Wat kost horeca­personeel?

horecapersoneel

Krijg direct inzicht in kosten van horeca­personeel.

Medewerkers horeca betrekken bedrijf
Medewerkers horeca betrekken bedrijf

Betrokken personeel in de horeca, 7 tips

Het behouden van medewerkers in de horeca heeft voor een groot gedeelte te maken met de betrokkenheid. Als een medewerker betrokken is bij de organisatie dan vertrekt hij niet zo snel voor 2 euro extra per uur.

In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt horeca­personeel behouden steeds lastiger. Volgens een onderzoek van Gallup Research, zijn maar 30 procent van bijvoorbeeld de Amerikaanse medewerkers echt betrokken bij hun werk en maar 13 procent wereldwijd. De betrokkenheid ligt volgens dit onderzoek voor 70 procent aan de managementstijl van de directe leidinggevende.

7 tips voor leidinggevenden in de horeca om medewerkers betrokken te houden:
 

1. Zeg dank je wel!

Bedank je medewerkers elke dag. Zo simpel kan het zijn. Mensen worden nooit moe van het zinnetje: 'dank je wel'. We nemen de inzet en de ideeën van medewerkers veel te vaak aan als een vanzelfsprekendheid. Medewerkers vinden het fijn als ze zien dat ze een verschil maken. Onderzoek toont aan dat als dit niet gebeurt, het een van de belangrijkste redenen is om weg te gaan. Dus zeg het gewoon elke dag. Dank je wel.

2. Vier wat er te vieren is

Is iemand 5 jaar in dienst? Vier het met een bos bloemen en geef deze bloemen dan waar alle medewerkers bij zijn. Heeft de medewerker een certificaat ontvangen na een training of een workshop? Feliciteer ze ermee en maak een foto. Hang deze foto met het certificaat in handen op in de lobby/entree van je zaak. Deel het via social media.

Zo zien toekomstige medewerkers ook dat er een opleidingsplan is en weten gasten dit ook. En vier het als je bedrijf een mijlpaal in omzet heeft behaald, trakteer op pizza of gebak.

3. Train je horecamedewerkers

Laat de horecamedewerkers nieuwe gerechten of dranken proeven en vertel er iets over. Laat ze meer kennis opdoen over wijnen, bieren of ingrediënten. Vraag een leverancier om een proeverij te doen of neem je medewerkers mee naar een beurs.

Stel een individueel ontwikkelplan op zodat je medewerker verder komt en de medewerker weet dat hij nog meer kan leren als hij blijft. 

4. Houd voortgangsgesprekken

Bespreek met elke medewerker de voortgang. Houd een gesprek drie weken voordat de proeftijd afloopt, na een paar maanden een planningsgesprek, na 6 maanden een functioneringsgesprek en aan het eind van het jaar een beoordelingsgesprek.

Zo weten jij en je werknemers waar ze aan toe zijn en is er ook ruimte en tijd om eens even samen te zitten en te praten.

5. Luister naar je medewerker

Medewerkers horen vaak opmerkingen van gasten over producten die ze missen of lopen elke dag tegen iets aan, soms zelfs letterlijk. Luister dan naar ze en los het op.

Kijk bijvoorbeeld of het product opgenomen kan worden in het assortiment. Als leidinggevenden lopen we vaak maar even mee en zien we niet alles, terwijl medewerkers er blijvend voordeel van hebben. Als je luistert zullen medewerkers vaker laten weten wat er verbeterd kan worden.

6. Geef een bonus, of een promotie

Geld motiveert niet altijd heel erg lang, maar af en toe een bonus geven of een avondje uit of een cadeaubon, motiveert wel. Geef bijvoorbeeld een passend extraatje als ze met Kerst en Oud en Nieuw gewerkt hebben. Kijk dus welke aanvullende arbeidsvoorwaarden je kunt bieden om je personeel te belonen.

7. Communiceer met je medewerkers

Houd je medewerkers op de hoogte van alle ontwikkelingen in je bedrijf, vertel wanneer en waarom je nieuwe medewerkers zoekt, vertel als er een grote klant vertrokken is. Men weet het namelijk toch wel via het roddelcircuit, maar communiceer er open over en betrek je medewerkers hierbij, dan is dat roddelcircuit ook zo weg.

Dit kan via de mail, een WhatsAppgroep, een nieuwsbrief of gewoon met een memo op een prikbord. Voorkom ruis en deel de relevante informatie zodat medewerkers weten wat er aan komt, ook qua werk.

Bonus tip: Geef complimenten!

Geef je medewerkers eens een compliment als ze goed werk leveren. Dan zie je ze groeien.

Petra Venekamp

Petra Venekamp van ConcreetAdvies ondersteunt en adviseert horecaondernemers bij hun bedrijfsvoering, in de breedste zin van het woord, met als specialisatie wet- en regelgeving. Petra werkt sinds jaar en dag in de gastvrijheidsector. Zodoende kent zij de internationale hotellerie en nationale horecabranche van binnen en buiten en heeft ze veel praktijkervaring met het omgaan met medewerkers. Ook is zij auteur van een aantal horecaboekjes.

Whitepapers en online tests