Martijn van Dijk Increase
Martijn van Dijk Increase

'We willen werknemers die ondernemend zijn'

Martijn van Dijk (rechts op de foto) heeft grootse plannen met Increase. Na 3 jaar snelle groei moet een verhuizing van Nijkerk naar Amersfoort zijn bedrijf nog meer 'body' geven. Maar hoe komt hij aan de juiste mensen?

Ondernemer Martijn van Dijk
Bedrijf Increase
Actief in Zakelijke dienstverlening
Opgericht in 2016
Aantal werknemers 15
Eerste werknemer in 2016

In 2009 begon Martijn aan zijn avontuur als ondernemer. Samen met compagnon Marco Schuurman (links op de foto) werd het bedrijf Slimster opgericht. In 2016 besloten ze het bedrijf in tweeën te splitsen en zo ontstond Increase.

'Increase is een digitaal marketingbureau en Slimster is een vergelijkwebsite. Ik focus mij met name op Increase', vertelt Martijn. 'We willen onze klanten alles uit handen nemen op gebied van online marketing en e-commerce: van het maken van een digitale strategie tot de uitvoering ervan.'

Groei dankzij splitsing

Sinds de splitsing in 2016 is er 'meer focus' voor de twee compagnons. 'Daardoor kunnen we sneller meters maken met beide bedrijven. Slimster heeft nu 13 mensen in dienst en zit ook nog steeds in de lift.'

'We ondernemen in een markt die nog steeds groeiende is. En we focussen meer op kwaliteit dan op kwantiteit, anders hadden we nog veel sneller kunnen groeien', weet Martijn. 'Voor ons is kwaliteit het belangrijkste.'

Als je goed bent voor je klanten, komt groei vanzelf.

Focus op de klant

Martijn: 'Onze groeicijfers zijn mooi, maar klanttevredenheid is voor ons belangrijker. De feedback die we dit jaar kregen was weer positiever dan vorig jaar. En daar doen we het voor.'

'We hebben bewust onze bedrijfsstructuur aangepast en werknemers vrijgespeeld die alleen maar met de klant bezig zijn. En dat is te zien in de groei dit jaar. We hebben meer omzet gehaald uit bestaande klanten dan uit nieuwe klanten. Volgend jaar ligt de focus weer op nieuwe klanten.'

Eerste werknemer

'In 2011 werd ik fulltime ondernemer. We hebben toen direct een werknemer aangenomen. Dat was heel spannend, vooral de zoektocht: wie nemen we aan?' 

'Onze eerste werknemer was geen succes. We namen een developer aan, maar al snel bleek dat we niet wilden focussen op websites bouwen. Na een halfjaar kwamen we al tot de conclusie: we gaan hier niet mee verder.'

'In het eerste halfjaar hebben we nog twee werknemers aangenomen en die bleven wel langer.' Inmiddels is Increase uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf met 15 werknemers (13 fte).

HR naar een volgend niveau 

Tot nu toe deed Martijn vooral zelf de personeels­zaken. 'In een klein bedrijf is HR behapbaar, maar nu komen we op een niveau dat we daar iemand voor nodig hebben.'

'We hebben al wel ondersteuning op het gebied van personeels­administratie, maar we zoeken nu een HR-officer, die verantwoordelijk is voor alle personeels­zaken.' De komende fase van groei vindt Martijn dan ook 'leuker dan de vorige'. 

Het bedrijf krijgt nu wat meer body. Het wordt steeds duidelijker wie waarvoor verantwoordelijk is en dat geeft rust.

Ondernemende werknemers

Martijn vindt het belangrijk dat de werknemers van Increase 'ondernemend' zijn. 'Ik vind dat iedereen vanuit eigen initiatief iets moet willen doen. Ik ga niet iemand vertellen wat ze moeten doen. Werknemers moeten ons vertellen wat te doen.'

