Zoek je voor je groeiende bedrijf meer personeel? Of moet je iemand vervangen? Dan kun je met referral recruitment goede resultaten boeken. Je maakt bij deze wervingsmethode gebruik van het netwerk van je medewerkers. Dit opent de deur naar interessante kandidaten die je anders niet zou bereiken.
Voorwaarde is wel dat je medewerkers trots zijn op je bedrijf. Als dat niet zo is, zullen ze niet zo snel hun netwerk openstellen. Ook moet sprake zijn van een zorgvuldige sollicitatieprocedure. Je wilt namelijk goed omgaan met het netwerk van je medewerkers, zodat ze zich niet hoeven te schamen voor hun werkgever.
Voordelen van referral recruitment
Sneller beet
Met referral recruitment heb je sneller beet. Zo geef je de selectie van personeel hiermee voor een groot deel uit handen. Je medewerkers spelen bij via-viawerving namelijk een actieve rol. Hiermee win je veel tijd, omdat je niet eerst door tientallen brieven en cv's hoeft te worstelen om een voorselectie te maken.
Lagere wervingskosten
De kosten van via-viawerving liggen lager. Je hoeft bijvoorbeeld geen kostbare personeelsadvertenties te plaatsen op vacaturebanken. Hoewel je medewerkers meestal wel beloont met een wervingsbonus, ben je in de regel minder kwijt dan bij andere wervingsmethoden.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
Betere kandidaten
Referral recruitment leidt in veel gevallen tot betere kandidaten. Want bijna niemand zal zomaar de eerste de beste aanbevelen. Zo kan het voor een medewerker nadelig uitpakken als iemand achteraf helemaal niet geschikt blijkt te zijn. Dit straalt namelijk ook af op degene die de aanbeveling gaf.
Hoe werkt referral recruitment?
1. Bedenk een goed plan
Referral recruitment vraagt om een goed plan. Op deze manier voorkom je dat je dingen over het hoofd ziet en kun je alle inspanningen later beter evalueren. Daarbij is het belangrijk om eerst na te gaan of deze wervingsmethode wel past bij je bedrijf.
Vraag jezelf bijvoorbeeld af of je medewerkers zo enthousiast zijn over je bedrijf dat ze daardoor ook een goede ambassadeur zijn. Daarnaast moet je nadenken over het doel dat je wilt bereiken.
2. Stel de spelregels op
Om alles in goede banen te leiden, stel je een referralprogramma op. In zo'n programma staan de spelregels die jij hanteert bij via-viawerving. Dat schept duidelijkheid voor alle partijen en voorkomt discussie achteraf over wat wel of niet een geslaagde aanbeveling is.
Betaal je een wervingsbonus bijvoorbeeld al uit zodra de aanbevolen kandidaat in dienst komt? Of doe je dat pas als de proeftijd met succes is afgerond?
3. Maak je vacature goed vindbaar
Het is belangrijk dat je vacature goed vindbaar is. Je medewerkers kunnen er dan makkelijk naar verwijzen. Zet de personeelsadvertentie dus in ieder geval op de vacaturepagina van je bedrijfswebsite.
Als je ook nog een aantal deelknoppen toevoegt, kunnen geïnteresseerden de vacature in een handomdraai verspreiden via social media. Daarnaast kan het een goed idee zijn om de vacature op het intranet te plaatsen.
4. Hang het aan de grote klok
Voor een optimaal resultaat is het belangrijk dat zo veel mogelijk medewerkers aangehaakt zijn. Daarvoor zul je het dus aan de grote klok moeten hangen. Je kunt bijvoorbeeld een mail sturen aan alle medewerkers en daarnaast een speciale bijeenkomst organiseren.
Je beschrijft dan waarom je vraagt om hun inzet en verwijst naar de vacature en het referralprogramma. Zet in je mail eventueel kant-en-klare wervingsteksten voor op Facebook, LinkedIn of Twitter.
5. Blijf duidelijk communiceren
Na deze eerste stappen kun je niet achteroverleunen. Je moet namelijk duidelijk blijven communiceren over de voortgang van de sollicitatieprocedure. Dat is belangrijk om je medewerkers betrokken te houden bij het proces. Dan krijgen ze naderhand niet het gevoel dat hun inspanningen voor niets zijn geweest.
Daarnaast moet je bij een eventuele afwijzing duidelijk zijn over de redenen waarom iemand niet geschikt is.
6. Geef de beloning op tijd
Veel bedrijven geven een beloning als medewerkers iemand aanbevelen. De afspraken hierover staan in het referralprogramma. Het is belangrijk dat je de aangekondigde beloning op tijd geeft.
Als je daar te lang mee wacht, zullen je medewerkers de volgende keer wellicht minder enthousiast zijn. De beloning is in veel gevallen overigens een geldbedrag, maar je kunt ook denken aan een cadeaubon of extra vrije tijd. Houd daarbij rekening met de fiscus.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?