Beroepsziekten zakelijke dienstverlening
Beroepsziekten zakelijke dienstverlening

Beroepsziekten in de zakelijke dienstverlening

Welke beroepsziekten komen veel voor in de zakelijke dienstverlening? Wat kun je doen om kantoor­personeel en thuiswerkers te helpen? Houd je team fysiek en mentaal fit met deze tips voor werkgevers.

Beroepsziekten zakelijke dienstverlening

Een beroepsziekte is een ziekte die (mede) wordt veroorzaakt door het uitoefenen van een bepaald beroep. In de zakelijke dienstverlening komen bepaalde beroepsziekten relatief vaak voor.

De meeste beroepsziekten in de zakelijke dienstverlening hebben te maken met mentale overbelasting en werkstress. Daarnaast wordt er relatief veel bureau- en beeldschermwerk gedaan, waardoor vaak blessures aan de schouder, arm, pols en hand (RSI) ontstaan.

Top 10 beroepsziekten

Dit zijn de 10 meest voorkomende beroepsziekten in de zakelijke dienstverlening volgens het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB):

  1. Aanpassingsstoornissen door overbelasting
  2. Burn-out
  3. Posttraumatische stress-stoornis
  4. RSI van schouder/bovenarm
  5. RSI van pols en hand
  6. Pees- en slijmbeursontsteking in de schouder (subacromiaal pijnsyndroom)
  7. RSI van elleboog/onderarm
  8. Overige psychische aandoeningen (somatoforme stoornissen)
  9. Overige reacties op ernstige stress
  10. Hoge bloeddruk (Hypertensie)

Deze top 10 geeft een algemeen beeld van de beroepsziekten in de zakelijke dienstverlening. Omdat deze branche zo breed is, kan het beeld voor beroepen binnen jouw bedrijf anders zijn. Zo is het voor financiële dienstverleners en ICT'ers een ander verhaal dan voor schoonmakers.

Bekijk de top 10 in jouw sector.

Ziek personeel

Een zieke werknemer?

Verzuim van personeel betekent vaak extra admini­stratie en kosten. Je wilt het liefst dat medewerkers snel weer aan de slag gaan. Een verzuim­verzekering helpt je bij de aanpak van verzuim.

Kantoor en thuiswerkers

Werken jouw personeels­leden veel op kantoor of (nu) juist thuis? Zorg er dan voor dat je ze helpt om tegen veelvoorkomende beroepsziekten te strijden. Denk met name na over de volgende twee aspecten.

Ergonomie

Volgens de Arbowet moet je als werkgever alle werkplekken veilig en gezond maken. Dat geldt dus voor werkplekken op kantoor, maar ook voor alle thuiswerkplekken. 

Je moet bijvoorbeeld controleren of de werkplek ergonomisch is ingericht. Je kijkt daarbij of werknemers de juiste werkhouding kunnen aannemen tijdens het werk. Als werkgever zorg je voor de juiste spullen, zoals een verstelbare bureaustoel.

Wat zijn de eisen? Lees meer over thuiswerken volgens de Arbowet.

Mentale klachten

Werknemers op kantoor en thuis hebben relatief vaak mentale klachten. Bij thuiswerkers komt dat mede door problemen met hun werk-privé-balans of een gebrek aan sociale contacten en verbondenheid.

Help je werknemers vooral hun grenzen te bewaken. 2 tips:

  • Maak duidelijke afspraken over het gewenste resultaat. Maak doelen haalbaar, meetbaar en concreet.
  • Wees duidelijk over de verwachtingen en werktijden. Ook over wanneer er niet wordt gewerkt. En geef het goede voorbeeld.

Voorkom beroepsziekten, 3 tips

Hoe kun je voorkomen dat jouw gewaardeerde werknemers uitvallen met een beroepsziekte? Wat kun je als werkgever doen om het ziekte­verzuim binnen jouw bedrijf te verlagen?

1. Beperk werkstress

Werkstress is een van de belangrijkste oorzaken van beroepsziekten in de zakelijke dienstverlening. Aanhoudende werkstress kan bij werknemers zorgen voor een burn-out.

Let op signalen dat een werknemer dreigt uit te vallen met werkstress. 

Ga op tijd in gesprek en probeer de werkdruk aan te passen. Zeker als je werknemer al een paar keer ziek is geweest is het slim een verzuim­gesprek te voeren. Door aandacht te hebben voor je werknemer en samen oplossingen te zoeken, kun je voorkomen dat hij overspannen raakt.

