360 graden feedback, wat en hoe?

22 mei 2017
360 graden feedback

Zelf je personeel beoordelen, dat is niet eenvoudig. Verzamel meningen van anderen. Dat doe je bijvoorbeeld met 360 graden feedback. Wat is dat precies en hoe werkt het? Een stappenplan voor ondernemers met personeel.

360 graden feedback

Wat is 360 graden feedback?

Met 360 graden feedback worden je werknemers beoordeeld door meerdere mensen. Dit kunnen allerlei personen zijn die met je werknemer te maken hebben, zoals managers, directe collega’s en zelfs klanten.

Wanneer alleen jij als ondernemer of leidinggevende feedback geeft aan je werknemer wordt dit eendimensionale feedback genoemd. Als een werknemer ook mee mag praten over de beoordeling, wordt het 180 graden feedback genoemd. Bij 360 graden feedback zijn er meer dan twee personen betrokken. Er wordt feedback gegeven vanuit verschillende invalshoeken. Zo ontstaat er een compleet beeld van je werknemer.

Soorten feedback Wie tot wie?
Eendimensionale feedback Leidinggevende > werknemer
180 graden feedback Leidinggevende < > werknemer
360 graden feedback Leidinggevende & andere betrokkenen < > werknemer

Hoe gebruik je 360 graden feedback?

Om 360 graden feedback goed toe te passen, moet je bepalen hoe en wanneer je het gaat inzetten. Je kunt het bijvoorbeeld doen voorafgaand aan een beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek.

Maar je kunt er ook voor kiezen om vaker 360 graden feedback te gebruiken, bijvoorbeeld iedere maand. Zo kun je een werknemer motiveren om het hele jaar door te werken aan zijn persoonlijke prestaties. Hoe doe je dat? Gebruik de volgende 5 stappen.

360 graden feedback in 5 stappen

1. Bepaal doelen werknemer

Waarop wil je een werknemer beoordelen? Welke vaardigheden of competenties zijn het belangrijkst bij de beoordeling?

Het is belangrijk om duidelijke doelen per werknemer te omschrijven, gekoppeld aan de bedrijfsdoelen, zodat er niet lukraak feedback wordt gegeven over dingen die niet van belang zijn voor je bedrijf en het functioneren van je werknemer. Werk zo mogelijk met meetbare doelen: KPI’s per werknemer.

2. Kies feedbackteam

Selecteer nu 3 tot 10 personen die mee gaan doen aan de 360 graden feedback. Maak een keuze uit collega’s, klanten, leveranciers en andere betrokkenen die regelmatig met de werknemer te maken hebben. Zorg dat ze niet te close zijn of een conflict hebben gehad met de werknemer.

Kies personen die eerlijk zijn en niet alleen sociaal wenselijke antwoorden geven. Het is daarom ook beter de namen van de beoordelaars niet bekend te maken bij je werknemer of bij andere leden uit het feedbackteam. Daarmee vergroot je de kans op eerlijke, objectieve feedback vanuit verschillende hoeken.

Stel een persoon aan als captain die alle feedback gaat verzamelen. Dit is normaal gesproken de leidinggevende en ook degene die de beoordeling gaat doen.

Vrij baan voor je bedrijf

Als ondernemer droom je van succes. Je wilt bijvoorbeeld een goed product in de markt zetten en je bedrijf laten groeien. Een Erkend MKB-adviseur kan je helpen om jouw bedrijfsrisico's te beperken, zodat jij je kunt focussen op je droom.

Zoek een adviseur

3. Gebruik een beoordelingsformulier

Stuur of geef alle leden van het feedbackteam een beoordelingsformulier. Zorg voor een eenvoudig formulier dat snel in te vullen is. Maak bijvoorbeeld een vragenlijst met 20 goed gekozen vragen om de prestaties van je werknemer in te schalen op een schaal van 0 tot 10. Geef ze ook de ruimte om extra feedback te geven. Vertel alle leden van het feedbackteam duidelijk wat er precies met de feedback zal gebeuren.

Laat je werknemer ook een formulier invullen, in het kader van zelfbeoordeling. Je kunt er zelf voor kiezen in hoeverre je dit mee laat wegen in het uiteindelijke oordeel, maar zo laat je hem in ieder geval meedenken over zijn prestaties en betrek je hem meer bij de resultaten.

4. Structureer de feedback

Verzamel alle feedback en kijk nu wat de resultaten zijn. Reken niet alleen snel een gemiddeld cijfer uit, maar probeer overeenkomsten te zoeken in de feedback. Als er individuen heel erg afwijken van de rest, kun je je afvragen of deze feedback wel realistisch is. Je kunt ervoor kiezen dit niet mee te wegen.

Bepaal aan de hand van de feedback of het genoeg is voor een duidelijke beoordeling van je werknemer. Ga anders op zoek naar extra feedback of cijfers (bedrijfsresultaten) om een oordeel te onderbouwen.

5. Geef de beoordeling

Nu kun je het beoordelingsgesprek gaan voeren. Geef een duidelijke toelichting op de gegeven feedback. Vertel hoe het tot stand is gekomen (zonder namen te noemen van het feedbackteam). Kijk ook of de eigen beoordeling van de werknemer overeenkomt met de rest.

Probeer de kansen te benoemen die er zijn om de prestaties te verbeteren voor een volgende periode. Zo kun je een werknemer motiveren nog beter zijn best te gaan doen. Daar zal je bedrijf veel voordeel van hebben.

22 mei 2017

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.