Advies nodig over jouw bedrijfsrisico’s?

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten? Vraag het aan een adviseur.

Cybercrime zakelijke dienstverlening verzekering
Cybercrime zakelijke dienstverlening verzekering

Cybercrime voorkomen in de zakelijke dienstverlening

Je kunt verschillende maatregelen nemen om je bedrijf tegen cybercrime te beschermen. 6 tips om je personeel bewust te maken van het gevaar van cyberaanvallen.
Bekijk dit artikel voor:

Cybercrime in de zakelijke dienstverlening

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) zijn kwetsbaar voor cybercrime. Criminelen proberen steeds vaker op verschillende manieren toegang te krijgen tot financiële gegevens, of verspreiden virussen om computer en servers onbruikbaar te maken.

Voorbeelden van cybercrime zijn phishing, hacking, malware, ransomware en DDoS-aanvallen. Zonder preventieve maatregelen is de dreiging van een cyberaanval vrij reëel. Er hoeft maar een medewerker op een besmette link te klikken en het netwerk van je bedrijf kan tijdelijk uit de lucht zijn.

Risico's van cybercrime

Cybercrime kan leiden tot financiële schade, ontevreden klanten en reputatieschade. Je kunt zelfs aansprakelijk gesteld worden omdat er klant- of personeels­gegevens zijn gestolen.

Losgeld

In het geval van ransomware wordt er losgeld gevraagd om de gijzeling van je computer ongedaan te maken. Bestanden op je computer worden versleuteld en zijn daardoor onbereikbaar. Pas bij betaling, meestal in bitcoins, wordt er een decryptiesleutel overhandigd om je bestanden terug te krijgen.

Bescherm je tegen cybercrime

Kleine bedrijven zijn steeds vaker het doelwit van cybercriminelen. Bescherm je bedrijf tegen hacks en datadiefstal.

Gegevens gestolen

Het netwerk van je bedrijf kan beschadigd worden door een cyberaanval. Wanneer een hacker je systeem probeert binnen te dringen, kunnen er programma’s, websites of klant­gegevens worden gestolen of beschadigd.

Tijdelijk onbereikbaar

Wanneer je website door middel van een DDoS-aanval wordt uitgeschakeld ben je tijdelijk onbereikbaar. Dit leidt in de meeste gevallen tot omzetverlies. Klanten vinden je niet betrouwbaar en dit kan reputatieschade tot gevolg hebben.

Boete

Als er via phishing of hacking klant- of personeels­gegevens verdwijnen, kun je hiervoor aansprakelijk worden gesteld. Als blijkt dat dit komt door nalatigheid kun je zelfs een boete krijgen van de Autoriteit Persoons­gegevens vanwege een overtreding van de meldplicht datalekken.

Kantoor online beveiligen tegen cybercrime

Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om de risico’s op cybercrime in je bedrijf te verkleinen:

1. Geef je personeel uitleg

Informeer je personeel over de risico's van - en maatregelen tegen - cybercrime. Organiseer een korte bijeenkomst waarin je de werknemers bewust maakt van de gevaren van cyberaanvallen.

Geef bijvoorbeeld een aantal voorbeelden van onbetrouwbare e-mails waarin door bedrijven om informatie wordt gevraagd, zodat het personeel deze berichten herkent. Een bank of verzekeraar zal bijvoorbeeld nooit via de e-mail om informatie vragen.

2. Versleutel bestanden en computers

Versleutel op kantoor de server en computers. Dit doe je door sterke wachtwoorden te kiezen, codes te gebruiken of verschillende stappen van authenticatie in te voeren.

Laat werknemers geen externe hulpmiddelen aansluiten op werkcomputers of laptops. Gebruik alleen versleutelde usb-sticks of gebruik beveiligde cloudopslag om bestanden te delen.

3. Beveilig je wifi-netwerk

Installeer nooit een openbaar wifi-netwerk in je bedrijf, maar zorg voor een goede beveiliging. Als je een kantoor hebt waar je ook klanten ontvangt, kun je een tweede wifi-netwerk voor gasten laten aanleggen. Hierdoor blijven de netwerken gescheiden en verminder je het risico op besmetting via laptops, tablets en mobiele telefoons van bezoekers.

4. Neem beveiligingssoftware

Er zijn verschillende softwarepakketten beschikbaar om je computer en netwerk te beveiligen. Belangrijk zijn een anti-virusscanner en een firewall die externe aanvallen tegen kunnen houden. De beveiligingspakketten bieden vaak netwerkbeveiliging en bescherming tegen ransomware. De software is ook geschikt voor mobiele apparaten, zoals tablets en telefoons.

5. Gebruik een SSL-certificaat

Ter bescherming van persoons­gegevens is er voor websites het SSL-certificaat. Door middel van dit certificaat laat je klanten zien dat je website veilig is. De SSL-beveiliging slaat de persoons­gegevens versleuteld op, zodat deze bij diefstal niet uitgelezen kunnen worden. Het certificaat is te herkennen aan het slotje aan het begin van de URL-balk en de s van secure in https:// aan het begin van de URL.

6. Maak back-ups

Laat dagelijks een back-up maken van alle computers die met het bedrijfsnetwerk verbonden zijn. Dit kun je doen in een goed beveiligde cloudomgeving, zodat je bij een cyberaanval altijd recente gegevens achter de hand hebt.

Kies een cyber­verzekering

Je kunt een verzekering afsluiten tegen de financiële gevolgen van cybercrime. Een verzekeraar kan je ook helpen met preventieve maatregelen en directe hulp bij een cyberaanval.

Een cyber­verzekering biedt in de meeste gevallen een pakket aan maatregelen waarmee je je beschermt tegen alle vormen van cybercriminaliteit.

ondernemer in de zakelijke dienstverlening

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests