Personeel webwinkel
Personeel webwinkel

Welk personeel huur je in voor een webwinkel?

Veel succesvolle webwinkels nemen personeel aan. Wat voor mensen kun je inhuren als eigenaar van zo’n online winkel? Lees waar je op kunt letten bij het aannemen van webwinkel­personeel.

Webwinkel­personeel inhuren

Bij het runnen van een webwinkel komt veel kijken. Je bent verantwoordelijk voor zaken als marketing, klantenservice en administratie.

Bij de start doe je als webshopeigenaar de meeste werkzaamheden zelf. Maar als je webwinkel een flinke groei doormaakt, dan kan het interessant zijn om personeel in te huren.

Door dingen uit handen te geven, kun je met volle aandacht werken aan het succes van jouw webwinkel. Ook kun je besluiten om (al dan niet tijdelijk) een specialist in te huren, omdat je niet van alle markten thuis kunt zijn.

Daarbij is het wel belangrijk dat de mensen die je aantrekt de juiste eigenschappen bezitten.

Eigenschappen webwinkel­personeel

1. Computervaardigheden

Iedere webwinkel is afhankelijk van computers en systemen, waaronder CRM-systemen en voorraadbeheersystemen.

Het is aan te bevelen dat een werknemer hier ervaring mee heeft of zich de benodigde vaardigheden in een korte tijd eigen kan maken. Hierdoor is hij breed inzetbaar en hoef je minder snel externe partijen in te schakelen. De benodigde kennis heb je namelijk al in huis.

2. Klantgerichtheid

Tussen webwinkels bestaat veel concurrentie. Als je de strijd om de klant wilt winnen, moeten jouw medewerkers in elk geval oog hebben voor de behoeften van de klant.

Een gezonde dosis klantgerichtheid is dus een absolute must, ook voor mensen die niet direct met klanten te maken hebben. Zo moet je zelfs bij het maken en onderhouden van een website goed weten wat de klant wil.

3. Flexibiliteit

Het personeel van een webwinkel heeft vaak meerdere petten op. Een werknemer moet flexibel genoeg zijn om uiteenlopende taken voor zijn rekening te nemen. Want op het ene moment is het misschien nodig dat hij vragen van klanten beantwoordt, terwijl hij op het andere moment bestellingen inpakt.

Veel webwinkels kunnen het zich namelijk niet veroorloven om voor ieder specialisme mensen aan te nemen.

Bonus: persoonlijke rapport

Test: Klaar voor (meer) personeel?

Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel. 

Specialismen webwinkels

1. Marketing

Geen succesvolle webwinkel kan zonder marketing. Dit is misschien wel een van de belangrijkste specialismen.

Zo gebruiken steeds meer webwinkels een blog als marketinginstrument, waardoor een goede tekstschrijver onontbeerlijk is. Je kunt die bijvoorbeeld op freelancebasis inschakelen.

Daarnaast heb je ook specialisten op het gebied van vindbaarheid en adverteren in zoekmachines.

2. Klantenservice

Het is belangrijk dat vragen van klanten volledig en op tijd worden beantwoord. Dat moet ook het geval zijn als jij even niet aanwezig bent.

Het loont daarom om voor een langere termijn te investeren in klantenservicemede­werkers die jouw producten door en door kennen.

Daarnaast is het mogelijk dat je iemand inhuurt om als webcaremedewerker te reageren op berichten op social media.

3. Fulfillment

Bij een kleinere webwinkel is de webwinkeleigenaar meestal verantwoordelijk voor de fulfillment oftewel orderverwerking.

Als de webwinkel groeit, dan wordt deze activiteit meestal uitbesteed aan een externe partij. Dat kan bijvoorbeeld een fulfillmentbedrijf zijn of een sociale werkplaats.

Ten slotte doen hele grote webwinkels zoals Wehkamp dit weer zelf, omdat zij te maken hebben met grote volumes.

4. Administratie

Webwinkels krijgen steeds meer fiscale en administratieve verplichtingen. Met software voor voorraadbeheer en administratie kun je veel zaken zelf regelen.

Toch kan het verstandig zijn om iemand in te huren die je op dit gebied ondersteunt, zoals een boekhouder. Dit bespaart niet alleen veel tijd die je ook kunt besteden aan de groei van jouw webwinkel, maar ook verkleint het de kans op kostbare fouten.

Pieter Zwart is medeoprichter van het succesvolle webwinkelbedrijf Coolblue.

 

Lees in een interview met deze ondernemer hoe het aannemen van zijn eerste werknemer verliep. Ook geeft hij enkele tips voor collega-ondernemers.

risico in de horeca

Iedere retailer loopt risico's

Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Salaris en minimumloon in de detailhandel

Welke regels gelden er voor loon en minimumloon in de detailhandel? Hoe kun je een passend salaris bepalen per werknemer? Dit zijn de richtlijnen voor winkeliers met personeel over het minimumloon detailhandel.

Cao in de detailhandel, hoe zit dat?

Heb je een winkel? Dan is de kans groot dat jouw bedrijf onder een verplichte cao valt. Lees hier welke detailhandel-cao op jouw onderneming van toepassing is en welke belangrijke zaken er in zo’n cao allemaal geregeld worden.

Werken op koopzondag, hoe zit dat?

Wat zegt de wet over werken op zondag? Mag je personeel verplichten om op zondag te werken? En moet je dan extra loon betalen? Een uitleg en tips voor winkeliers.

Zo duur is winkel­personeel

Als ondernemer weet je natuurlijk wat je personeel waard is. Maar weet je ook wat een werknemer je kost? Alle kosten van winkel­personeel op een rij, inclusief een handig rekenvoorbeeld.

Whitepapers en online tests