Wat je moet weten over bedrijfshulpverlening

01 mei 2014
Bedrijfshulpverlening

Je bedrijf moet voorbereid zijn op incidenten, zoals brand en arbeidsongevallen. Een bedrijfshulpverlener zorgt daarbij voor deskundige bijstand. Wat moet je weten over bedrijfshulpverlening?

Bedrijfshulpverlening

In 2012 vonden 478.000 arbeidsongevallen met letsel of schade plaats. Ook deden zich in dat jaar 120 grote branden met een schade van meer dan 1 miljoen euro voor. Omdat dergelijke incidenten het voortbestaan van je bedrijf in gevaar kunnen brengen, is het belangrijk om je er goed op voor te bereiden.

Een goede voorbereiding begint met het in kaart brengen van de risico’s met een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Op basis hiervan richt je de bedrijfshulpverlening in. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor bedrijfshulpverleners oftewel BHV’ers. Dit zijn werknemers die in geval van nood collega’s en klanten in veiligheid brengen.

Bedrijfshulpverlening verplicht

De Arbowet verplicht maatregelen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Iedere ondernemer met personeel valt onder deze verplichting. Je krijgt hier dus al mee te maken vanaf je eerste werknemer. Dit betekent dat je voldoende mensen moet aanstellen als BHV’er, zodat je bedrijf voorbereid is op incidenten.

Het aantal BHV’ers is niet wettelijk vastgelegd. Wel moet je rekening houden met de grootte van het bedrijf en de risico’s. Die zijn voor een chemisch concern bijvoorbeeld heel anders dan een klein administratiekantoor. De directeur mag overigens ook BHV’er zijn, maar er moet wel altijd iemand aanwezig zijn die zijn taken kan overnemen als hij afwezig is.

Taken BHV’er

Volgens de Arbowet heeft een BHV’er de volgende taken:

  • eerste hulp bij ongevallen
  • het beperken van de gevolgen van ongevallen
  • het beperken en het bestrijden van brand
  • het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf

Deze taken hoeven niet bij iedere BHV’er belegd te zijn. Als de totale BHV-organisatie voldoende voorbereid is op alle taken, kun je deze ook spreiden over je personeel. Het is daarbij belangrijk om je werknemers niet te verplichten om BHV’er te worden. In plaats daarvan kun je hen wel met een jaarlijkse vergoeding stimuleren voor deze extra taken.

BHV-cursus aanbieden

Iedere BHV’er moet beschikken over een goede opleiding, zodat hij zijn taken goed kan uitvoeren. Tijdens een BHV-cursus leer je onder andere eerste hulp verlenen, een beginnende brand bestrijden en het gebouw ontruimen. Het is mogelijk dat je verzekeraar korting biedt op de BHV-cursus. Laat BHV’ers ook herhalingscursussen volgen en zorg ervoor dat er regelmatig geoefend wordt.

BHV-plan opstellen

Alles wat je hebt geregeld bij calamiteiten, beschrijf je in een BHV-plan. Hierin staat bijvoorbeeld welke medewerkers BHV’er zijn en er zijn noodkaarten en plattegronden opgenomen. De Inspectie SZW kan bij een controle vragen om een BHV-plan. Ook controleert de inspectiedienst of je personeel op de hoogte is van de te nemen maatregelen, bijvoorbeeld wat zij moeten doen bij brand.

Tip

Op de website van het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening (NIBHV) vind je uitgebreide informatie over bedrijfshulpverlening. Daarnaast hebben VeiligheidNL en TNO veel praktische informatie verzameld in het boekje Goede BHV-praktijken.

Wil je weten weten hoe je met eenvoudige maatregelen brand voorkomt? Lees meer tips voor ondernemers.

01 mei 2014

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.