2. Zorg voor de juiste fysieke belasting

In bepaalde bedrijven in de zakelijke dienstverlening is de fysieke belasting een groot risico. Bijvoorbeeld in de schoonmaak. Maar ook kantoormedewerkers en vertegenwoordigers lopen bepaalde fysieke risico's.

Je kunt de fysieke belasting van werknemers verlichten door een goed werkrooster te maken en voldoende pauzes te geven. Daarnaast zijn trainingen en instructies voor de juiste werkhouding heel belangrijk. Zorg ook voor afwisselend werk, als dat mogelijk is.

En wat dacht je van ontspanning op het werk?

3. Werk met een goed arbobeleid

Heb jij al een eigen arbobeleid? Volgens de Arbowet moet je een bepaald beleid voeren om je werknemers veilig en gezond te houden.

Dat begint met een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie. Daarmee ga je na wat de risico's zijn binnen jouw bedrijf. Je legt ook vast hoe je deze risico's gaat minimaliseren zodat iedereen veilig kan werken.

Uitvoering arbobeleid

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van je arbobeleid. Maar je hoeft het niet alleen te doen. Stel een preventiemedewerker aan om je te helpen burn-outs en andere beroepsziekten te voorkomen.

Een preventiemedewerker brengt de risico's in kaart en controleert of er veilig wordt gewerkt. Misschien kun je een manager binnen je bedrijf aanstellen die deze taak op zich neemt.

Checklist verzuim voorkomen

Wat kun je nog meer doen om beroepsziekten te beperken? Gebruik de Checklist verzuim voorkomen en ga aan de slag!

Waarom beroepsziekten beperken?

Als je werknemer een beroepsziekte heeft, is de kans groot dat hij voor lange tijd uit de running is. Dat wil je niet! Langdurig verzuim is heel vervelend voor je werknemer, maar ook voor jou. Het kost veel tijd, geld én nachtrust.

89% van de werknemers met een beroepsziekte is meer dan een maand niet in staat om te werken. 3% is zelfs blijvend arbeidsongeschikt.

Arbeidsongeschikt door beroepsziekte

Pas op voor domino-effect

Als één werknemer uitvalt met een burn-out kan dat tot meer burn-outs leiden, omdat de werkdruk vaak verder toeneemt.

De kosten door beroepsziekten kunnen flink oplopen. Je bent als werkgever verplicht om een zieke werknemer twee jaar lang door te betalen. Dit risico kun je afdekken met een verzuim­verzekering.

Kosten zieke werknemer

Een zieke werknemer kost meer dan alleen zijn salaris. Bekijk het kostenplaatje van een zieke kantoormedewerker.

Vragen over beroepsziekten zakelijke dienstverlening

  • Wat is een beroepsziekte?

    Een beroepsziekte is een ziekte die (mede) wordt veroorzaakt door het werk. Zo zijn er veel beroepsziekten in de zakelijke dienstverlening die veroorzaakt worden door (mentale) overbelasting, zoals burn-outs en andere aanpassingsstoornissen.

  • Hoe kun je beroepsziekten beperken?

    Je kunt beroepsziekten beperken door een goed arbobeleid te voeren, werkplezier te vergroten en de werkdruk binnen je bedrijf te verlagen. Ga vooral op tijd in gesprek met je werknemer en probeer samen verzuim te voorkomen.

  • Welke hulp is er voor werkgevers?

    Beroepsziekten hoef je niet alleen te lijf te gaan. Je kunt bijvoorbeeld een preventiemedewerker aanstellen en een arbodienst inschakelen. Overleg met je bedrijfsarts wat je precies kunt doen. Daarnaast zijn er verzekeringen in de zakelijke dienstverlening om de financiële impact van beroepsziekten op te vangen.

zakelijke dienstverlener ondernemer risico

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Prestatiebeloning, hoe werkt dat?

Met een prestatiebeloning kun je als ondernemer je werknemers belonen als zij een bepaalde prestatie leveren. Op die manier stimuleer je werknemers individueel of in teamverband doelen te halen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Cao's in de zakelijke dienstverlening

Wat staat er in een cao? Wat zijn de voor- en nadelen? En welke cao’s zijn verplicht in de zakelijke dienstverlening? Een overzicht, van architecten-cao tot schoonmaak-cao.

Personeels­kosten in de zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening leggen personeels­kosten veel gewicht in de schaal. Als ondernemer in deze branche besteed je hier dan ook de nodige aandacht aan. Enkele aandachtspunten en tips voor zakelijke dienstverleners.

Whitepapers en online tests