1,5 meter economie
1,5 meter economie

Personeel in de 1,5-meter-economie

De 1,5-meter-economie, wat is dat? Wat betekent het voor jouw branche? En hoe zorg je dat werknemers zich aan de nieuwe werkwijze houden? Tips en voorbeelden voor ondernemers met personeel.

Door het coronavirus gaat het leven in Nederland voorlopig in aangepaste vorm verder. De overheid wil dat werkgevers in verschillende sectoren nadenken over de 1,5-meter-economie. Welke oplossingen zijn er al bedacht? En hoe werkt dat in de praktijk?

1,5-meter-economie, wat is dat? 

De term 1,5-meter-economie (of: anderhalve-meter-economie) werd geïntroduceerd na de uitbraak van het coronavirus in Nederland.

De belangrijkste maatregel om het virus niet verder te laten verspreiden is: 1,5 meter afstand houden.

De 1,5-meter-maatregel blijft voorlopig van kracht. De overheid roept daarom bedrijven in Nederland op om na te denken over een nieuwe manier van werken op veilige afstand. Maar hoe ga je dat toepassen in jouw bedrijf?

Veilige werkomgeving personeel

Veilige werkomgeving

Wil je werknemers een veilige werkomgeving bieden en aan de eisen van Arbowet, brandweer, gemeente en verzekeraar voldoen? Regel dan een preventie­abonnement.

1,5-meter-economie en personeel

De vereiste afstand van 1,5 meter levert de nodige uitdagingen op voor werkgevers. Hoe ga je klanten bedienen op 1,5 meter? En hoe zorg je dat personeel onderling de 1,5 meter afstand bewaart?

Gelukkig zijn er in veel sectoren al slimme oplossingen bedacht, waardoor het werk in aangepaste vorm verder kan. Het is vooral belangrijk je personeel goed te instrueren over de nieuwe werkwijze.

Protocol 1,5-meter-economie

In verschillende sectoren wordt hard gewerkt aan een protocol voor het werken op 1,5 meter. Het is handig om ook zelf een protocol te maken voor je eigen bedrijf. Je beschrijft hierin wat de nieuwe werkwijze inhoudt.

Net als in een gedragscode beschrijf je concreet wat je verwacht van je personeel. Wees duidelijk, maar ook positief. Het is een serieuze zaak, maar geef je werknemers vooral complimenten als ze zich goed aan de regels houden.

Stel iemand aan om de nieuwe regels te handhaven binnen je bedrijf. Wat dacht je van je preventiemedewerker?

Zorg dat het protocol bekend is bij al je werknemers. Maak digitale en papieren exemplaren. Probeer het samen te vatten in 5 tot 10 belangrijke regels voor jouw bedrijf en maak die zichtbaar voor je werknemers.

Maak bijvoorbeeld gebruik van posters van de Rijksoverheid of van je branchevereniging.

Goed werkgeverschap in 1,5-meter-economie

De coronacrisis zet de verhoudingen in veel bedrijven op scherp. Het brengt ook aan het licht wat voor type werkgever jij bent. Je kunt je nu onderscheiden als een goede werkgever. Hoe doe je dat?

  • Zorg dat werknemers zich veilig voelen. Houd je aan de richtlijnen van de overheid.
  • Blijf het loon op tijd betalen, eventueel met hulp van het noodfonds NOW.
  • Zorg dat je aandacht hebt voor de zorgen van je werknemers. Wees attent en meelevend. 
  • Houd je ook aan de Arbowet als werknemers thuiswerken.
  • Blijf goed communiceren met je werknemers. Informeer en overleg regelmatig.
  • Laat personeel meedenken over slimme toepassingen van de 1,5 meter-regels. Dat levert ongetwijfeld goede ideeën op en een breder gedragen beleid binnen je bedrijf.

Lees meer over de 7 beginselen van goed werkgeverschap.

1,5-meter-economie in jouw branche

In sommige branches is het echt een uitdaging om de 1,5 meter afstand te handhaven. In veel winkels en kantoren zijn al slimme aanpassingen gedaan om veilig te werken, bijvoorbeeld met stickers, stoplichten en looplijnen.

Kantoor aanpassen op 1,5-meter-regel? Bekijk een voorbeeld en nuttige tips.

In andere branches, zoals de horeca, moet het hele verdienmodel omgegooid worden. Geen klanten meer in je restaurant, maar volledig over op maaltijdbezorging. Of wat dacht je van een pannenkoeken-drive-in?

In de persoonlijke dienstverlening is het ook omschakelen geblazen. Niet alle kappers en nagelstylistes zitten duimen te draaien. Nagel-designs printen via een 3D-printer is bijvoorbeeld één van de slimme oplossingen.

Heb jij al een idee voor ondernemen op 1,5 meter? Bekijk oplossingen in de bouw, horeca en detailhandel.

personeel

Ben jij aantrekkelijk?

Hoe zorg je dat personeel gemotiveerd blijft? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze gratis test ontdek je of jij klaar bent voor nieuw personeel.

Meest gelezen

Cao in het MKB, een overzicht per branche

Bijna de helft van de ondernemers in het MKB werkt met een collectieve arbeids­overeenkomst (cao). Toch hebben nog veel ondernemers 'geen idee' of een cao van toepassing is. Een overzicht per branche.

Nieuwe wetten in 2022

Wat gaat er in 2022 veranderen voor ondernemers met personeel? Bekijk een overzicht van nieuwe wetten en regels voor werkgevers en werknemers vanaf 1 januari 2022 en daarna.

Arbowet, 7 vragen en antwoorden

De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) is een belangrijke wet voor ondernemers met personeel. Wat staat er in de Arbowet? Hoe pas je de regels toe? Welke aandachtspunten zijn er in jouw branche? 7 vragen en antwoorden.

Wetswijzigingen voor ondernemers op 1 juli 2021

Halverwege het jaar is het altijd opletten voor werkgevers. Nieuwe wetten en regels staan voor de deur. Welke wetswijzigingen zijn er op 1 juli 2021? Een overzicht voor ondernemers met personeel.

Whitepapers en online tests