Relaties op de werkvloer, lust of last?

08 februari 2016
Relaties op de werkvloer

Romantische relaties op de werkvloer komen vaak voor. Hoe ga je daar als werkgever mee om? Wat zijn de valkuilen en hoe zorg je ervoor dat deze romances leiden tot een vruchtbare samenwerking? Vijf tips.

Relaties op de werkvloer

Veel mensen zullen met Valentijnsdag verrast worden door ... een collega. Meer dan de helft van de werknemers heeft weleens te maken gehad met liefde op de werkvloer. Niet verwonderlijk, want we brengen vaak meer tijd door met collega’s dan met familie of vrienden. Relaties op de werkvloer, hoe ga je daar als ondernemer mee om?

Waar het hart van vol is

Steeds meer stellen hebben elkaar leren kennen op het werk. Logisch, collega’s hebben vaak dezelfde interesses, een vergelijkbare achtergrond en hetzelfde opleidingsniveau. Als je intensief samenwerkt, is de kans groot dat de vonk overspringt.

Als werkgever doe je daar niet veel aan. Sterker nog, volgens artikel 12 van de Grondwet en artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) valt het hebben van een relatie met een collega onder het recht op privacy en vrije partnerkeus. Wel kun je afspraken maken over hoe de geliefden zich zullen gedragen, individueel of in een gedragscode.

Liefde geeft vleugels

Liefde op het werk heeft veel voordelen. Verliefde collega’s kunnen niet wachten tot het weer maandag is. Zij gaan met plezier naar het werk, melden zich minder vaak ziek, hebben tomeloze energie en werken met veel toewijding en verantwoordelijkheidsgevoel. Sommigen krijgen door hun relatie extra zelfvertrouwen, waardoor zij meer initiatief durven te nemen en beter presteren.

Lastig voor leidinggevenden

Horecaondernemer Sander (die graag anoniem wil blijven, red.): 'Een paar jaar geleden kreeg ik een relatie met een medewerkster. In het begin vond iedereen het nog wel grappig, maar later gaf het steeds meer spanningen, zowel onderling als op de werkvloer. Nu is Iris bedrijfsleidster in een van de vestigingen en werken we niet meer dagelijks samen. Dat is een stuk prettiger voor alle partijen.'

Een relatie tussen een leidinggevende en een ondergeschikte verloopt vaak niet vlekkeloos. In dat geval is de kans groot op wantrouwen, scheve ogen, roddel en achterklap van collega’s en werknemers. Als leidinggevende word je snel verdacht van het geven van een voorkeursbehandeling, als ondergeschikte van ‘meeloopgedrag’.

Bovendien is het vaak lastig om de hiërarchische verhouding die op het werk bestaat in de privésfeer weer gelijk te trekken. Hoewel er zeker voorbeelden zijn van geslaagde romantische relaties tussen werkgever en werknemer, loopt het in de praktijk vaak volledig mis.

Vijf tips voor vruchtbare relaties

Hoe ga je als werkgever om met relaties op de werkvloer? We geven je vijf tips waarmee je kunt zorgen dat op het werk zowel de liefde als de prestaties kunnen groeien en bloeien.

1. Zorg voor openheid in het team

Schep in je team een sfeer van openheid en vertrouwen. Vraag medewerkers eerlijk te vertellen als ze een relatie hebben. Dit voorkomt gespeculeer, geroddel en gedoe. Hoe kleiner het bedrijf, hoe groter de impact van de relatie op het bedrijf zou kunnen zijn. Bespreek met alle betrokken medewerkers wat zij verwachten, of zij problemen voorzien en hoe jullie daar met elkaar het beste mee kunnen omgaan. Neem hierin ook de communicatie met klanten en externen mee.

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit complete pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

Zo beperk je risico's

2. Maak heldere afspraken

Bespreek met de geliefden hoe je wilt dat zij zich zullen gedragen op de werkvloer. Spreek uit dat je professioneel gedrag verwacht. Bekijk samen welke valkuilen er kunnen zijn en hoe jullie daarmee zullen omgaan. Relaties op het werk werken het beste als de geliefden zich op de werkvloer niet als stel gedragen. Spreek af dat zij op het werk zo veel mogelijk met elkaar zullen omgaan als met collega’s.

3. Houd privé en zakelijk gescheiden

Werk is werk, thuis is thuis. Het lijkt logisch, maar hoe verleidelijk is het om het werk mee naar huis te nemen en meningsverschillen in de relationele sfeer op het werk verder uit te vechten? Bespreek dit risico van tevoren en stuur als leidinggevende op de werkvloer tijdig bij als de grenzen dreigen te vervagen.

4. Laat geliefden onafhankelijk van elkaar werken

Twee geliefden samen in een project werkt meestal niet optimaal. Collega’s ervaren hen als één front, zijn bang aan het kortste eind te trekken of twijfelen eraan of de geliefden wel een onafhankelijk oordeel vormen. Laat het stel bij voorkeur in verschillende teams werken. Geef ieder zijn eigen taken en verantwoordelijkheden en voorkom dat de geliefden in het werk afhankelijk van elkaar zijn.

5. Blijf in gesprek en grijp tijdig in

Relaties veranderen. Tussen geliefden, maar net zo goed tussen collega’s onderling. Als werkgever of leidinggevende is het belangrijk mee te bewegen met deze dynamiek. Stuur tijdig bij en wees niet bang om in te grijpen. Creëer een sfeer van openheid en veiligheid in je team, waarin ruimte is voor dialoog met je medewerkers. Een sfeer waarin iederéén zich geliefd voelt. Elke dag Valentijnsdag. Wie zich op het werk geliefd voelt, presteert optimaal, bruist van de energie en kan niet wachten tot het weer maandag is.

Maak jij afspraken over relaties op de werkvloer? Doe de poll!

08 februari 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.