ICT-specialisten
ICT-specialisten

9 tips voor het werven van talentvolle ICT'ers

Veel bedrijven hebben de grootste moeite met het rekruteren van goede ICT-specialisten. Ze zijn er wel, maar je moet ze op de juiste manier benaderen. Met de volgende tips heb je sneller beet.

De ICT-sector staat onder druk. Het aantal vacatures voor hoogopgeleide en ervaren ICT-medewerkers, zoals systeemanalisten en informaticaspecialisten, groeit jaarlijks met 20 procent. Er komen ook steeds meer nieuwe functies en beroepen bij door technologische ontwikkelingen, zoals 3D-printen en big data. Het UWV voorspelt voor 2015 zo’n 37.000 vacatures.

Hoewel de laatste jaren meer studenten de opleidingen uitstromen, is de vraag naar ICT’ers nog altijd twee keer zo groot als het aanbod. Voor jou als ondernemer is het dus de uitdaging om je in de werving en selectie te onderscheiden van andere werkgevers. Dat lukt beter als je weet wat ICT’ers motiveert en beweegt. Ook helpt het om de juiste recruitmentkanalen te kennen.

Hoe kun je goede ICT’ers werven en binden?

1. Maak thuiswerken mogelijk

Een belangrijke drijfveer voor ICT’ers is een goede balans tussen werk en privé. Zij willen daarom zo veel mogelijk zelf kunnen bepalen op welke tijden en welke locatie zij werken. Houd hier rekening mee bij de werving. Laat zien dat je Het Nieuwe Werken in je organisatie hebt geïntegreerd en bied voldoende mogelijkheden tot thuiswerken.

2. Bied werk met inhoud en uitdaging

Aan de inhoud van de functie stellen ICT’ers hoge eisen. Zij zoeken een baan waar ze echt hun tanden in kunnen zetten, het liefst met een flinke dosis zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Voor werk dat onvoldoende uitdaagt, komen ze niet in beweging. Zorg dat je voor de aangeboden functie(s) weet waar de uitdaging ligt bij de ICT’ers in je doelgroep en speel hier handig op in.

3. Zeg een goed salaris toe

Een goed salaris en een fijne werksfeer staan bij ICT-specialisten hoog op het wensenlijstje. Vooral jonge ICT’ers laten hun keuze voor een baan afhangen van wat zij gaan verdienen. Meer ervaren ICT’ers hechten naast een goed salaris aan een auto van de zaak en een deskundig management. Wees in je arbeidsmarktcommunicatie dan ook direct duidelijk over de financiële aspecten van de functie. Anders haken potentiële kandidaten snel af. Ter indicatie: een starter op hbo-niveau verwacht een aanvangssalaris van minimaal 2300 tot 2500 euro bruto.

4. Zorg voor goede ontwikkelingsmogelijkheden

Je bindt vooral jonge ICT’ers aan je onderneming als je goede loopbaanperspectieven in het vooruitzicht stelt. Zij zijn erop gebrand om zich verder te ontwikkelen en door te groeien naar seniorfuncties. Voor alle ICT’ers geldt bovendien dat ze willen bijblijven in hun vakgebied. In een sector die zich zo razendsnel ontwikkelt, moet je nieuwe medewerkers wel goede opleidingsmogelijkheden bieden.

5. Benader ICT’ers via LinkedIn

Wil je zelf actief op zoek naar ICT-medewerkers? Dan kan dat snel en effectief via social media. Daarvoor moet je natuurlijk wel het juiste kanaal kiezen. LinkedIn is bij uitstek geschikt voor het rekruteren van ICT-personeel, vanwege het professionele imago. Facebook en Twitter liggen minder voor de hand, omdat weinig ICT’ers deze kanalen inzetten bij het zoeken naar een baan.

Personeel aannemen ja of nee

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeels­­verzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

6. Laat recruiters voor je werven

In de ICT-sector zijn relatief veel recruiters actief. Als ondernemer kun je daar handig gebruik van maken door een recruiter in de arm te nemen. Maar pas op: veel ICT’ers zijn kritisch over de wijze waarop recruiters hen benaderen. Met recruiters zonder technische kennis over de inhoud van de functie hebben ze weinig geduld. En bij een te agressieve benadering haken ze direct af. Selecteer je recruiter dus zorgvuldig en geef duidelijke instructies voor de te volgen aanpak.

7. Schakel je eigen ICT-medewerkers in

Een prima wervingsmethode is referral recruitment. Dit is het werven van personeel via de eigen medewerkers. Als zij hun netwerk voor je aanboren, kom je wellicht in contact met ICT’ers die je anders maar met moeite zou vinden. Bovendien kun je erop rekenen dat een medewerker alleen geschikte kandidaten aanbeveelt. Zo selecteer je al voor op kwaliteit. Ook hoef je geen dure en tijdrovende werving- en selectieprocedure te doorlopen. Ga wel zorgvuldig om met het netwerk van je medewerkers en beloon hen voor hun inspanningen.

8. Werf onder ICT-studenten

Veel studenten zoeken een bijbaan voor een of meer dagen. Heb je een passende functie, werf dan eens onder ICT-studenten. Wees wel voorzichtig: studenten worden liever niet gebeld, zeker niet overdag als ze druk zijn. Ze geven de voorkeur aan een persoonlijke benadering via LinkedIn of online platforms.

9. Kijk over de grens

Misschien lukt het je niet om in Nederland geschikte ICT-specialisten te vinden. Kijk dan eens over de grens en haal talentvolle ICT’ers uit het buitenland. Je zult wel een stapje harder moeten lopen om het deze expats naar de zin te maken. Denk aan huisvesting, een cursus Nederlands, hulp bij het vinden van een baan voor de partner of gratis vliegtickets naar het thuisland. Dat kan flink in de papieren lopen. Wees dus kritisch en werf alleen ICT’ers in het buitenland als het niet anders kan.

zakelijke dienstverlener ondernemer risico

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Prestatiebeloning, hoe werkt dat?

Met een prestatiebeloning kun je als ondernemer je werknemers belonen als zij een bepaalde prestatie leveren. Op die manier stimuleer je werknemers individueel of in teamverband doelen te halen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Cao's in de zakelijke dienstverlening

Wat staat er in een cao? Wat zijn de voor- en nadelen? En welke cao’s zijn verplicht in de zakelijke dienstverlening? Een overzicht, van architecten-cao tot schoonmaak-cao.

Personeels­kosten in de zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening leggen personeels­kosten veel gewicht in de schaal. Als ondernemer in deze branche besteed je hier dan ook de nodige aandacht aan. Enkele aandachtspunten en tips voor zakelijke dienstverleners.

Whitepapers en online tests