Intrapreneur
Intrapreneur

Hoe herken je ondernemende werknemers?

Ondernemende werknemers bezitten waardevolle eigenschappen. Zo beschikken deze werknemers over veel zelfdiscipline en zijn zij eerder bereid om risico’s te nemen. Aan welke eigenschappen kun je ze nog meer herkennen?

Sommige werknemers gedragen zich als ondernemers. Deze ondernemende werknemers worden ook wel intrapreneurs genoemd. Het verschil met reguliere ondernemers is dat zij werkzaam zijn binnen een bedrijf. Vaak hebben zij nog geen plannen om voor zichzelf te beginnen, maar kunnen dat na verloop van tijd wel doen.

Uit een internationaal onderzoek bleek enkele jaren geleden dat Nederland relatief veel intrapreneurs telt. Het gaat in totaal om 5,6 procent van de beroepsbevolking. De kans bestaat dat je al ondernemende werknemers in dienst hebt. Daarnaast kun je actief op zoek zijn naar een intrapreneur. Hieronder lees je waar je zoal op kunt letten.

Eigenschappen ondernemende werknemers

Passie

Ondernemende werknemers doen hun werk met passie. Zij zijn bijvoorbeeld gepassioneerd over je bedrijf en de producten en diensten die je aanbiedt. Hoewel een passende beloning daarbij ook een rol speelt, komt deze passie vooral van binnenuit. Dit motiveert hen om onder alle omstandigheden goed te blijven presteren.

personeel in dienst

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeels­­verzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

Zelfdiscipline

Intrapreneurs hebben geen moeite met zelfdiscipline. Dat betekent dat niemand ze steeds hoeft te vertellen wat ze moeten doen. Ze pakken zelfstandig de werkzaamheden op die noodzakelijk zijn. Daarbij houden ze rekening met de doelen van je bedrijf en nemen ze verantwoordelijkheid voor wat ze doen of juist laten.

Proactiviteit

Een ondernemende werknemer zit zelden met de armen over elkaar. Hij beschikt namelijk over een belangrijke eigenschap die je bij veel ondernemers tegenkomt. Deze eigenschap, proactiviteit, zorgt ervoor dat hij vooruitdenkt en zelf met initiatieven op de proppen komt. Hierdoor is hij in staat om een stempel te drukken op de koers van je bedrijf.

Creativiteit

Ieder bedrijf staat voor unieke uitdagingen. Denk aan dalende verkoopcijfers of toenemende concurrentie. Creativiteit is nodig om deze uitdagingen te lijf te gaan. Intrapreneurs zetten daarbij hun innovatieve vermogen in. Ze bedenken bijvoorbeeld vernieuwende producten en diensten of dragen zinvolle verbeteringen aan.

Risicobereidheid

Een ondernemer moet ten slotte bereid zijn om risico’s te nemen. Terwijl sommige mensen liever binnen hun comfortzone blijven, draaien intrapreneurs hier hun hand niet voor om. Zij weten immers dat ondernemen gepaard gaat met onzekere uitkomsten. Tegelijk zijn zij in staat om te leren van fouten.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests