LinkedIn voor werkgevers
LinkedIn voor werkgevers

Zo werkt LinkedIn voor werkgevers

LinkedIn biedt veel mogelijkheden voor werkgevers. Je kunt dit sociale netwerk inzetten om personeel te zoeken en je te profileren als aantrekkelijk werkgever. Zeven nuttige functionaliteiten die je moet kennen.

Werkend Nederland maakt veel gebruik van LinkedIn. Als je LinkedIn op de juiste manier inzet, heb je de beschikking over een wervingskanaal met een potentieel bereik van miljoenen kandidaten. Wat heb je als werkgever aan LinkedIn en welke functionaliteiten helpen je daarbij?

Waar kun je LinkedIn voor gebruiken?

  • Netwerken met kandidaten

Ondernemers vinden nieuwe werknemers vaak via hun persoonlijke netwerk. LinkedIn is een krachtig gereedschap waarmee je dit netwerk kunt uitbreiden en onderhouden. Je kunt bijvoorbeeld contact leggen met talentvolle werknemers in jouw branche.

Misschien heb je niet meteen een baan voor hen in de aanbieding of zijn zij niet op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar op een later moment kan dat natuurlijk wel het geval zijn. Op LinkedIn ben je dan maar een paar klikken van elkaar verwijderd.

  • Profileren als aantrekkelijk werkgever

Steeds meer bedrijven doen aan employer branding. Dat wil zeggen dat ze hun bedrijf onder meer via social media neerzetten als aantrekkelijk werkgever.

Hiermee kun je jezelf in de kijker spelen bij goede werknemers. Die zijn vaak kritisch en willen niet zomaar voor de eerste de beste werkgever werken.

Door je bedrijf beter zichtbaar te maken op LinkedIn en bijvoorbeeld aandacht te besteden aan positieve aspecten van je bedrijfscultuur, word je aantrekkelijker voor deze talenten.

  • Zoeken naar talentvol personeel

LinkedIn biedt geavanceerde zoekfuncties. Dit zoekgereedschap biedt werkgevers de mogelijkheid om heel specifiek te zoeken naar talentvolle kandidaten.

Zoek je bijvoorbeeld een applicatiebeheerder met vier jaar werkervaring uit de omgeving van Rotterdam, dan is de kans groot dat je in een handomdraai kandidaten vindt die precies aan die omschrijving voldoen.

Je hoeft dus niet met een vergrootglas door een enorme stapel cv's te spitten. Daardoor vind je sneller de kandidaat die je zoekt.

Bonus: persoonlijke rapport

Ben jij aantrekkelijk?

Hoe zorg je dat personeel gemotiveerd blijft? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze gratis test ontdek je of jij klaar bent voor nieuw personeel.

7 functionaliteiten voor werkgevers

1. Profielpagina

Een goede profielpagina is niet alleen belangrijk voor werknemers. Kandidaten die bij je bedrijf solliciteren, kunnen jou als werkgever namelijk ook opzoeken op LinkedIn. Natuurlijk maak je dan graag een goede eerste indruk.

Zorg daarom voor een profiel met een professionele uitstraling, wat onder meer inhoudt dat je een zakelijke foto (géén vakantiefoto) gebruikt en je profiel geen taalfouten bevat.

Daarnaast kan het slim zijn om je contact­gegevens duidelijk te vermelden op je profielpagina, zodat potentiële werknemers makkelijk met je in contact kunnen komen.

2. Bedrijfspagina

Een bedrijfspagina is vergelijkbaar met een profielpagina, maar dan van je bedrijf. Je medewerkers en andere geïnteresseerden kunnen deze pagina volgen. Als zij dat doen, krijgen zij updates te zien die je via deze pagina plaatst. Dit zijn korte berichten waarmee je bijvoorbeeld nieuwtjes over je bedrijf kunt delen.

