Welk personeel huur je in voor een webwinkel?

04 februari 2015
Personeel webwinkel

Veel succesvolle webwinkels nemen personeel aan. Wat voor mensen kun je inhuren als eigenaar van zo’n online winkel? Lees waar je op kunt letten bij het aannemen van webwinkelpersoneel.

Personeel webwinkel

Bij het runnen van een webwinkel komt veel kijken. Je bent verantwoordelijk voor zaken als marketing, klantenservice en administratie. Bij de start doe je als webshopeigenaar de meeste werkzaamheden zelf. Maar als je webwinkel een flinke groei doormaakt, dan kan het interessant zijn om personeel in te huren.

Door dingen uit handen te geven, kun je met volle aandacht werken aan het succes van jouw webwinkel. Ook kun je besluiten om (al dan niet tijdelijk) een specialist in te huren, omdat je niet van alle markten thuis kunt zijn. Daarbij is het wel belangrijk dat de mensen die je aantrekt de juiste eigenschappen bezitten.

Eigenschappen webwinkelpersoneel

Computervaardigheden

Iedere webwinkel is afhankelijk van computers en systemen, waaronder CRM-systemen en voorraadbeheersystemen. Het is aan te bevelen dat een werknemer hier ervaring mee heeft of zich de benodigde vaardigheden in een korte tijd eigen kan maken. Hierdoor is hij breed inzetbaar en hoef je minder snel externe partijen in te schakelen. De benodigde kennis heb je namelijk al in huis.

Klantgerichtheid

Tussen webwinkels bestaat veel concurrentie. Als je de strijd om de klant wilt winnen, moeten jouw medewerkers in elk geval oog hebben voor de behoeften van de klant. Een gezonde dosis klantgerichtheid is dus een absolute must, ook voor mensen die niet direct met klanten te maken hebben. Zo moet je zelfs bij het maken en onderhouden van een website goed weten wat de klant wil.

Flexibiliteit

Het personeel van een webwinkel heeft vaak meerdere petten op. Een werknemer moet flexibel genoeg zijn om uiteenlopende taken voor zijn rekening te nemen. Want op het ene moment is het misschien nodig dat hij vragen van klanten beantwoordt, terwijl hij op het andere moment bestellingen inpakt. Veel webwinkels kunnen het zich namelijk niet veroorloven om voor ieder specialisme mensen aan te nemen.

Klaar voor (meer) personeel?

Beantwoord tien vragen met ja of nee. En zie meteen of je klaar bent voor (meer) personeel. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Doe de checklist

Specialismen webwinkels

Marketing

Geen succesvolle webwinkel zonder marketing. Dit is misschien wel een van de belangrijkste specialismen. Zo gebruiken steeds meer webwinkels een blog als marketinginstrument, waardoor een goede tekstschrijver onontbeerlijk is. Je kunt die bijvoorbeeld op freelancebasis inschakelen. Daarnaast heb je ook specialisten op het gebied van vindbaarheid en adverteren in zoekmachines.

Klantenservice

Het is belangrijk dat vragen van klanten volledig en op tijd worden beantwoord. Dat moet ook het geval zijn als jij even niet aanwezig bent. Het loont daarom om voor een langere termijn te investeren in klantenservicemede­werkers die jouw producten door en door kennen. Daarnaast is het mogelijk dat je iemand inhuurt om als webcaremedewerker te reageren op berichten op social media.

Fulfillment

Bij een kleinere webwinkel is de webwinkeleigenaar meestal verantwoordelijk voor de fulfillment oftewel orderverwerking. Als de webwinkel groeit, dan wordt deze activiteit meestal uitbesteed aan een externe partij. Dat kan bijvoorbeeld een fulfillmentbedrijf zijn of een sociale werkplaats. Ten slotte doen hele grote webwinkels zoals Wehkamp dit weer zelf, omdat zij te maken hebben met grote volumes.

Administratie

Webwinkels krijgen steeds meer fiscale en administratieve verplichtingen. Met software voor voorraadbeheer en administratie kun je veel zaken zelf regelen. Toch kan het verstandig zijn om iemand in te huren die je op dit gebied ondersteunt, zoals een boekhouder. Dit bespaart niet alleen veel tijd die je ook kunt besteden aan de groei van jouw webwinkel, maar ook verkleint het de kans op kostbare fouten.

Tips

Pieter Zwart is medeoprichter van het succesvolle webwinkelbedrijf Coolblue. Lees in een interview met deze ondernemer hoe het aannemen van zijn eerste werknemer verliep. Ook geeft hij enkele tips voor collega-ondernemers.

Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. 

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Beperk je risico's

04 februari 2015

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.