10 eigenschappen van goede werknemers

- bijgewerkt op 08 februari 2019
eigenschappen goede werknemers

Voor de groei van je bedrijf heb je goede werknemers nodig. Maar hoe herken je goede werknemers? Let op deze 10 eigenschappen.

eigenschappen goede werknemers

Goede werknemers lijken zeldzaam. Als je een vacature publiceert hoop je op een mooi aantal kandidaten. Het kan daarna een uitdaging zijn om de juiste personen te selecteren en aan te nemen.

Kwaliteiten van goede werknemers

Wie is de ideale werknemer voor jouw bedrijf? Bepaal van tevoren welke eigenschappen en kwaliteiten belangrijk zijn. Het is de kunst om deze eigenschappen bij kandidaten te herkennen. Hieronder lees je waar je zoal op kunt letten.

1. Beloftes nakomen

Betrouwbaarheid is in vrijwel alle functies heel belangrijk. Wat een werknemer belooft, moet hij nakomen. Als dat niet gebeurt, dan is de kans groot dat anderen hem voortdurend achter de broek moeten zitten en controleren of hij zijn werk wel heeft gedaan.

Tips

  • Let tijdens de sollicitatieperiode op punctualiteit en realistische beloftes.
  • Let tijdens de proeftijd van een werknemer goed op het nakomen van afspraken. Noteer eventuele 'smoesjes'.

2. Communicatief sterk

Een goede werknemer is communicatief sterk. Dat betekent onder meer dat hij de vaardigheid heeft dat hij goed kan luisteren en zowel mondeling als schriftelijk duidelijk zijn punt kan maken. Dat is belangrijk, omdat de kans op arbeidsconflicten in je bedrijf minder groot is als werknemers op de juiste manier communiceren.

Tips

Ben jij aantrekkelijk?

Hoe zorg je ervoor dat werkzoekenden voor jouw bedrijf kiezen? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze checklist ontdek je binnen 5 minuten of jij klaar bent voor nieuwe werknemers.

Doe de checklist

3. Fijn in de omgang

Simpele omgangsvormen maken een wereld van verschil. Dan gaat het om een prettige houding naar anderen, bijvoorbeeld door het groeten van collega's en het tonen van oprechte interesse. Daarnaast laat iemand met goede omgangsvormen het niet na om mensen te bedanken waar dat op zijn plaats is.

Tips

  • Vraag degene die een sollicitant ontvangt om te letten op de begroeting.
  • In sommige branches, zoals de horeca, kun je personen een dagje op proef nemen en zo de gastvrijheid testen.

4. Enthousiaste houding

Enthousiasme slaat makkelijk over op anderen. Een werknemer die zijn werk met bevlogenheid doet, zorgt voor een positieve sfeer op de werkvloer. De kans is groot dat zijn collega’s hierdoor geïnspireerd raken. Een werknemer met een enthousiaste houding is dan ook een aanwinst voor je bedrijf.

Tip

  • Probeer te testen of iemand bij gaat dragen aan het werkplezier binnen je bedrijf.

5. Helpt anderen

Samenwerking is de sleutel tot succes. Als een werknemer van tijd tot tijd klaarstaat om anderen te helpen, heb je te maken met een waardevolle arbeidskracht. Hij gaat dan niet alleen voor zijn eigen succes, maar helpt daarnaast het hele bedrijf vooruit door collega’s een helpende hand te bieden.

Tip

  • Je kunt sollicitanten een opdracht laten uitvoeren in teamverband. Kijk dan goed naar de samenwerking en het vermogen om anderen te helpen.

6. Recht door zee

Het is niet altijd eenvoudig om te zeggen waar het op staat. Toch heb je meer aan een werknemer die dat kan. Als belangrijke dingen namelijk niet worden uitgesproken, blijven die op de achtergrond spelen en kunnen ze uitgroeien tot grotere problemen. Goede werknemers zijn dan ook recht door zee.

7. Weet van aanpakken

Voor goede resultaten moet je vaak hard werken. Dat vraagt om werknemers die weten van aanpakken. Zij starten zonder moeite aan een nieuwe taak en hoeven niet constant orders te krijgen. En in plaats van af te dwalen of stil te staan, kiezen ze ervoor om de belangrijkste zaken in een korte tijd af te vinken.

Tip

  • Leer van de fout van collega-ondernemer Ulrich van Egdom: 'Tijdens de proeftijd had ik al moeten zien dat hij niet doorpakte.'

8. Ondernemende instelling

Ondernemen is kansen pakken. Een goede werknemer snapt dit en voelt zich niet ongemakkelijk als hij zijn comfortzone moet verlaten. Hij heeft daarbij de ambitie om je bedrijf vooruit te helpen en is bereid om verantwoorde risico’s te nemen. Dat kan alleen met een ondernemende instelling.

9. Leert van fouten

Iedere werknemer maakt wel eens fouten. Toch wil je een bedrijfsongeval voorkomen. Goede werknemers zoeken uit zichzelf naar de oorzaak van fouten en trekken hier lessen uit. Doordat zij leren van fouten, zijn zij in staat om je bedrijf in kleine stapjes te verbeteren.

Tip

10. Bestand tegen veranderingen

Wanneer een bedrijf groeit, doen zich de nodige veranderingen voor. Het is onder andere mogelijk dat de inhoud van het werk verandert en taken en verantwoordelijkheden anders komen te liggen. Werknemers die bestand zijn tegen veranderingen, weten zich aan te passen aan deze omstandigheden.

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit complete pakket aan personeelsverzekeringen zorg je goed voor je personeel.

Zo beperk je risico's

- bijgewerkt op 08 februari 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.