Ook is je bedrijf dan vindbaar via de zoekbalk van LinkedIn, via de profielen van je medewerkers en zelfs via zoekmachines zoals Google. Zorg er dus voor dat je rekening houdt met relevante zoekwoorden. Gebruik bijvoorbeeld termen waarop potentiële werknemers kunnen zoeken.

3. Geavanceerd zoeken

Deze functionaliteit vind je onder de zoekbalk. Je kunt hier onder meer zoeken op trefwoord, naam, bedrijf, onderwijsinstelling en locatie. Tegen betaling kun je daarnaast gebruikmaken van nog meer zoekmogelijkheden, zoals het aantal jaar ervaring.

Je kunt in dat geval ook een groter aantal profielen doorzoeken, want bij de niet-betaalde versie krijg je alleen de eerste- en tweedegraads connecties en groepsleden te zien. Een handige gratis functionaliteit vind je daarnaast door te klikken op 'Zoekopdracht opslaan' of 'Create search alert'. Hiermee blijf je op de hoogte van veranderingen in je netwerk.

4. Groepen

LinkedIn telt een groot aantal groepen waar je kunt discussiëren met vakgenoten. Je kunt je aansluiten bij zo'n groep of zelf een groep beginnen. In een bestaande groep kun je onder meer contact leggen met actieve groepsleden die je kunnen helpen bij het vinden van goed personeel.

Kies wel voor groepen die goed gemodereerd worden en daardoor ook veel kwalitatieve discussies hebben. Een eigen groep kun je daarnaast gebruiken als vijver voor talent door mensen uit een bepaalde beroepsgroep uit te nodigen. Ook kun je denken aan een groep met (ex-)collega's, zodat je de contacten warm houdt.

5. Updates en long-form posts

De laatste tijd groeit LinkedIn steeds meer uit tot een publicatieplatform. Het is niet alleen meer een enorme verzameling van online cv's, maar steeds meer ook een plek waar je nieuws en waardevolle kennis kunt delen.

Jij en je medewerkers kunnen dat doen met updates en met long-form posts, die zijn te vergelijken met blogs. Updates lenen zich goed voor het delen van een personeels­advertentie.

In het kader van referral recruitment kun je collega's bijvoorbeeld kant-en-klare wervingsteksten sturen en vragen of zij die willen delen met een update. Met long-form posts kun je bijvoorbeeld bloggen over je bedrijf.

6. Aanbevelingen

Op sommige LinkedIn-profielen staan aanbevelingen en ook kun je die zelf geven. Als aanbevelingen van de juiste persoon komen en op de juiste manier zijn opgesteld, kunnen ze alvast een aardige indruk geven van een kandidaat. Ze kunnen nuttig zijn als ze afkomstig zijn van een leidinggevende of klant met wie de sollicitant veel te maken heeft gehad.

Daarnaast moeten ze concrete informatie bevatten waarmee de aanbeveling wordt onderbouwd. Bedenk wel dat kandidaten vaak alleen aanbevelingen met een positieve ondertoon op hun profiel zetten. Het gaat dus niet om het totale plaatje.

7. Vacatures

Tegen betaling kun je dertig dagen lang een vacature laten tonen op LinkedIn. De vacature verschijnt bij passende kandidaten dan op de homepage onder 'Vacatures die u misschien interesseren'.

LinkedIn kijkt daarbij naar overeenkomsten tussen de inhoud van de vacature en iemands profielpagina. De vacatures komen daarnaast ook terecht op je bedrijfspagina.

Geïnteresseerde kandidaten kunnen via LinkedIn hun interesse tonen in de vacature, waarna je via een InMail contact kunt opnemen. De prijs van zo'n personeels­advertentie is afhankelijk van de locatie van de vacature.

Niet klaar voor personeel

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeels­­verzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

Meest gelezen

Stappenplan sollicitatieprocedure

Van een functieprofiel opstellen tot het tekenen van het contract. Welke stappen neem je tijdens een sollicitatieprocedure? In 8 stappen een nieuwe werknemer aannemen.

Whitepapers en online tests