Organigram organogram maken mkb personeel
Organigram organogram maken mkb personeel

Organogram maken, stappenplan en hulpmiddelen

31701 Met een organogram kun je duidelijk maken wat de organisatiestructuur is binnen je bedrijf. Ook voor je personeel is een dergelijk schema heel handig. Hoe maak je een organogram? Gebruik dit stappenplan.

Wat is een organogram?

Een organogram is een schematische weergave van een organisatie. Het ziet eruit als een tekening met vakjes en lijntjes (stroomschema / flowchart).

In de vakjes staan de namen van de werknemers of afdelingen binnen je bedrijf. De lijntjes laten zien welke afdelingen of personen direct met elkaar in contact staan of aan wie er verantwoording wordt afgelegd in de organisatie.

Het totaal ziet er meestal uit als een piramide, maar de vorm is afhankelijk van de grootte van je organisatie (het aantal vakjes). Met een organogram kun je in een oogopslag zien wat de hiërarchie is binnen je bedrijf.

Organogram of organigram?

Een organogram wordt ook wel een organigram genoemd. Beide woorden zijn taalkundig correct en betekenen hetzelfde. Andere woorden voor een organogram zijn organisatiestructuur en organisatieschema.

Je kunt een organogram opnemen in je ondernemingsplan en in het personeels­handboek van je bedrijf.

Organogram maken, een stappenplan

Het is handig om eerst zelf een simpele schets te maken op papier. Daarna kun je de schets digitaal uitwerken. Daarover lees je meer hieronder.

Uitbreiden personeel

Groeien met personeel

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Met een adviseur breng je dit in kaart.

Voor de invulling van het organogram, doorloop je de volgende stappen:

  1. Heeft jouw bedrijf aandeelhouders? Zet de namen centraal bovenaan het papier in vakjes.
  2. Heeft jouw bedrijf een Raad van Commissarissen (RvC)? Voeg de namen daaronder toe in aparte vakjes.
  3. Daarna voeg je de directie of directeur toe. Vermeld de naam en functietitel (bijvoorbeeld algemeen directeur / financieel directeur of CEO / CFO, etc).
  4. Heeft je bedrijf meerdere afdelingen? Zoals P&O, marketing, sales, financiën, etc? Voeg de afdelingen toe onder het directielid dat er de leiding over heeft.
  5. Als een afdeling een manager heeft, zet je die naam bovenaan de afdeling.
  6. Daaronder zet je de namen van de werknemers die binnen de afdeling vallen.
  7. Als je bedrijf meerdere lagen heeft (afdelingen, managers, teams) kun je die ook toevoegen aan het organogram.
  8. Verbind de vakjes met lijnen of pijlen om de hiërarchie of lijn van communicatie aan te geven.
  9. Voeg eventueel foto’s van de personen toe aan het organogram om het overzicht persoonlijk te maken.

Organogram maken, hulpmiddelen

Binnen Office-programma’s zoals Excel, Word en Powerpoint, kun je eenvoudig een organogram maken. Er zijn ook online tools en templates om een organogram te maken, bijvoorbeeld in PDF.Organogram voorbeeld maken

Voorbeeld organogram in PDF

Gebruik het gratis voorbeeld organogram van Ondernemen Met Personeel. Dit sjabloon heeft een strakke vormgeving en kun je via een paar invulvelden makkelijk aanpassen. Dit organogram is met name geschikt voor bedrijven met maximaal 15 werknemers.

Download PDF organogram

Voorbeeld organogram in Word

Wil je het organogram volledig kunnen aanpassen naar je eigen wensen? Dan kun je gebruikmaken van een organogram in Word (docx). Hiermee kun je eenvoudig je eigen bedrijfsstructuur creëren en werknemers toevoegen.

Download Word organogram

Hoe kun je hiermee eenvoudig je eigen organogram maken? Volg deze instructies.

Meer sjablonen organogram

Op de website van Microsoft kun je meer Office-sjablonen downloaden en verder invullen. Een andere optie is Google Drive. Via de gratis tool Google tekeningen kun je een eigen organogram maken. Je hebt hier wel een Google-account (Gmail-adres) voor nodig.

Lees meer hierover op de website van Webwijzer.nl. Op die pagina vind je ook instructies hoe je een organogram kunt maken met de online tool Gliffy.

Zorg dat je het organogram regelmatig bijwerkt.

Neem het bijwerken van je organogram op in je procedures bij het aannemen van een nieuwe werknemer en bij ontslag van een werknemer. Misschien kun je een personeels­lid verantwoordelijk maken voor het organogram, zodat deze altijd actueel blijft.

Nieuwe werknemer in dienst?

Vaak maken ondernemers een organogram bij de start van hun bedrijf of als er nieuwe werknemers in dienst komen. Heb jij net nieuw personeel aangenomen? Zorg er dan voor dat de samenwerking succesvol  verloopt. Hoe doe je dat? Een paar tips:

Ben jij al helemaal klaar voor nieuw personeel? Test jezelf als werkgever en ontvang meer tips om je bedrijf en je personeel gezond te houden.

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Vragen over een organogram

  • Wat is een organogram?Een organogram is een schematische weergave van een organisatiestructuur. Het ziet eruit als een tekening met vakjes en lijntjes, ook wel stroomschema of flowchart genoemd.
  • Waarom een organogram?Met een organogram kun je direct zien wat de rolverdeling is binnen je bedrijf. Je ziet welke afdelingen en werknemers direct met elkaar in contact staan en aan wie er verantwoording wordt afgelegd.
  • Waar bewaar je het organogram?Je organogram kun je opnemen in een personeels­handboek, ook wel bedrijfsreglement genoemd. Geef je werknemers een actuele versie van dit handboek. Je kunt het bestand ook digitaal delen en updaten. Daarnaast is een organogram vaak onderdeel van een ondernemingsplan, dat je bijvoorbeeld nodig hebt voor bedrijfsfinanciering.
  • Hoe maak je een organogram?Een organogram kun je zelf maken. Gebruik een template of sjabloon en vul de afdelingen en namen in van je werknemers. Download bijvoorbeeld het voorbeeld organogram in Word of in PDF van Ondernemen Met Personeel.
Organogram maken bedrijf

Meest gelezen

Personeels­handboek maken, zo doe je dat

27615 In een personeels­handboek kun je bedrijfsregels en algemene afspraken met je personeel vastleggen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en voorkom je lastige discussies.

Checklist inwerkprogramma opstellen

16092 In een inwerkprogramma staan de stappen die je zet bij een nieuwe medewerker. Bijvoorbeeld het regelen van een werkplek of een rondleiding door het pand.

6 tips voor een goede inwerkperiode
Als ondernemer wil je dat nieuw personeel zich snel thuis voelt en gauw aan de slag kan. Goed inwerken is dus belangrijk en daarin speel jij een belangrijke rol. Met deze tips bereid je de komst van een nieuwe collega op de juiste manier voor.
Aandachtspunten bij evaluatie proeftijd
In de proeftijd kun je de kwaliteiten van een nieuwe werknemer goed inschatten. Waar moet je op letten? En wat doe je als de resultaten tegenvallen? Alles wat je moet weten over het evalueren van de proeftijd.

Whitepapers en online tests