De stichting beheert sinds 2005 een frauderegister voor de detailhandel. Daarmee kunnen winkeliers nagaan of van een sollicitant een frauduleus verleden bekend is. Ook is het mogelijk dat zij een ex-werknemer hiervoor aanmelden. Zo lieten de ondernemers in het afgelopen jaar 419 fraudeurs in het register plaatsen voor zaken als diefstal.
Volgens de stichting neemt de effectiviteit van het register toe. Steeds meer winkeliers sluiten zich namelijk aan bij het register, waardoor een groter aantal werknemers onder het register valt. Inmiddels gaat het om 830 deelnemende bedrijven met bij elkaar zo’n 200.000 werknemers. Dat is ongeveer 31 procent van de arbeidsmarkt in de detailhandel.
Preventieve werking
Doordat de winkeliers tijdens de sollicitatieprocedure melden dat kandidaten worden gescreend, druipen veel fraudeurs af. Het register heeft volgens de initiatiefnemers dan ook een preventieve werking. De ondernemers kunnen het inzetten naast andere maatregelen tegen fraude, zoals het controleren van de tassen van winkelpersoneel.
Voor het register gelden wel enkele spelregels. Deelnemende winkeliers kunnen bijvoorbeeld alleen specifieke zoekopdrachten doen en krijgen niet een lijst met fraudeurs te zien. Ook is het alleen mogelijk om een fraudeur in het register te laten opnemen als onder meer de arbeidsrelatie is beëindigd en aangifte is gedaan.
Bron: stichting FAD