Personeel werven zakelijke dienstverlening
Personeel werven zakelijke dienstverlening

Personeels­tekort zakelijke dienstverlening, 5 oplossingen

Veel ondernemers in de zakelijke dienstverlening hebben moeite om nieuwe werknemers te vinden. Jij ook? Voorkom dat je bedrijf stilvalt. 5 oplossingen voor je personeels­tekort.

Bekijk dit artikel voor:

Chronisch tekort aan personeel

Volgens recente onderzoeken* is er 'een chronisch tekort aan personeel' in veel sectoren. In de zakelijke dienstverlening is er met name een tekort aan hoogopgeleide werknemers. Dit vormt een hindernis voor veel bedrijven die willen groeien.

Een greep uit de onderzoeksresultaten:

  • Er is een flink tekort aan ICT'ers, ingenieurs en technici op de Nederlandse arbeidsmarkt.
  • Uitzendbureaus kunnen de grote vraag naar arbeid niet meer aan.
  • 58% van de ondernemers in de uitzendsector ziet de personeels­tekorten als een belemmering voor de bedrijfsvoering.
  • Uitzendbureaus verhogen hun prijzen, waardoor het voor steeds meer werkgevers te duur wordt om uitzendkrachten in te zetten.

5 oplossingen voor je personeels­tekort

Naast de bekende manieren van personeel werven in de zakelijke dienstverlening is het voor veel bedrijven tijd om nieuwe methoden aan te boren.

Het werven van nieuw personeel is echter niet genoeg. Ook het behouden van je huidige werknemers is cruciaal om een toekomstig personeels­tekort te voorkomen. Vijf creatieve oplossingen:

1. 'Stelen' is het nieuwe werven

Als je niet de juiste personen kunt vinden via vacaturesites of in je eigen kringen, is het tijd om een stap verder te gaan. Je kunt proberen om ervaren specialisten of specifieke talenten los te weken bij je concurrenten of andere bedrijven. Vissen in andermans vijver dus.

Dat hoef je niet zelf te doen. Je kunt zogenoemde headhunters of recruiters inschakelen die voor jou of zoek gaan naar personen met de gewenste capaciteiten. Op basis van een functieprofiel gaan zij actief op zoek.

Naast het aanboren van specifieke vacaturesites kunnen zij mensen benaderen via social media, zoals LinkedIn. Het gaat dan om personen die nog niet actief op zoek zijn naar een andere baan, maar misschien wel openstaan voor een overstap - zeker als jij ze iets extra's kunt bieden.

2. Extra loon voor extra uren

Je kunt ook onderzoeken wat de mogelijkheden zijn in je eigen 'vijver'. Misschien kun je parttimers overhalen om meer uren te maken. Je kunt ze daarvoor meer loon geven of ze uitdagen met een andere vorm van prestatiebeloning.

Met deze methode kun je het volledige potentieel benutten van de vakspecialisten die je al in huis hebt. Het grote voordeel is dat je dan geen of minder personeel hoeft te werven en in te werken.

Pas wel op dat je werknemers niet te veel onder druk zet om meer te gaan werken. Anders kan het tegenovergestelde gebeuren: je verliest juist arbeidskracht. Maar vragen staat vrij, toch?

3. Jobcarving

Soms moet je wat creatiever zijn om vacatures te 'vullen'. Het herverdelen van de werkzaamheden kan de oplossing zijn. 

oplossingen zakelijke dienstverleners

Oplossingen voor jou

Als zakelijk dienstverlener kun je tegen allerlei problemen aanlopen. Sommige tegenslagen kunnen een grote impact hebben op je bedrijf.

Voorbeeld jobcarving

Je hebt een tekort aan werknemers met inhoudelijke vakkennis. In plaats van op zoek te gaan naar nieuwe mensen met die kennis, kun je onderzoeken of je huidige vakmensen onnodig veel tijd kwijt zijn aan andere taken, zoals administratie.

Je kunt dan bijvoorbeeld op zoek gaan naar iemand die de administratieve taken van jouw vakmensen kan overnemen. In plaats van een vacature 'vakman/vakvrouw' krijg je dan een vacature 'administratief medewerker'. Die laatste is mogelijk veel makkelijker te vervullen.

Dit fenomeen wordt ook wel jobcarving genoemd. Je 'snijdt' een baan als het ware in kleine stukjes en gaat opnieuw puzzelen. Hierdoor kunnen bestaande werknemers zich richten op de taken waar ze goed in zijn en waar ze voor aangenomen zijn.

Daarnaast schept het ook kansen voor nieuwe werknemers met andere talenten, bijvoorbeeld personen met een arbeidsbeperking.

4. Jobcrafting

Naast jobcarving heb je ook jobcrafting. Hierbij kijk je vooral naar wat je werknemer wil. Als die bijvoorbeeld niet meer helemaal tevreden is met de huidige functie, kun je proberen de baan zo aan te passen dat het wél weer leuk wordt.

Het gaat dan bijvoorbeeld om taken afstoten of toevoegen, samenwerken met andere mensen, of werken op een totaal andere werkplek. Het kunnen ook hele kleine veranderingen zijn, zoals een bureau anders neerzetten, of de werktijden aanpassen.

Met jobcrafting probeer je vooral het werkplezier te vergroten. Door je huidige werknemers tevreden te houden, zorg je ervoor dat ze langer bij jou aan boord blijven.

5. Duurzame oplossing voor je personeels­tekort

Het behouden van je huidige personeel is dus minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe mensen. Hoe kun je werken aan een structurele oplossing voor je personeels­tekort?

Tips

*Bronnen: Conjunctuurenquête Nederland, CBS, ABN Amro, Rabobank, NOS

zakelijke dienstverlener ondernemer risico

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests