Blunders personeelszaken
Blunders personeelszaken

9 blunders met personeel, 9 oplossingen

Soms gaat het mis. 9 ondernemers aan het woord over hun grootste uitglijders rondom personeel. En 9 tips voor jou om die blunders te voorkomen.

1. Foutje minimumloon

Lilian Budding, Restaurant By Ús:
‘De grootste blunder van ons is dat we bij het aannemen van personeel niet goed op de leeftijd hebben gelet. Is een werknemer boven de 21, dan gaat het salaris ineens een stuk omhoog. Dan is hij toch een volwaardig personeels­lid qua kosten.’

Check de actuele regels rond minimumloon en minimumjeugdloon.

2. Loon doorbetalen bij ziekte

Roger Michels, Aannemersbedrijf Roger Michels:
‘Mijn eerste werknemer is langdurig ziek geworden. Hij had een hersentumor. Hij zat lange tijd in de Ziektewet. Zonder dat ik het in de gaten had, heb ik hem maar liefst twee jaar lang volledig doorbetaald. Ik heb er niet opgelet en mijn loonadministrateur ook niet.’

Kijk wat de mogelijkheden zijn rondom loondoorbetaling bij ziekte.

3. Werknemer past niet in het team

Els Versluis, Elsje Fiederelsje:
‘We hadden ons vergist in een werknemer. Hij werkte wel goed, maar er was geen klik met de rest van het personeel. Dat is bij ons heel belangrijk, omdat we ook mensen met een beperking in dienst hebben. Als je daar niet mee om kunt gaan, dan pas je hier niet.’ 

Verzeker je personeel tegen ziekte

Verzuim­verzekering

Het voorkomen van verzuim en begeleiden van ziek personeel kan je veel geld en tijd kosten. Een verzuim­verzekering helpt je bij de aanpak.

Zo zorg je ervoor dat een nieuwe werknemer bij je bedrijf past.

4. Werknemer past niet bij levensfase bedrijf

Sabine Blom van Assendelft, Saar aan Huis:
‘Op goed vertrouwen nam ik iemand aan met veel ervaring binnen grote bedrijven. Achteraf blijkt niet iedereen bij een kleine startup te passen. Ik heb geleerd dat ik pragmatische mensen nodig heb die breder inzetbaar zijn.’

Bepaal wat je nodig hebt in iedere groeifase van je bedrijf. Lees het artikel over groeien met personeel.

5. Geflopte samenwerking

Alette Trompetter, Harvink meubelen:
‘We hebben wel eens externe professionals ingehuurd voor bijvoorbeeld de verkoopkant. Ik wilde meer leren over hoe het in andere branches ging, maar het was teleurstellend. Je bent snel geneigd om hun opportunisme over te nemen, zo van: we kunnen de klus wel klaren. Maar het kost veel geld en het leverde niet op wat we hadden gehoopt.'

Bekijk de afwegingen voor het inschakelen van een zzp'er of tijdelijke werknemer

6. Te weinig gesprekken

Vincent Maaskant, Db-m:
‘Al die overleggen met werknemers vonden wij eerst niet nodig. We waren gewoon aan het werk. Maar je medewerkers willen duidelijkheid. Ze willen ook weten wat de focus is, welke kant we uitgaan met ons bedrijf. En terecht!'

Houd je werknemers op de hoogte over de keuzes en resultaten van je bedrijf. Voer ook persoonlijke gesprekken met je werknemers over hun ontwikkeling, bijvoorbeeld met de jaarlijkse gesprekscyclus.

7. Te soepel met vakanties

Danny Mekić, NewTeam:
'Ik vond altijd dat iedereen de vrijheid moest hebben om op vakantie te kunnen gaan wanneer ze willen. In de zomer van 2006 gingen mijn werknemers in de door hun gewenste periode op vakantie, maar ikzelf daardoor niet. Iemand moest het fort bewaken. Nu doe ik dat anders.'

Check de regels rondom vakantiedagen en maak op tijd een werkrooster voor de vakantieperiodes.

8. Aannemen zonder screening

Ridder Drost, Liquido d'Oro:
‘Ik was in gesprek met een potentieel nieuwe medewerker. Hij had een mooi cv en het voelde goed. Ik heb een pientere dame op kantoor en zij wees mij er op dat er iets niet klopte. Uiteindelijk bleek dat hij zijn cv grotendeels had verzonnen. Ik vind het niet erg als je bijvoorbeeld een opleiding niet hebt afgemaakt. Ik heb zelf ook alleen maar havo. Maar wees er wel eerlijk over. Gelukkig kwam ik er op tijd achter. Je kunt dus niet altijd op je onderbuikgevoel af gaan.’

Zorg dat je weet wie je aanneemt. Lees het artikel Screening van personeel, zo werkt het.

9. Loonadministratie zelf doen

Gerhard te Velde, MijnStudent
‘De grootste blunder is dat ik in het begin zelf de loonadministratie deed. Dat liep allemaal wel goed, maar het was een monnikenwerk om alles in te voeren. Ook wist ik waar ik moest klikken om niets verkeerd te doen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Toen bedacht ik me dat dit niet zou gaan werken en we hier iemand voor moesten aannemen. Dat hebben we dan ook gedaan.’

Maak een goede afweging. Lees het artikel Loonadministratie zelf doen of uitbesteden?

Poll: grootste personeelblunder

Wat is jouw grootste blunder rondom personeel? De uitslag van deze poll onder ondernemers was:

fouten van personeel

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

8 tips voor een goede taakverdeling

Een goede taakverdeling houdt rekening met de kwaliteiten en wensen van je medewerkers. Daarmee kunnen zij niet alleen efficiënter werken, maar ook het werkplezier vergroten. Acht manieren om het werk beter te verdelen.

10 schouderklopjes voor medewerkers

Waardering motiveert medewerkers en leidt tot meer betrokkenheid. Geef jij je medewerkers regelmatig een complimentje? Tien tips om personeel extra te motiveren met een schouderklopje.

Zo geef je constructieve feedback

Als leidinggevende geef je vaak feedback, zowel bewust als onbewust. Het is niet eenvoudig om dit op een goede manier te doen, maar wel essentieel voor een goede relatie met jouw personeel. Iedere medewerker wil graag terugkoppeling, maar tegelijkertijd niet in de hoek worden gezet.

7 tips voor effectief delegeren en loslaten

Het delegeren en loslaten van taken is niet altijd even makkelijk. Je verliest invloed en controle, terwijl je erop moet vertrouwen dat de ander de taak goed uitvoert. Zeven tips om op een effectieve manier werk uit handen te geven.

Whitepapers en online tests