Handleiding voor de gesprekscyclus

- bijgewerkt op 12 april 2019
Gesprekscyclus handleiding

De gesprekscyclus bestaat uit een planningsgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek. Hoe pak je dat slim aan? Een handleiding voor ondernemers met personeel.

Gesprekscyclus handleiding

Waarom een gesprekscyclus?

De gesprekscyclus is een belangrijk onderdeel van een professioneel personeelsbeleid. Het doel is om tot heldere afspraken te komen met je medewerkers en deze te evalueren.

Met een gesprekscyclus kun je zorgen voor een optimale aansluiting tussen de doelstellingen van je bedrijf en de KPI's van je personeel. Het is een uitstekend instrument om de talenten van werknemers te ontwikkelen.

Voordelen van de gesprekscyclus?

  • Betere prestaties

Misschien presteert een van je medewerkers onvoldoende. Of hij presteert wel goed, maar niet optimaal. De gesprekscyclus biedt dan mogelijkheden om deze prestaties te verbeteren. Je maakt hiermee namelijk duidelijk welke prestaties je verwacht, zorgt eventueel voor bijsturing en verbindt hier uiteindelijk een oordeel aan. 

Klaar voor (meer) personeel?

Beantwoord tien vragen met ja of nee. En zie meteen of je klaar bent voor (meer) personeel. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Doe de checklist

  • Betere samenwerking

Open en eerlijke gesprekken kunnen leiden tot een betere samenwerking. Met de gesprekscyclus heb je meerdere momenten waarop je zulke gesprekken kunt houden. Zo geef je medewerkers de mogelijkheid om aan te geven wat zij nodig hebben om beter te presteren. Als je hier vervolgens rekening mee houdt, komt dit de samenwerking ten goede.

Welke gesprekken voer je tijdens de gesprekscyclus?

De gesprekscyclus draait meestal om drie gesprekken. Die vinden op verschillende momenten in het jaar plaats. Lees meer over deze gesprekken:

1. Planningsgesprek

Het begin van het jaar is een goed moment om nieuwe plannen te maken. Daarom beginnen veel bedrijven het jaar met een planningsgesprek. Bij dit gesprek gaat je als leidinggevende om de tafel met je werknemer. Zij bespreken dan de doelstellingen voor de komende periode.

Beide partijen hebben daarbij een inbreng, want het gaat om een tweezijdig gesprek. Zo staan niet alleen jouw plannen voor het bedrijf of de afdeling centraal, maar ook de plannen en wensen van je werknemer. Een ander woord voor planningsgesprek is doelstellingengesprek.

2. Functioneringsgesprek

In het midden van het jaar sta je stil bij het functioneren. Je bent dan al een aantal maanden onderweg en kunt dan een goed beeld krijgen van de voortgang. Het functioneringsgesprek is daarvoor een uitgelezen moment. Je kijkt dan of de werknemer op schema loopt en bijsturing nodig heeft.

Ook kun je het onder meer hebben over de onderlinge samenwerking. Daarbij kan de werknemer zelf punten inbrengen, want net als bij een planningsgesprek is dit een tweezijdig gesprek. Een ander woord voor functioneringsgesprek is voortgangsgesprek.

3. Beoordelingsgesprek

Aan het einde van het jaar kijk je terug. Je kunt dan een oordeel vellen over het functioneren van de werknemer. Dit oordeel spreek je uit tijdens het beoordelingsgesprek. In tegenstelling tot het planningsgesprek en het functioneringsgesprek is dit een eenzijdig gesprek.

Tijdens dit gesprek gaat het namelijk om jouw oordeel en de daaraan verbonden consequenties, zoals het wel of niet doorgaan van een loonsverhoging of contractverlenging. Het is belangrijk om hierbij een aantal valkuilen bij beoordelingsgesprekken uit de weg te gaan.

5 tips voor de gesprekscyclus

  1. Werk met kernwaarden
    Om tot goede gesprekken te komen moet je dezelfde 'taal' spreken als je werknemers. Kijk goed wat jullie gezamenlijke drive is. Waar sta je voor als team? Met duidelijke kernwaarden kun je personeel motiveren vanuit een breder perspectief.
  2. Stel de juiste doelen
    Het stellen van concrete doelen is cruciaal voor het laten slagen van de gesprekscyclus. Probeer doelen uitdagend en meetbaar te maken. Werk bijvoorbeeld met KPI's.
  3. Zorg voor een prestatiebeloning
    Wil je werknemers echt scherp krijgen om hun doelen te halen? Werk dan met een goed gekozen prestatiebeloning. Er zijn veel verschillende vormen. Test het en pluk de vruchten.
  4. Voer ook een POP-gesprek
    Naast de drie gesprekken in de gesprekscyclus kun je ook een POP-gesprek voeren met je werknemer. Je helpt je werknemer dan met zijn persoonlijke ontwikkelingsplan. Zo kan iemand beter doorgroeien binnen je bedrijf.
  5. Denk na over het 'nieuwe beoordelen'
    Kies een manier van beoordelen die past bij je bedrijf. In steeds meer organisaties wordt voor een ander systeem gekozen. Lees meer hierover in het artikel Beoordelingsgesprek nieuwe stijl, voorbeelden en tips.

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit complete pakket aan personeelsverzekeringen zorg je goed voor je personeel.

Zo beperk je risico's

- bijgewerkt op 12 april 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.