9 blunders met personeel, 9 oplossingen

04 juli 2017
Blunders personeelszaken

Soms gaat het mis. 9 ondernemers aan het woord over hun grootste uitglijders rondom personeel. En 9 tips voor jou om die blunders te voorkomen.

Blunders personeelszaken

1. Foutje minimumloon

Lilian Budding, Restaurant By Ús:
‘De grootste blunder van ons is dat we bij het aannemen van personeel niet goed op de leeftijd hebben gelet. Is een werknemer boven de 21, dan gaat het salaris ineens een stuk omhoog. Dan is hij toch een volwaardig personeelslid qua kosten.’

Tip

Check de actuele regels rond minimumloon en minimumjeugdloon.

2. Loon doorbetalen bij ziekte

Roger Michels, Aannemersbedrijf Roger Michels:
‘Mijn eerste werknemer is langdurig ziek geworden. Hij had een hersentumor. Hij zat lange tijd in de Ziektewet. Zonder dat ik het in de gaten had, heb ik hem maar liefst twee jaar lang volledig doorbetaald. Ik heb er niet opgelet en mijn loonadministrateur ook niet.’

Verzuimverzekering

Verzuim van personeel betekent vaak extra admini­stratie, organisatie en kosten. Je wilt natuurlijk het liefst dat medewerkers zo snel mogelijk weer aan de slag gaan. Maar daar komt veel bij kijken. Een verzuimverzekering helpt je bij de aanpak van verzuim.

Meer informatie

Tip

Kijk wat de mogelijkheden zijn rondom loondoorbetaling bij ziekte.

3. Werknemer past niet in het team

Els Versluis, Elsje Fiederelsje:
‘We hadden ons vergist in een werknemer. Hij werkte wel goed, maar er was geen klik met de rest van het personeel. Dat is bij ons heel belangrijk, omdat we ook mensen met een beperking in dienst hebben. Als je daar niet mee om kunt gaan, dan pas je hier niet.’

Tip

Zo zorg je ervoor dat een nieuwe werknemer bij je bedrijf past.

4. Werknemer past niet in bij levensfase bedrijf

Sabine Blom van Assendelft, Saar aan Huis:
‘Op goed vertrouwen nam ik iemand aan met veel ervaring binnen grote bedrijven. Achteraf blijkt niet iedereen bij een kleine startup te passen. Ik heb geleerd dat ik pragmatische mensen nodig heb die breder inzetbaar zijn.’

Tip

Bepaal wat je nodig hebt in iedere groeifase van je bedrijf. Lees het artikel over groeien met personeel.

5. Geflopte samenwerking

Alette Trompetter, Harvink meubelen:
‘We hebben wel eens externe professionals ingehuurd voor bijvoorbeeld de verkoopkant. Ik wilde meer leren over hoe het in andere branches ging, maar het was teleurstellend. Je bent snel geneigd om hun opportunisme over te nemen, zo van: we kunnen de klus wel klaren. Maar het kost veel geld en het leverde niet op wat we hadden gehoopt.'

Tip

Bekijk de afwegingen voor het inschakelen van een zzp'er of tijdelijke werknemer

6. Te weinig gesprekken

Vincent Maaskant, Db-m:
‘Al die overleggen met werknemers vonden wij eerst niet nodig. We waren gewoon aan het werk. Maar je medewerkers willen duidelijkheid. Ze willen ook weten wat de focus is, welke kant we uitgaan met ons bedrijf. En terecht!'

Tip

Houd je werknemers op de hoogte over de keuzes en resultaten van je bedrijf. Voer ook persoonlijke gesprekken met je werknemers over hun ontwikkeling, bijvoorbeeld met de jaarlijkse gesprekscyclus.

7. Te soepel met vakanties

Danny Mekić, NewTeam:
'Ik vond altijd dat iedereen de vrijheid moest hebben om op vakantie te kunnen gaan wanneer ze willen. In de zomer van 2006 gingen mijn werknemers in de door hun gewenste periode op vakantie, maar ikzelf daardoor niet. Iemand moest het fort bewaken. Nu doe ik dat anders.'

Tip

Check de regels rondom vakantiedagen en maak op tijd een werkrooster voor de vakantieperiodes.

8. Aannemen zonder screening

Ridder Drost, Liquido d'Oro:
‘Ik was in gesprek met een potentieel nieuwe medewerker. Hij had een mooi cv en het voelde goed. Ik heb een pientere dame op kantoor en zij wees mij er op dat er iets niet klopte. Uiteindelijk bleek dat hij zijn cv grotendeels had verzonnen. Ik vind het niet erg als je bijvoorbeeld een opleiding niet hebt afgemaakt. Ik heb zelf ook alleen maar havo. Maar wees er wel eerlijk over. Gelukkig kwam ik er op tijd achter. Je kunt dus niet altijd op je onderbuikgevoel af gaan.’

Tip

Zorg dat je weet wie je aanneemt. Lees het artikel Screening van personeel, zo werkt het.

9. Loonadministratie zelf doen

Gerhard te Velde, MijnStudent
‘De grootste blunder is dat ik in het begin zelf de loonadministratie deed. Dat liep allemaal wel goed, maar het was een monnikenwerk om alles in te voeren. Ook wist ik waar ik moest klikken om niets verkeerd te doen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Toen bedacht ik me dat dit niet zou gaan werken en we hier iemand voor moesten aannemen. Dat hebben we dan ook gedaan.’

Tip

Maak een goede afweging. Lees het artikel Loonadministratie zelf doen of uitbesteden? 

04 juli 2017
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.