De meeste werkgevers (86 procent) verwachten in 2014 voldoende werk te hebben voor hun personeel. Dat is vooral het geval bij ICT-bedrijven. In deze sector schatten vrijwel alle bedrijven (94 procent) de hoeveelheid werk in 2014 positief in, terwijl de sectoren openbaar bestuur en zorg en welzijn veel minder optimistisch zijn.
Het onderzoek geeft ook inzicht in de meest effectieve wervingskanalen. Daarbij springt het uitzendbureau erbovenuit als het meest effectieve kanaal. Als je een uitzender inschakelt, leidt dit in 96 procent van de gevallen tot een vervulde vacature. Bij social media ligt dit met 43 procent veel lager.
Relaties zijn het meest succesvolle wervingskanaal in bedrijven met minder dan tien mensen in dienst. Het leidt bij de kleine werkgevers in 91 procent van de gevallen tot een vervulde vacature. Bij grote bedrijven vanaf honderd werknemers is de open sollicitatie met 89 procent juist het meest effectief.
Bron: UWV