Wat zijn de kosten van personeel?

kosten personeel hoeveel

Krijg grip op je kosten en ga direct aan de slag met bespaartips.

Personeelskosten zakelijke dienstverlening
Personeelskosten zakelijke dienstverlening

Personeels­kosten in de zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening leggen personeels­kosten veel gewicht in de schaal. Als ondernemer in deze branche besteed je hier dan ook de nodige aandacht aan. Enkele aandachtspunten en tips voor zakelijke dienstverleners.

De zakelijke dienstverlening staat bekend als een arbeidsintensieve branche. Dit betekent dat personeels­kosten relatief gezien een groot deel uitmaken van de totale kosten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een fabriek met machines of robots heb je namelijk vrij veel mensen nodig.

Ontwikkeling loonkosten

Als zakelijke dienstverlener zul je dus nauwlettend in de gaten houden wat onder meer de ontwikkeling is van de lonen van werknemers en de tarieven van zelfstandigen. Hoe arbeidsintensiever je bedrijf, hoe groter de invloed van dit soort kosten op de gezondheid van je bedrijf.

Personeels­kosten als percentage van de omzet

Je kunt zelf berekenen hoe arbeidsintensief je bedrijf is. Daarvoor kijk je naar de personeels­kosten als percentage van de omzet. Dit personeels­kostenpercentage bereken je als volgt:

Totale personeels­kosten / totale omzet * 100 = personeels­kostenpercentage

Het personeels­kostenpercentage kan per soort bedrijf verschillen, maar over alle branches genomen wordt vaak 30 procent genoemd als gemiddelde. Dit percentage kan echter hoger uitvallen als een bedrijf veel maatwerk levert dat niet makkelijk te automatiseren is. Denk aan een advocaat of boekhouder die advies op maat geeft.

Als je precies wilt weten wat een gezond percentage is, zul je dit moeten vergelijken met cijfers van soortgelijke bedrijven.

kosten personeel

Krijg grip op personeels­kosten

Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeels­kosten op een rij en 5 manieren om te besparen.

5 tips om personeels­kosten in de hand te houden

Voor een gezond bedrijf is het dus belangrijk is om grip te hebben op je personeels­kosten. Deze kosten zullen voor veel bedrijven echter jaarlijks stijgen. Bijvoorbeeld door loonsverhogingen die een eventuele verplichte cao voorschrijft.

5 tips om personeels­kosten in de hand te houden:

1. Arbeidsvoorwaarden versoberen

Arbeidsvoorwaarden versoberen is voor je werknemers de minst populaire optie. Toch is dit de manier waarop veel werkgevers personeels­kosten in de hand houden.

Zo kan een adviesbureau snijden in de personeels­kosten door secundaire arbeidsvoorwaarden af te schaffen. Dit kan echter niet zomaar en heeft vaak de instemming nodig van de werknemer, ondernemingsraad of vakbond.

2. Goed personeel aannemen

Voor goed personeel moet je vaak wat dieper in de buidel tasten. Want deze talenten weten vaak zelf wat zij waard zijn voor een bedrijf. Tegenover deze investering staat dat je met talentvol personeel vaak meer gedaan krijgt. Om talentvolle ICT’ers te vinden, moet een ICT-bedrijf hen bijvoorbeeld op de juiste manier benaderen. Dat kan onder meer door te zorgen voor goede ontwikkelingsmogelijkheden.

3. Productiviteit verhogen

Als je de productiviteit verhoogt, hoef je minder snel nieuwe mensen aan te trekken. Je krijgt immers meer gedaan met hetzelfde team. Daardoor bespaar je direct op de personeels­kosten.

Een andere manier om de productiviteit een boost te geven is automatisering. Denk hierbij aan een reisbureau dat steeds meer zaken online afhandelt en taken automatiseert die eerst werden gedaan door mensen.

4. Ongewenst verloop terugdringen

Ongewenst verloop kan de productiviteit negatief beïnvloeden. Zo is een vertrekkende werknemer vaak minder productief.

Daarnaast kan het vinden en inwerken van een vervanger een flinke duit kosten. Een schoonmaakbedrijf kan dit onder meer voorkomen door het regelen van concurrerende arbeidsvoorwaarden. Hierdoor zullen schoonmakers minder snel via de achterdeur vertrekken.

5. Subsidies aanvragen

Met subsidies kun je de personeels­kosten flink drukken. Er zijn onder meer subsidies voor ouderen en arbeidsbeperkte werknemers en voor werknemers met een laag inkomen.

De voordelen kunnen oplopen tot duizenden euro’s per jaar. Daarbij kunnen de voordelen zich ook op een andere manier uitbetalen. Een administratiekantoor kan bijvoorbeeld veel hebben aan de nauwgezetheid van personeel met autisme.

ondernemer in de zakelijke dienstverlening

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests