Alles over het persoonlijk ontwikkelingsplan

13 april 2016
Persoonlijk ontwikkelingsplan

Als ondernemer wil je het beste in je werknemers naar boven halen. Dat is goed voor henzelf, maar ook voor je bedrijf. Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is hiervoor een handig instrument. Alles over een POP.

Persoonlijk ontwikkelingsplan

Een POP bevat concrete afspraken over de loopbaan van je werknemer. Het is in feite een contract waarin jullie samen vastleggen welke stappen hij gaat zetten om zich verder te ontwikkelen binnen het bedrijf. Jouw taak als werkgever is om hem daarin te ondersteunen. Over deze ondersteuning maken jullie ook concrete afspraken.

Bij een POP is het de kunst om de individuele doelen van de medewerker en je eigen bedrijfsdoelstellingen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een werknemer meer verantwoordelijkheden krijgt, maar dit moet dan wel aansluiten bij de strategie die jij als ondernemer voor ogen hebt.

Voordelen van een POP

Een POP kost geld en uren die jij en je werknemer niet in andere zaken kunnen steken. Deze investering wordt echter dubbel en dwars terugverdiend, want een goed geïmplementeerde POP heeft veel voordelen voor beide partijen.

Voordelen voor de werkgever:

  • deskundiger personeel
  • meer vakkennis in het bedrijf
  • hogere motivatie bij medewerkers
  • bredere inzetbaarheid van personeel (binnen en, indien nodig, buiten het bedrijf)
  • betere match tussen bedrijfsdoelstellingen en ambities van medewerkers
  • hogere werknemerstevredenheid
  • minder ziekteverzuim en verloop
  • minder kosten voor werving en selectie

Voordelen voor de werknemer:

  • de kans om zijn talenten te ontwikkelen
  • de mogelijkheid om zich te bekwamen in zijn vak
  • meer bevlogenheid doordat hij beter wordt in zijn werk
  • afwisselender en uitdagender werk
  • meer overstap- en doorgroeimogelijkheden
  • minder risico om uitgekeken te raken op zijn huidige functie

Stappenplan voor een POP

Voor het opstellen en uitvoeren van een POP kun je het beste een vast stappenplan volgen. Lees hieronder welke stappen je kunt zetten.

Stap 1. Stel een strategie op

Begin niet in het wilde weg met een POP. Bepaal eerst hoe je dit het beste kunt implementeren. Een POP is namelijk een onderdeel van je personeelsbeleid. Heeft jouw bedrijf een sterk ontwikkeld personeelsbeleid? Zorg er dan voor dat het POP hierbij aansluit. Combineer een POP-gesprek bijvoorbeeld met het planningsgesprek. Of maak een koppeling met het opleidingsbeleid.

Heb je (nog) geen goed ontwikkeld personeelsbeleid? Voer het POP dan stapsgewijs in. Zo vergroot je de kans op succes. Begin hier bijvoorbeeld mee op vrijwillige basis, voor medewerkers die er behoefte aan hebben. Of start een proef met één afdeling.

Stap 2. Voer een POP-gesprek

De basis van een POP is een gesprek tussen de werknemer en de leidinggevende. Beide partijen moeten dit POP-gesprek goed voorbereiden. Gebruik daarvoor het stappenplan voor een POP-gesprek. Daarin lees je meer over de voorbereiding, de bespreking van het POP en het vastleggen van afspraken.

Groeien met personeel?

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Een verzekerings­adviseur brengt het voor je in kaart.

Vind een adviseur

Stap 3. Bespreek de voortgang

Staat het POP eenmaal op papier? Dan is het tijd voor actie. Het is handig als je vaste momenten inplant om de voortgang van het POP te bespreken. Bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek of als vast punt in het periodieke werkoverleg. Kijk of alles op rolletjes loopt en vraag of de werknemer extra ondersteuning nodig heeft.

Stap 4. Evalueer het POP

In het POP heb je volgens het SMART-principe vastgelegd wanneer de werknemer bepaalde doelen heeft bereikt. Na verloop van tijd zul je het POP dus evalueren. Bekijk samen welke uitkomsten wel en welke uitkomsten niet of onvoldoende zijn behaald. Inventariseer ook of je medewerker nog meer ontwikkelpunten heeft. Op basis hiervan kunnen jullie aan de slag gaan met een nieuw POP. Je begint dan weer van voor af aan.

Als je steeds een nieuw POP opstelt, dan blijf je medewerkers uitdagen. Dit draagt bij aan hun motivatie en inzetbaarheid en geeft ze het gevoel dat ze zelf de regie hebben over hun werk.

Voorbeeld van een POP

Voor het opstellen van een POP bestaan verschillende formats. Je kunt in een formulier bijvoorbeeld de volgende zaken op een rij zetten:

  • ontwikkelpunten
  • ontwikkelactiviteiten
  • uitkomst
  • planning

Een POP-formulier voor een restaurantmedewerker kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

Ontwikkelpunten Ontwikkelactiviteiten Uitkomst Planning
1. Leidinggeven Opleiding volgen over leidinggeven in de horeca. Het keukenpersoneel op een prettige en effectieve wijze aansturen. Van 4 januari tot en met 7 maart.
2. Inkopen Meelopen met Corné tijdens het plaatsen en controleren van bestellingen. De inkoop van het restaurant zelfstandig uitvoeren. Voor 1 mei afgerond.
3. ... ... ... ...
Ondertekening medewerker:   Ondertekening leidinggevende:  

Vergeet hierbij niet om ook de ondersteuning goed te regelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je collega’s moet vrijmaken voor begeleiding of een leerbudget moet reserveren. De bal daarvoor ligt bij jou als leidinggevende.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

13 april 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.