Daardoor is het lastiger om een goede werkhouding te vinden. Met mogelijk nek- en schouderklachten als gevolg.

Belangrijk is onder andere dat de onderarmen goed op tafel liggen, zonder de schouders op te trekken. Ook moet de bovenrand van het beeldscherm iets onder ooghoogte komen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de laptop op een stapel boeken te plaatsen. Dan heb je wel een extern toetsenbord en een muis nodig.

Het belangrijkst is om het zitten en bewegen veel af te wisselen.

Wissel het zitten elk half uur af met bewegen. Haal een glas water, een kop koffie, telefoneer lopend, doe een paar rek- en strekoefeningen. Zo maak je de spieren los.

Mentaal fit blijven bij thuiswerken

Een van de meest gehoorde klachten van mensen die langere tijd thuiswerken of voor wie thuiswerken niet de eigen keuze is, is het gebrek aan sociale contacten en een verlies van verbondenheid. 

Een ander risico is “blurring”. De grens tussen privé en werk vervaagt. Het continue ‘aanstaan’ zorgt ervoor dat werknemers geen afstand krijgen van (de zorgen over) het werk. Ook kunnen werknemers de neiging hebben om te gaan overcompenseren, nu niemand ze ziet werken.

Het is belangrijk om ook thuis een werkplek te creëren. Kies als het mogelijk is niet voor een plek waar je normaal juist ontspanning zoekt.

Dat hoekje van de bank lijkt misschien rustig. Maar het is ergonomisch wel een uitdaging om daar te werken en het is lastig om je werk uit te schakelen als je ’s avonds op datzelfde plekje televisie kijkt met je werktelefoon naast je. De slaapkamer als werkkamer is helemaal af te raden. 

Als het team thuiswerkt, is de belangrijkste rol van de leidinggevende die van verbinder. Blijf verbonden via alle communicatiemiddelen die er zijn, zoals videobellen voor vergaderingen en WhatsAppgroepen voor kletspraat.

Help werknemers ook hun grenzen te bewaken. Maak duidelijke afspraken over output en resultaat en maak deze doelen haalbaar, meetbaar en concreet. Wees duidelijk over de verwachtingen en ook over wanneer er niet wordt gewerkt en wanneer het werk erop zit.

Lees meer over slimme doelen stellen voor je werknemers.

Veilige werkomgeving

Wil je werknemers een veilige werkomgeving bieden en aan de eisen van Arbowet, brandweer, gemeente en verzekeraar voldoen? Regel dan een preventie­abonnement.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests