1. Bepaal je behoefte aan personeel
Het ene bedrijf is het andere niet. Sommige zakelijke dienstverleners kampen met een structureel personeelstekort. Andere bedrijven in de branche kunnen het werk prima aan en vangen piektijden op door extra uitzendkrachten in te huren.
Maar wat nu als je met je bedrijf daar net tussenin zit? Hoe bepaal je of je toe bent aan nieuw personeel? Pak het planmatig aan en zet eerst alle mogelijkheden op een rijtje.
Denk na over de juiste contractvorm
Arbeidscontracten zijn er in vele soorten en maten: vast of flexibel, uitzend- of payrollconstructie, detachering of freelancers. Bedenk vooraf welke contractvorm past bij jouw bedrijfsvoering en financiële mogelijkheden.
Verdiep je goed in de regels en houd rekening met eventuele valkuilen. Een nulurencontract biedt bijvoorbeeld veel flexibiliteit, maar er zitten wel haken en ogen aan. Zo kan in bepaalde gevallen een vast contract ontstaan.
Bereken de personeelskosten
In de zakelijke dienstverlening werken doorgaans goed opgeleide werknemers. Daar hangt een pittig prijskaartje aan. Het is daarom verstandig een goede kostencalculatie te maken, voordat je besluit nieuwe werknemers te gaan werven.
Heb je al mensen in dienst, dan weet je ongeveer wat een werknemer kost. Maar heb je wel een volledig beeld van alle personeelskosten in de zakelijke dienstverlening?
Test nu of jij al klaar bent voor nieuw personeel. Doe de checklist en ontvang een persoonlijk rapport.
2. Stel een functieprofiel op
Heb je voor jezelf besloten dat je personeel in dienst wilt nemen? Dan is nu het moment daar om te bepalen naar welke werknemer je precies op zoek bent. Een goed hulpmiddel daarbij is het functieprofiel.
Een functieprofiel wordt ook wel een functieomschrijving genoemd. Je beschrijft kort de inhoud van een functie en de functie-eisen. Je geeft zo duidelijk mogelijk aan wat je van je toekomstige werknemer verwacht.
Welke rol of positie gaat de nieuwe werknemer krijgen in je bedrijf? Is het een creatieve functie of juiste een administratieve? Is het een senior of een junior? Allround of specialist? Gaat hij leidinggeven of niet? Denk op basis hiervan goed na over de juiste functienaam. Die is namelijk cruciaal bij je werving.
Valt jouw bedrijf onder een van de cao’s in de zakelijke dienstverlening? Gebruik dan de functienamen uit de cao voor jouw bedrijf.
3. Wees creatief bij het werven in de zakelijke dienstverlening
Waar vind je nu de juiste ICT’er, pr-adviseur, designer, architect of accountant? Het beste advies is: zet niet alles op één kaart, maar wees creatief en benut verschillende kanalen voor het werven van nieuw personeel. Enkele mogelijkheden:
Social media inzetten
Veel zakelijke dienstverleners werven via social media, omdat de doelgroep via deze digitale kanalen goed te bereiken is. LinkedIn, Twitter en Facebook lenen zich uitstekend om vacatures bij potentiële kandidaten onder de aandacht te brengen. Het is bovendien een stuk goedkoper dan een dure personeelsadvertentie.
Dat is ook de ervaring van juridische dienstverlener Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints. Zij vond personeel via social media. ‘Daar ben ik zelf heel actief mee. Mijn werknemer moest mij in ieder geval via social al kennen’, zegt de ondernemer. Lees het volledige interview met Charlotte.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
Via-via
Vraag rond in je eigen netwerk. Benut ook referral recruitment. Dat is werven via je eigen personeel. Misschien kennen zij mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Vraag je personeel om de vacature op social media te delen, dan verspreidt het nieuws dat je bedrijf iemand zoekt zich razendsnel. Omdat je daarbij geen kostbare personeelsadvertenties hoeft te plaatsen, is dit een relatief goedkope manier om aan goed personeel te komen.
Bij werving via bekenden weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Op basis van het al opgebouwde vertrouwen kun je dan een mooie samenwerking aangaan. José Woldring van pr-bureau The Media Nanny kwam via vrienden bijvoorbeeld terecht bij iemand die toevallig op zoek was naar een nieuwe baan. Woldring: ‘Iemand zei: jullie passen waarschijnlijk goed bij elkaar. Dat was ook zo. Toen ik haar eenmaal had aangenomen, werd direct heel duidelijk dat dit dé manier was om te groeien.’
- Lees het volledige interview met José Woldring.
