Goed werkgeverschap in de detailhandel

18 februari 2019
Goed werkgeverschap detailhandel

Doe je als ondernemer in de detailhandel nog niets met goed werkgeverschap? Dan is er werk aan de winkel. Lees waarom goed werkgeverschap voor jou een must is en hoe je ermee aan de slag gaat.

Goed werkgeverschap detailhandel

Bij personeel werkt het twee kanten op. Jij verwacht van je winkelmedewerkers dat ze zich gedragen als een goed werknemer. Andersom mogen ze van jou verwachten dat jij handelt als een goed werkgever. Dit is geen vrijblijvende keuze, maar een wettelijke verplichting.

Maar goed werkgeverschap betekent in de praktijk meer. Als goed werkgever zet je een stapje extra ten opzichte van de wet of de cao. Je zorgt dan gewoon goed voor de mensen in je winkel, iets wat zich op termijn dubbel en dwars terugbetaalt.

Goed werkgeverschap, 3 voordelen

1. Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Veel winkeliers doen al aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze dragen bijvoorbeeld een steentje bij aan de plaatselijke avondvierdaagse, harmonie of sportclub. Goed werkgeverschap maakt hier net zo goed deel van uit. Door goed te zorgen voor je werknemers en hun gezinnen, geef je iets terug aan de maatschappij.

Ben jij aantrekkelijk?

Hoe zorg je ervoor dat werkzoekenden voor jouw bedrijf kiezen? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze checklist ontdek je binnen 5 minuten of jij klaar bent voor nieuwe werknemers.

Doe de checklist

2. Evenwichtig psychologisch contract

De relatie met je medewerkers is niet alleen iets wat op papier staat. Je hebt namelijk ook een psychologisch contract met elkaar. Dit is een mooie term voor de wederzijdse verwachtingen die jij en je medewerkers van elkaar hebben. Met goed werkgeverschap kun je dit in evenwicht houden.

3. Tevreden klanten

Zijn je medewerkers niet tevreden? Dan hebben je klanten dit al snel door. Door de concurrentie in de retail stellen zij namelijk steeds hogere eisen en verwachten ze vriendelijk en deskundig personeel. Met goed werkgeverschap neem je een belangrijke reden voor ontevredenheid weg.

Goed werkgeverschap in de detailhandel, 3 tips

1. Zorg voor eerlijk, gezond en veilig werk

De Inspectie SZW kijkt bij inspecties naar drie pijlers van goed werkgeverschap: eerlijk, gezond en veilig werk. Op de website van de Inspectie SZW kun je een handige Zelfinspectie doen met specifieke tips voor de detailhandel. Bijvoorbeeld over wanneer een stagiair recht heeft op het minimumloon.

2. Doe er een schepje bovenop

Goede werkgevers bieden niet alleen het minimum aan arbeidsvoorwaarden. Ze doen er een schepje bovenop. Dat hoeft niet alleen te betekenen dat je meer betaalt dan het minimumloon of het cao-loon. Je kunt namelijk je winkelmedewerkers daarnaast ook personeelskorting geven of extra vrije tijd.

3. Houd rekening met individuele verschillen

De ene winkelmedewerker is de andere niet. Zo kunnen jongere en oudere medewerkers heel verschillende wensen hebben. Bijvoorbeeld als het gaat om opleidingen of flexibiliteit. Goed werkgeverschap betekent dat je zo veel mogelijk rekening houdt met die individuele verschillen.

Onderdelen goed werkgeverschap detailhandel

1. Duidelijke kernwaarden

Waarom bestaat jouw winkel eigenlijk? Met kernwaarden geef je een duidelijk antwoord op deze vraag. Dit antwoord is niet alleen belangrijk voor jou, maar ook voor je winkelmedewerkers. Als ze niet alleen weten wat ze moeten doen, maar ook waarom, kan dit bijdragen aan hun bevlogenheid. Helemaal als je ze laat meedenken over oplossingen.

2. Goede beloning

Een goede beloning  staat hoog op het wensenlijstje van winkelmedewerkers. Een onderzoek in de modedetailhandel geeft een goede indruk van deze wensen. Zo vinden jongere medewerkers het vaak fijn als de teaminzet of vakdiploma’s de beloning bepalen. Aan de andere kant vinden oudere medewerkers gelijke beloning voor gelijk werk belangrijk.

3. Opleiding en ontwikkeling

Met opleiding en ontwikkeling kunnen je winkelmedewerkers beter hun werk doen. Tijdens opleidingen kun je onder meer aandacht besteden aan klantgerichtheid, digitalisering of je medewerkers productkennis bijbrengen. Dit soort expertise wordt steeds belangrijker, blijkt onder meer uit een factsheet van het UWV over de arbeidsmarkt in de detailhandel.

4. Inclusief werkgeverschap

Inclusief werkgeverschap betekent dat je ook de talenten inzet van mensen die nu vaak buiten de boot vallen. Bijvoorbeeld arbeidsbeperkten, vluchtelingen of ouderen. Dit kan ook nog eens geld in het laatje brengen, omdat diversiteit kan leiden tot blije klanten. Zo worden oudere klanten graag geholpen door ouder winkelpersoneel.

5. Invloed op werkrooster

Jij wilt een goede bezetting in je winkel, maar je medewerkers willen een goede balans tussen werk en privé. Die balans kun je onder meer bereiken door ze invloed te geven op hun werkrooster. Uit het hierboven genoemde onderzoek in de modedetailhandel blijkt dat dit populair is, vooral onder oudere medewerkers en medewerkers die tussen de 10 en 20 uur per week werken.

Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Beperk je risico's

18 februari 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Advies over personeelsrisico's nodig?

X

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten?
Vraag het aan een adviseur.

Plan afspraak