Cybercrime voorkomen in de zakelijke dienstverlening

18 maart 2019
Cybercrime zakelijke dienstverlening verzekering

Je kunt verschillende maatregelen nemen om je bedrijf tegen cybercrime te beschermen. 6 tips om je personeel bewust te maken van het gevaar van cyberaanvallen.

Cybercrime zakelijke dienstverlening verzekering

Cybercrime in de zakelijke dienstverlening

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) zijn kwetsbaar voor cybercrime. Criminelen proberen steeds vaker op verschillende manieren toegang te krijgen tot financiële gegevens, of verspreiden virussen om computer en servers onbruikbaar te maken.

Voorbeelden van cybercrime zijn phishing, hacking, malware, ransomware en DDoS-aanvallen. Zonder preventieve maatregelen is de dreiging van een cyberaanval vrij reëel. Er hoeft maar een medewerker op een besmette link te klikken en het netwerk van je bedrijf kan tijdelijk uit de lucht zijn.

Risico's van cybercrime

Cybercrime kan leiden tot financiële schade, ontevreden klanten en reputatieschade. Je kunt zelfs aansprakelijk gesteld worden omdat er klant- of personeelsgegevens zijn gestolen.

Losgeld

In het geval van ransomware wordt er losgeld gevraagd om de gijzeling van je computer ongedaan te maken. Bestanden op je computer worden versleuteld en zijn daardoor onbereikbaar. Pas bij betaling, meestal in bitcoins, wordt er een decryptiesleutel overhandigd om je bestanden terug te krijgen.

Bescherm je tegen cybercrime

Kleine bedrijven zijn steeds vaker het doelwit van cybercriminelen. Bescherm je bedrijf tegen hacks en datadiefstal.

Beperk je risico

Gegevens gestolen

Het netwerk van je bedrijf kan beschadigd worden door een cyberaanval. Wanneer een hacker je systeem probeert binnen te dringen, kunnen er programma’s, websites of klantgegevens worden gestolen of beschadigd.

Tijdelijk onbereikbaar

Wanneer je website door middel van een DDoS-aanval wordt uitgeschakeld ben je tijdelijk onbereikbaar. Dit leidt in de meeste gevallen tot omzetverlies. Klanten vinden je niet betrouwbaar en dit kan reputatieschade tot gevolg hebben.

Boete

Als er via phishing of hacking klant- of personeelsgegevens verdwijnen, kun je hiervoor aansprakelijk worden gesteld. Als blijkt dat dit komt door nalatigheid kun je zelfs een boete krijgen van de Autoriteit Persoonsgegevens vanwege een overtreding van de meldplicht datalekken.

Kantoor online beveiligen tegen cybercrime

Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om de risico’s op cybercrime in je bedrijf te verkleinen:

1. Geef je personeel uitleg

Informeer je personeel over de risico's van - en maatregelen tegen - cybercrime. Organiseer een korte bijeenkomst waarin je de werknemers bewust maakt van de gevaren van cyberaanvallen.

Geef bijvoorbeeld een aantal voorbeelden van onbetrouwbare e-mails waarin door bedrijven om informatie wordt gevraagd, zodat het personeel deze berichten herkent. Een bank of verzekeraar zal bijvoorbeeld nooit via de e-mail om informatie vragen.

2. Versleutel bestanden en computers

Versleutel op kantoor de server en computers. Dit doe je door sterke wachtwoorden te kiezen, codes te gebruiken of verschillende stappen van authenticatie in te voeren.

Laat werknemers geen externe hulpmiddelen aansluiten op werkcomputers of laptops. Gebruik alleen versleutelde usb-sticks of gebruik beveiligde cloudopslag om bestanden te delen.

3. Beveilig je wifi-netwerk

Installeer nooit een openbaar wifi-netwerk in je bedrijf, maar zorg voor een goede beveiliging. Als je een kantoor hebt waar je ook klanten ontvangt, kun je een tweede wifi-netwerk voor gasten laten aanleggen. Hierdoor blijven de netwerken gescheiden en verminder je het risico op besmetting via laptops, tablets en mobiele telefoons van bezoekers.

4. Neem beveiligingssoftware

Er zijn verschillende softwarepakketten beschikbaar om je computer en netwerk te beveiligen. Belangrijk zijn een anti-virusscanner en een firewall die externe aanvallen tegen kunnen houden. De beveiligingspakketten bieden vaak netwerkbeveiliging en bescherming tegen ransomware. De software is ook geschikt voor mobiele apparaten, zoals tablets en telefoons.

5. Gebruik een SSL-certificaat

Ter bescherming van persoonsgegevens is er voor websites het SSL-certificaat. Door middel van dit certificaat laat je klanten zien dat je website veilig is. De SSL-beveiliging slaat de persoonsgegevens versleuteld op, zodat deze bij diefstal niet uitgelezen kunnen worden. Het certificaat is te herkennen aan het slotje aan het begin van de URL-balk en de s van secure in https:// aan het begin van de URL.

6. Maak back-ups

Laat dagelijks een back-up maken van alle computers die met het bedrijfsnetwerk verbonden zijn. Dit kun je doen in een goed beveiligde cloudomgeving, zodat je bij een cyberaanval altijd recente gegevens achter de hand hebt.

Kies een cyberverzekering

Je kunt een verzekering afsluiten tegen de financiële gevolgen van cybercrime. Een verzekeraar kan je ook helpen met preventieve maatregelen en directe hulp bij een cyberaanval.

Een cyberverzekering biedt in de meeste gevallen een pakket aan maatregelen waarmee je je beschermt tegen alle vormen van cybercriminaliteit.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

18 maart 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Advies nodig over jouw bedrijfsrisico’s?

X

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten?
Vraag het aan een adviseur.

Plan afspraak