'Mensen die ondernemend zijn zetten dingen in actie. Het kan eerst acht van de tien keer fout gaan, maar ik laat mensen liever vrij. Ik ben niet directief.'

'Werknemers moeten zelfsturend zijn, maar je kunt ze daarbij wel coachen. Zolang het initiatief maar bij hen ligt.' Die les heeft Martijn door de jaren heen geleerd.

In het begin doe je nog heel veel zelf, druk je een duidelijke stempel op het bedrijf. Maar het werkt beter om mensen de ruimte te geven.

Verder groeien

'Onze groei kent geen geheim. Het is vooral hard werken en gewoon doen', verklapt Martijn. 'Het komt je niet vanzelf aanwaaien. Het is een kwestie van altijd doorgaan, ook na een tegenslag.'

Zo groeide Increase, ondanks de coronacrisis, ook in 2020. 'We moesten wel onze verhuizing uitstellen en we hadden een kleine terugslag.' Toch was er in de tweede helft van het jaar wel een goed resultaat.

En de verhuizing komt er volgend jaar alsnog. In Amersfoort moet het bedrijf verder gaan groeien. 'De stap naar een grote stad is nu nodig. Het geeft je bedrijf meer aanzien en dat is belangrijk.'

Personeel vinden

Wat is de grootste uitdaging van Increase? 'Goed personeel vinden', zegt Martijn volmondig. 'Kwalitatief personeel werven is echt lastig. Dat is ook één van de redenen voor de verhuizing naar Amersfoort. Daarmee wordt Increase aantrekkelijker.'

'We willen in de buurt van het centraal station zitten en goed bereikbaar zijn via het openbaar vervoer. Dat is belangrijk voor personeel. Vervoer is echt een issue tijdens sollicitatiegesprekken. Nu we in onze vacatures Amersfoort noemen, krijgen we al meer respons.'

'We hebben veel dingen geprobeerd om mensen te vinden. Actief campagnes gedraaid. Door de coronacrisis kwamen er wel mensen vrij, vooral uit de reisbranche. Daar hebben we van geprofiteerd.'

Op naar de 30

Vier jaar geleden maakte Martijn een groeiplan. In 2022 zou Increase 30 werknemers moeten hebben. 'Dat betekent dat we nu nog een verdubbeling nodig hebben in twee jaar tijd.'

'Qua omvang moeten we die stap ook maken om genoeg body te hebben. In onze branche zijn er veel grote marketingbureaus die kleintjes overnemen.'

Als je echt mee wil blijven doen, moet je zelf ook groot zijn.

Uitdaging

De uitdaging voor Martijn is vooral het aannemen van de juiste mensen op het juiste moment. 'Soms zaten we er weleens naast. Dan lieten we goede mensen lopen en een paar maanden later dachten we: shit, die hadden we toch goed kunnen gebruiken.'

Eerst nieuwe werknemers of eerst nieuwe klanten? Die keuze is niet altijd makkelijk.

'Dat is vooral een financiële afweging: soms lijkt het net te vroeg, maar een paar maanden later is het alweer anders. Nu we groter worden, zit je ruimer in je jasje en kun je die afweging makkelijker maken.'

'Met ons huidige team zijn we superblij.' Martijn geeft zijn personeel dan ook een 9 als beoordeling voor 2020. 'Ik geef geen 10, want er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering.'

'We hebben een ingewerkt team. Daar hebben we veel in geïnvesteerd. Ook in een uitdagend jaar. En dat betaalt zich nu uit. Omdat we goede, gemotiveerde mensen hebben komen we deze crisis door.'

2 tips van Martijn

  • 'Kom in actie. Niet te lang nadenken, gewoon aan de slag gaan en dingen uitvoeren.'
  • 'Wacht niet te lang met goed personeel aannemen. Hoe eerder je werk uit handen geeft, hoe sneller je weer andere dingen kunt doen. Daardoor creëer je groei.'

Whitepapers en online tests