Uitzend of detachering
Je kunt het zoeken naar geschikte kandidaten ook overlaten aan gespecialiseerde bedrijven, zoals een uitzend- of detacheringsbureau. Zij hebben veel ervaring op dit vlak, dus waarom zou je daar niet van profiteren? Bovendien bespaar je jezelf zo een hoop extra werk en rompslomp.
Het selecteren van goed personeel is een vak. Zo zijn sommige sollicitanten een kei in het presenteren van zichzelf. Maar een goede presentatie zegt natuurlijk niets over iemands geschiktheid. Als je een goed uitzendbureau inschakelt, profiteer je van hun ervaring op dit gebied. Vaak hebben zij namelijk veel vlieguren gemaakt als het gaat om de selectie van personeel. Daar komt bij dat zij jou op deze manier veel werk uit handen kunnen nemen.
Ondernemer Daniëlle Kleyheeg van i4Talent vond haar eerste werknemer via een uitzendbureau. Zij vroeg voor haar pas gestarte detacheringsbedrijf om een allrounder die haar rechterhand zou worden. Vervolgens ontving ze de cv’s van kandidaten. ‘Daarbij wees het uitzendbureau mij op een ondernemende jongen die ook uit een familie van ondernemers kwam. Hij zou goed bij mijn bedrijf passen en tijdens het eerste gesprek bleek dat te kloppen’, aldus Kleyheeg.
- Lees het volledige interview met Daniëlle Kleyheeg.
Vorm een kweekvijver van talent in de zakelijke dienstverlening
Goede werknemers kun je natuurlijk ook zelf opleiden. Net als Dion Pouw van reclamebureau 3DWD kun je bijvoorbeeld stagiairs inzetten. Je kunt dan niet alleen ontdekken wat deze trainees in hun mars hebben, maar ook doorgroeimogelijkheden bieden voor talenten. Zodra je bedrijf groeit, plaats je ze in nieuwe functies. Een bijkomend voordeel is dat jouw talenten al goed op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van je onderneming.
Bedenk wel dat dit vraagt om een lange adem. Zo zul je moeten zorgen voor een goede begeleiding en opleiding om jouw talenten op het gewenste niveau te brengen. Gelukkig zijn er tal van manieren om talent te ontwikkelen. Het is onder meer mogelijk om medewerkers van elkaar te laten leren, een talentenklas te organiseren met andere bedrijven of een opleiding of training aan te bieden.
- Lees het volledige interview met Dion Pouw.

4. Voer meerdere sollicitatiegesprekken
Werf je via diverse kanalen, dan is de kans groot dat je flink wat reacties krijgt. Welke stappen neem je vervolgens tijdens de sollicitatieprocedure?
Om te beginnen beoordeel je elke kandidaat op zijn sollicitatiebrief en cv. Je kunt eventueel ook referenties natrekken bij voorgaande werkgevers.
Bega daarna niet de fout om direct de kandidaat met de beste papieren te kiezen. Beter is het om een selectie te maken van vier of vijf sollicitanten die het meest geschikt lijken voor de functie en hen uit te nodigen voor een of meer gesprekken.
In de gesprekken bepaal je of de kandidaten voldoen aan het aan het door jou opgestelde functieprofiel. Als leidraad hierbij kun je deze 7 vragen gebruiken.
Je kunt een kandidaat ook een dag stage laten lopen om te kijken of hij echt geschikt is voor de functie.
5. Maak een goed arbeidscontract
Als alles goed gaat, levert de sollicitatieprocedure de gedroomde kandidaat voor de functie op. De volgende stap is het officieel in dienst nemen van de nieuwe werknemer. Wat houdt dat precies in?
Om te beginnen bespreek je samen met je werknemer de hoogte van het salaris. Valt je bedrijf onder een verplichte cao, dan moet het salaris aansluiten bij de cao-voorschriften. Zo moet je per functiegroep rekening houden met een bepaald minimumloon.
Ook werktijden, het aantal vakantiedagen en het vakantiegeld komen in dit gesprek aan bod. Verder kun je allerlei extra afspraken maken (secundaire arbeidsvoorwaarden) om je werknemer te belonen. Denk bijvoorbeeld aan een extra prestatiebeloning.
Laat vooral zien dat je voldoet aan de richtlijnen van goed werkgeverschap.
Zodra jij en je werknemer het eens zijn over de arbeidsvoorwaarden kun je een arbeidscontract opstellen. Zorg dat het contract aan de wettelijke eisen voldoet. Laat het bij voorkeur controleren door een jurist of adviseur met juridische kennis.
Als het contract klaar is, hoeven jij en de gekozen kandidaat het alleen nog maar te ondertekenen en dan is het officieel: je hebt er een nieuwe werknemer bij. Gefeliciteerd!
Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Zakelijke dienstverlener