Bedrijfshulpverlening (BHV) MKB
Bedrijfshulpverlening (BHV) MKB

BHV in het MKB, 5 levensreddende tips

Bedrijfshulpverlening (BHV) is een onderwerp waar je als ondernemer in het MKB misschien weinig aandacht voor hebt. Wacht niet tot het te laat is. 5 tips om je personeel te beschermen.

1. Zorg voor genoeg BHV’ers

Ieder bedrijf in Nederland is wettelijk verplicht om een of meerdere bedrijfshulpverleners (BHV’ers) te hebben. Het aantal BHV’ers dat je nodig hebt, is afhankelijk van de risico’s binnen je bedrijf. Dit kun je vaststellen via een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Je bent er als werkgever zelf verantwoordelijk voor om voldoende BHV’ers aan te stellen.

Zorg dus dat er binnen jouw bedrijf altijd voldoende kennis over bedrijfshulpverlening aanwezig is op de werkvloer. Stuur je personeels­leden op cursus en volg zelf ook een BHV-opleiding of training. Want wat zou jij doen als er een werknemer een hartaanval krijgt? Een ambulance is vaak te laat bij een hartaanval. Leer dus levens redden!

Wat doet een BHV’er?

BHV MKBEen getrainde bedrijfshulpverlener (BHV’er) weet direct wat hij moet doen als het mis gaat. Hij geeft eerste hulp bij ongevallen (EHBO), kan een beginnende brand bestrijden en heeft geleerd een gebouw of terrein te ontruimen. Ook weet hij welke hulpdiensten hij moet inroepen wanneer dit nodig is.

2. Zorg voor een BHV-plan

Het is verstandig om een BHV-plan of protocol te maken. In dit plan beschrijf je wat er precies moet gebeuren zodra er een ongeluk of calamiteit plaatsvindt. Ook staan er telefoonnummers op van de juiste contactpersonen (BHV’ers en hulpdiensten).

Zorg ervoor dat al je werknemers op de hoogte zijn van het plan en het makkelijk kunnen raadplegen. Hang een vereenvoudigde versie van het plan (instructiekaart) op een centrale plek op de werkvloer, naast een plattegrond van het pand. Zorg ook dat het plan up-to-date is en blijft.

Voorbeeld BHV-plan

Lees meer over het maken van een BHV-plan in het artikel over bedrijfsnoodplan maken.

3. Zorg voor de juiste hulpmiddelen

Zijn er voldoende BHV-materialen en voorzieningen aanwezig op en rondom de werkplekken van je werknemers? In een RI&E kun je bepalen wat er precies nodig is. Denk aan:

  • Blusmiddelen
  • Brandmelders
  • EHBO-koffer
  • Defibrillator
  • BHV-hesjes
  • Plattegrond en instructiekaarten
  • Noodverlichting
  • Nooduitgangen en duidelijke vluchtwegen

Het is ook verstandig om regelmatig, bijvoorbeeld twee keer per jaar, een ontruimingsoefening te houden om te kijken of de vluchtwegen veilig en duidelijk zijn voor al je werknemers.

4.  Denk ook aan thuiswerkers

Denk ook aan je reizende personeels­leden of degenen die regelmatig thuis werken. Geef ze de mogelijkheid om ook een BHV-cursus of EHBO-cursus te volgen. Denk ook aan de hulpmiddelen die bij voorkeur op iedere werkplek aanwezig moeten zijn, zoals een EHBO-koffer.

Op alle officiële werkplekken moet er namelijk veilig gewerkt kunnen worden. Je moet thuiswerkers in ieder geval informeren over de risico's van de gekozen werkplek. Daar ben je als werkgever verantwoordelijk voor.

5. Voorkom ongelukken

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. In de nieuwe Arbowet (per 1 juli 2017) is er daarom ook meer aandacht voor preventie. Op basis van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) moet je de nodige maatregelen nemen om ongelukken te voorkomen.

Ook moet je in samenspraak met je personeel een preventiemedewerker aanstellen die hier actief mee bezig is. Dit kan dezelfde persoon zijn die als BHV’er aangesteld wordt. De gekozen preventiemedewerker moet binnen het bedrijf zorgen voor veilige werkomstandigheden en kan hiervoor een cursus preventiemedewerker volgen.

Veilige werkomgeving werknemer

Veilige werkomgeving

Wil je werknemers een veilige werkomgeving bieden en aan de eisen van Arbowet, brandweer, gemeente en verzekeraar voldoen? Regel dan een preventie­abonnement.

Meest gelezen

Hitteplan voor je personeel maken

In Nederland hebben we een Nationaal Hitteplan, maar als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de werkomstandigheden van je personeel. Maak dus een eigen hitteplan dat voldoet aan de regels. Zo pak je het aan.

Thuiswerken, wat zegt de Arbowet?

Door de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis. Wat betekent dat voor jou als werkgever? Waar moet je volgens de Arbowet op letten? En hoe kun je ergonomische en psychische klachten bij jouw personeel voorkomen? Tips van twee experts.

Whitepapers en online tests