Handleiding voor de gesprekscyclus

27 januari 2016
Gesprekscyclus

De gesprekscyclus bestaat uit jaarlijkse gesprekken met je medewerkers. Tijdens deze gesprekken ga je in op de doelstellingen, het functioneren en de beoordeling. In deze handleiding lees je hoe dat in zijn werk gaat.

Gesprekscyclus

Waarom een gesprekscyclus?

De gesprekscyclus is een belangrijk onderdeel van professioneel personeelsbeleid. Het doel is daarbij om tot heldere afspraken te komen met je medewerkers, waarna je deze op gezette tijden evalueert. Op die manier zorg je voor een optimale aansluiting tussen de doelstellingen van je bedrijf en die van je personeel. Het is een uitstekend instrument om talenten te ontwikkelen.

Wat zijn de voordelen?

Betere prestaties

Misschien presteert een van je medewerkers onvoldoende. Of hij presteert wel goed, maar niet optimaal. De gesprekscyclus biedt dan mogelijkheden om deze prestaties te verbeteren. Je maakt hiermee namelijk duidelijk welke prestaties je verwacht, zorgt eventueel voor bijsturing en verbindt hier uiteindelijk een oordeel aan.

Betere samenwerking

Open en eerlijke gesprekken kunnen leiden tot een betere samenwerking. Met de gesprekscyclus heb je meerdere momenten waarop je zulke gesprekken kunt houden. Zo geef je medewerkers de mogelijkheid om aan te geven wat zij nodig hebben om beter te presteren. Als je hier vervolgens rekening mee houdt, komt dit de samenwerking ten goede.

Welke gesprekken voer je?

De gesprekscyclus draait meestal om drie gesprekken. Die vinden op verschillende momenten in het jaar plaats. Lees meer over deze gesprekken:

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit complete pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

Zo beperk je risico's

Planningsgesprek

Het begin van het jaar is een goed moment om nieuwe plannen te maken. Daarom beginnen veel bedrijven het jaar met een planningsgesprek. Bij dit gesprek gaat de leidinggevende om de tafel met de werknemer. Zij bespreken dan de doelstellingen voor de komende periode. Beide partijen hebben daarbij een inbreng, want het gaat om een tweezijdig gesprek. Zo staan niet alleen jouw plannen voor de onderneming of afdeling centraal, maar ook die van de werknemer. Een ander woord voor planningsgesprek is doelstellingengesprek.

Functioneringsgesprek

In het midden van het jaar sta je stil bij het functioneren. Je bent dan al een aantal maanden onderweg en kunt dan een goed beeld krijgen van de voortgang. Het functioneringsgesprek is daarvoor een uitgelezen moment. Je kijkt dan of de werknemer op schema loopt en bijsturing nodig heeft. Ook kun je het onder meer hebben over de onderlinge samenwerking. Daarbij kan de werknemer zelf punten inbrengen, want net als bij een planningsgesprek is dit een tweezijdig gesprek. Een ander woord voor functioneringsgesprek is voortgangsgesprek.

Beoordelingsgesprek

Aan het einde van het jaar kijk je terug. Je kunt dan een oordeel vellen over het functioneren van de werknemer. Dit oordeel spreek je uit tijdens het beoordelingsgesprek. In tegenstelling tot het planningsgesprek en het functioneringsgesprek is dit een eenzijdig gesprek. Tijdens dit gesprek gaat het namelijk om jouw oordeel en de daaraan verbonden consequenties, zoals het wel of niet doorgaan van een loonsverhoging of contractverlenging. Het is belangrijk om hierbij een aantal valkuilen bij beoordelingsgesprekken uit de weg te gaan.

27 januari 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.