5 tips voor het natrekken van referenties

- bijgewerkt op 23 juni 2017
Referentiecheck

Met behulp van referenties kun je de beweringen van een sollicitant verifiëren. Ook leveren ze extra informatie op over zijn sterke punten en verbeterpunten. De volgende tips helpen je bij een referentiecheck.

Referentiecheck

1. Vraag om toestemming

Bij het natrekken van referenties moet je zorgvuldig te werk gaan. Je maakt namelijk al snel inbreuk op de privacy van een sollicitant. Dit betekent dat je niet zomaar kunt bellen naar zijn oud-collega’s of leidinggevenden. Om misverstanden te voorkomen, vraag je de kandidaat nadrukkelijke toestemming om een referent te mogen benaderen. Hiermee handel je volgens de richtlijnen van de sollicitatiecode van de NVP.

2. Trek minstens twee referenties na

Het is aan te bevelen om minstens twee referenties na te trekken. Dit geeft een minder gekleurd beeld van de sollicitant. Het is namelijk mogelijk dat een referent iemand bewust heel negatief afschildert om te voorkomen dat hij vertrekt naar een andere werkgever. Andersom kan een referent een uiterst positief verhaal houden om juist van iemand af te komen.

Groeien met personeel?

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Een verzekerings­adviseur brengt het voor je in kaart.

Vind een adviseur

3. Stel relevante vragen aan de referent

Stel naast controlevragen ook vragen die verband houden met de openstaande vacature. Geef de referent daarom eerst wat achtergrondinformatie over de functie waarop de kandidaat solliciteert. Vervolgens vraag je met behulp van de STAR-methode naar concrete voorbeelden van de kwaliteiten die je nodig hebt. Dit voorkomt dat je nietszeggende antwoorden krijgt als ‘het was een prettige collega’.

Voorbeelden van vragen die je kunt stellen:

  • Wat is uw relatie tot de sollicitant?
  • Hoe lang heeft u samengewerkt?
  • Wat zijn volgens u de sterke punten en wat zijn de verbeterpunten?
  • Hoe verwacht u dat hij zal functioneren in de functie van ...?
  • Zou u hem opnieuw aannemen?

4. Kijk naar het grote plaatje

Iedere loopbaan kent ups-and-downs. Het is dan ook goed mogelijk dat minder mooie zaken aan het licht komen, zoals het mislukken van een project waar de sollicitant verantwoordelijk voor was. In dat geval is het belangrijk om de informatie op waarde te schatten en naast je andere bevindingen te leggen. Houd daarbij ook rekening met de aanwezigheid van een verborgen agenda (zie punt 2).

5. Bespreek de resultaten met de sollicitant

Een sollicitant heeft het recht om te weten wat referenten over hem hebben gezegd. Maak daarom een kort verslag van je gesprekken met referenten. Bespreek dit met de kandidaat en vraag door naar zaken waarover bij jou nog onduidelijkheid bestaat. Afhankelijk van zijn antwoorden en je overige bevindingen kun je besluiten om de sollicitatieprocedure wel of niet voort te zetten.

In 8 stappen iemand aannemen

Meer weten over de stappen die je moet nemen rondom sollicitaties? Bijvoorbeeld hoe je een kandidaat goed kunt beoordelen en van feedback kunt voorzien. Lees dan het artikel Stappenplan sollicitatieprocedure: in 8 stappen iemand aannemen.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

- bijgewerkt op 23 juni 2017

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.