Personeel verzekeringen
Personeel verzekeringen

Protocol 1,5 meter in de horeca

Door de coronacrisis is ondernemen voorlopig niet meer hetzelfde. Werkgevers en werknemers moeten werken op 1,5 meter. Welke oplossingen zijn er voor de horeca? En hoe zorg je dat personeel veilig kan werken?

De komende maanden of zelfs jaren zullen er nog beperkingen gelden vanwege het coronavirus. De overheid wil daarom dat werkgevers in alle sectoren aan de slag gaan met een 1,5-meter-economie.

De vereiste afstand van 1,5 meter levert de nodige uitdagingen op voor de horeca. Hoe ga je klanten bedienen op afstand? Hoe zorg je dat je werknemers veilig en hygiënisch werken?

Protocol 1,5 meter in de horeca

Werkgeversvereniging Koninklijke Horeca Nederland heeft een protocol gemaakt met richtlijnen over veilig werken in de horeca. Afstand bewaren is in veel horecazaken wel mogelijk, maar er moeten flink wat aanpassingen voor worden gedaan. 

Voor specifieke horecabedrijven, zoals ijssalons, is er een eigen protocol beschikbaar op de website corona­protocollen.nl.

Door de 1,5-meter-regel zullen er minder gasten terecht kunnen in een horecagelegenheid. Dat betekent omzetverlies, waardoor het voor veel horecabedrijven niet meer rendabel is. De horecabranche doet daarom een beroep op de overheid om horecazaken hierin extra te ondersteunen.

Om de lonen van je personeel door te betalen tijdens de coronacrisis kun je NOW aanvragen bij het UWV. 

Je kunt per 1 juni ook een tegemoetkoming krijgen voor je vaste lasten. Lees meer over TVL.

Protocol 1,5 meter en personeel

Als werkgever in de horeca is het handig om ook een eigen protocol te maken voor werken op 1,5 meter. Je beschrijft hierin wat de nieuwe werkwijze precies inhoudt voor je personeel.

Net als in een gedragscode beschrijf je concreet wat je verwacht van je werknemers en hoe jij hier als werkgever mee omgaat. Wees duidelijk, maar houd het positief. Vertrouw je werknemers en geef complimenten over hun aanpassingsvermogen.

Stel iemand aan om de nieuwe regels te handhaven binnen je bedrijf. Bijvoorbeeld een preventiemedewerker of een teamleider.

Probeer het protocol samen te vatten in 5 tot 10 belangrijke regels voor jouw bedrijf. Hang de regels vervolgens op verschillende plekken in je horecazaak, bijvoorbeeld in de keuken, zodat je werknemers ermee vertrouwd raken.

Zorg dat er ook een aangepaste versie komt van de hygiënecode. Train je werknemers in de nieuwe werkwijze.

Creatieve oplossingen horecaAnderhalve meter horeca oplossingen protocol

Ondernemers in de horeca zitten niet stil. Velen hebben al creatieve oplossingen bedacht om tijdens de coronacrisis omzet te maken. Zo zijn veel horecazaken overgestapt op maaltijden afhalen en bezorgen.

Ook zijn er drive-ins gebouwd, waarbij gasten vanuit hun auto eten kunnen afhalen bij een restaurant, foodtruck of cafetaria.

Daarnaast zijn veel horecaondernemers al druk in de weer met meetapparatuur, plexiglas, cubicles (glazen hokjes), stickers en zelfs een lopende band om borden uit te serveren.

Oplossingen strandtenthouders

Strandtenthouders staan al te popelen om weer gasten te ontvangen. Ze hebben naar eigen zeggen genoeg ruimte om tafels 1,5 meter uit elkaar te zetten. Ze willen werken met uitserveertafels waar gasten zelf hun bestelling kunnen ophalen.

Na betaling begeleidt de bediening de klant naar buiten via een aparte uitgang. Daarna worden de tafels leeggeruimd en ontsmet. De strandtenthouders in Scheveningen willen bijvoorbeeld minder personeel inzetten. Zo voldoen ze naar eigen zeggen aan de RIVM-richtlijnen.

Goed werkgeverschap tijdens coronacrisis

Tijdens de coronacrisis kun je laten zien wat voor type werkgever jij bent. Je kunt je nu onderscheiden als een goede werkgever en zo je personeel extra motiveren. Hoe doe je dat?

  • Zorg dat werknemers zich veilig voelen. Houd je aan de richtlijnen van de overheid.
  • Blijf het loon op tijd betalen, eventueel met hulp van het noodfonds NOW.
  • Zorg dat je aandacht hebt voor de zorgen van je werknemers. Wees attent en meelevend. 
  • Houd je ook aan de Arbowet bij het ombouwen van je horecazaak en daarna.
  • Blijf goed communiceren met je werknemers. Informeer en overleg regelmatig met je team(s).
  • Laat werknemers meedenken over slimme toepassingen van de 1,5-meter-regel. Dat levert ongetwijfeld goede ideeën op en een breder gedragen beleid.

Lees meer over goed werkgeverschap in de horeca.

Zekerheid horecapersoneel

Ga voor zekerheid in de horeca

Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. 

Meest gelezen

Whitepapers en online tests