1,5 meter detailhandel
1,5 meter detailhandel

Protocol detailhandel in 1,5-meter-economie

De aangescherpte coronaregels hebben gevolgen voor de detailhandel. Werk aan de winkel voor winkeliers. Hoe maak je je winkelpand coronaproof? En hoe zorg je dat je winkel­personeel veilig en hygiënisch werkt?

De komende maanden of zelfs jaren zullen er nog beperkingen gelden vanwege het coronavirus. De overheid wil daarom dat werkgevers in alle sectoren aan de slag gaan met een 1,5-meter-economie.

De vereiste afstand van 1,5 meter levert de nodige uitdagingen op voor ondernemers in de detailhandel. Hoe zorg je dat klanten veilig kunnen shoppen? En hoe beperk je de risico's voor je werknemers?

Protocol detailhandel

In de detailhandel werken winkeliers volgens het protocol Verantwoord winkelen. Dit protocol bevat onder andere 6 bepalingen voor ondernemers:

  1. Hang regels op aan de buitenkant van de winkel en in de winkel.
  2. Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand van elkaar kan houden in de winkel, maar ook vóór de winkel.
  3. Geef het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn. De richtlijn is: maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak.
  4. Lever online bestellingen tot aan de voordeur, niet binnen.
  5. Zorg voor maximale hygiëne, vooral rondom pin- en betaalautomaten.
  6. Haal alle samples, proeverijen, monsters en probeer-artikelen uit de winkel.

Voor verschillende soorten winkels is er ook een handige checklist beschikbaar om te controleren of je voldoet aan alle eisen. Deze checklists kun je downloaden op de website van brancheorganisatie Koninklijke INRetail. Ook vind je er posters die je op kunt hangen aan de binnen- en buitenkant van je winkel.

Voor ondernemers en werknemers die ook bij klanten thuis komen is er het protocol Samen veilig doorwerken.

Protocol voor winkel­personeel

Voor jou als werkgever in de detailhandel is het belangrijk dat je werknemers die nieuwe richtlijnen naleven. Hoe zorg je dat de regels bekend zijn bij jouw winkel­personeel?

Je kunt zelf een protocol maken voor je werknemers of gebruikmaken van handige hulpmiddelen voor jouw branche. Gebruik bijvoorbeeld deze brief van INRetail voor je personeel met daarin de acht belangrijkste regels, zoals:

Selectie regels personeel corona - INRetail

Zorg dat al je werknemers een eigen versie van het protocol krijgen en hang dit op in de personeels­ruimte. Controleer of je werknemers zich houden aan de nieuwe regels. Handhavers van de gemeente zouden jou als werkgever zelfs een boete kunnen geven als dit niet gebeurt.

Belangrijk: Vertrouw je werknemers en geef complimenten over hun aanpassingsvermogen.

Retailondernemer loopt risico

Iedere retailer loopt risico's

Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Personeel inzetten tijdens winkelsluiting

Als je winkel (vaker) gesloten is tijdens de coronacrisis, mag je je werknemers inzetten voor andere taken. Denk aan meewerken aan de webshop, online klantcontact of logistieke klussen.

Je mag een werknemer ook vragen om (tijdelijk) op een andere locatie te werken. Je mag een verkoper ook inzetten voor andere taken, zoals het opruimen van de winkel of het in kaart brengen van de voorraad. Wees hierin wel redelijk en overleg met je werknemer wat zijn voorkeur heeft. 

Werkrooster aanpassen

Je kunt in overleg met je werknemers ook het werkrooster aanpassen. Cao-partijen in de detailhandel staan toe dat er in deze uitzonderlijke tijd soepeler om wordt gegaan met werkroosters, zodat jij en je personeel flexibel kunnen werken.

Voor het aanpassen van werktijden heb je toestemming nodig van de ondernemingsraad of personeels­vertegenwoordiging

1,5 meter in je winkel

Uit onderzoek blijkt dat de meeste winkelstraten geschikt zijn voor de nieuwe 1,5-meter-economie. Veel winkels zijn ook al aangepast om de nieuwe afstandsregel duidelijk aan te geven.

Naast bovengenoemde posters met de belangrijkste regels kun je ook vloerstickers, tape en bordjes gebruiken om klanten te wijzen op de nieuwe regels en de looppaden in je winkel.

De meeste winkeliers kiezen voor eenrichtingsverkeer om geen onnodige opstoppingen te veroorzaken. Daarnaast worden spatschermen van plexiglas ingezet om klanten en werknemers achter een balie of kassa te beschermen.

Goed werkgeverschap

Tijdens de coronacrisis kun je laten zien wat voor type werkgever jij bent. Je kunt je onderscheiden als een goede werkgever en zo je personeel extra motiveren. Hoe doe je dat?

  • Zorg dat werknemers zich veilig voelen. Houd je aan de richtlijnen van de overheid.
  • Blijf het loon op tijd betalen, eventueel met hulp van het noodfonds NOW.
  • Zorg dat je aandacht hebt voor de zorgen van je werknemers. Wees attent en meelevend. 
  • Houd je ook aan de Arbowet in deze nieuwe situatie. Belast je werknemers niet bovenmatig.
  • Blijf goed communiceren met je personeel. Informeer en overleg regelmatig met je team(s).
  • Laat werknemers meedenken over slimme toepassingen van de 1,5-meter-regel. Dat levert ongetwijfeld goede ideeën op en een breder gedragen beleid in je winkel.

Lees meer over goed werkgeverschap in de detailhandel.

personeel

Ben jij aantrekkelijk?

Hoe zorg je dat personeel gemotiveerd blijft? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze gratis test ontdek je of jij klaar bent voor nieuw personeel.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests