mkb ondernemer personeel
mkb ondernemer personeel

Top 5 personeels­zaken in het MKB

Hoera! Ondernemen met personeel heeft een nieuwe website! De kennisbank voor alle kleine werkgevers in Nederland trok al zo'n 5 miljoen bezoekers in totaal. Waar waren al die ondernemers met personeel de afgelopen 5 jaar eigelijk naar op zoek? Bekijk de top 5 personeels­zaken in het MKB.

Antwoord op vragen over personeel

De meeste ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) doen hun personeels­zaken grotendeels zelf. Je eerste werknemers zoeken, vinden, aannemen, inwerken, motiveren en ... ontslaan. Dat is niet niks. Misschien heb je inmiddels een volwaardig team en werk je hard aan de groei van je bedrijf.

Groeifase onderneming

In welke groeifase je onderneming ook zit, als werkgever heb je vrijwel constant vragen in je hoofd:

Waar zou jij de antwoorden zoeken? De meeste ondernemers vragen het simpelweg aan Google. En Google verwijst vaak naar Ondernemen met personeel (OMP) voor de antwoorden.

Deze website heeft nu ongeveer 200.000 bezoekers per maand. Veruit de meeste bezoekers komen via zoekmachines op OndernemenMet­Personeel.nl terecht.

Bonus: persoonlijke rapport

Test: Klaar voor (meer) personeel?

Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel. 

Top 5 personeels­zaken

Welke thema's zijn blijvend populair onder werkgevers in het MKB? Dit is de top 5 personeels­zaken van de afgelopen 5 jaar:

  • 1. Personeels­kostenWat kost het? Dat willen we als Hollanders graag weten. Ook als het gaat om personeel is dit de hamvraag. Heb jij alle kosten rondom personeel al in kaart? 

    Het minimumloon wordt ieder halfjaar aangepast en is daarom een vaste publiekstrekker. Maar je werknemers zijn meer waard dan hun salaris. Het whitepaper over personeels­kosten bevat een handig overzicht en nuttige bespaartips voor ondernemers in het MKB.
  • 2. Functioneren en beoordelenWerknemers motiveren om verder te groeien, hoe doe jij dat? Een belangrijke manier om meer uit je mensen te halen is het voeren van gesprekken. Het functioneringsgesprek is nog altijd zeer populair onder werkgevers.

    En om te bepalen of een werknemer zijn doelen haalt, kan ook het beoordelingsgesprek niet ontbreken. Veel ondernemers gebruiken daarbij het beoordelingsformulier van OMP.
  • 3. Ontslagbrieven

    Tja, soms moet je de samenwerking helaas beëindigen. Hoe kun je een werknemer eervol ontslaan? Een belangrijk onderdeel van de ontslagprocedure is het maken van een ontslagbrief. Via OMP vind je voorbeelden van ontslagbrieven. Veel werkgevers hebben daar de afgelopen vijf jaar dankbaar gebruik van gemaakt.

  • 4. Loonsverhoging

    Om een werknemer wel geprikkeld te houden kun je hem een loonsverhoging geven. In welke gevallen doe je dat? Wat is gepast? Veel ondernemers zitten met die vraag. Naast een loonsverhoging kun je trouwens ook kiezen voor andere vormen van prestatiebeloning. Het is belangrijk om een goed beloningssysteem te hanteren dat gekoppeld is aan je bedrijfsdoelen. Dan zal je investering in personeel zich ook sneller uitbetalen.

  • 5. Atv-dagen, vakantie en verlof

    Wanneer moet je werknemers vrij geven? Veel ondernemer klopten de afgelopen jaren bij OMP aan. Wat zijn atv-dagen? Wat zijn de regels rond vakantiedagen en vakantiegeld? Welke vormen van verlof zijn er? En op welke feestdagen is mijn personeel verplicht vrij? Ieder jaar weer vragen talloze ondernemers zich dit af. Logisch, al die verschillende regelingen zijn ook onmogelijk te onthouden. Gelukkig kan OMP je vragen beantwoorden. 

Nieuw jasje

Na ruim vijf jaar was het wel weer tijd voor een nieuwe jas. Ondernemen met personeel heeft daarom geïnvesteerd in een nieuwe vormgeving en flink wat handige functionaliteiten. Daardoor kun jij nog sneller de antwoorden vinden op je personeels­vragen. 

Wat is er veranderd? Dat lees je in het artikel Ondernemen met personeel in een nieuw jasje.

Meest gelezen

Cao in het MKB, een overzicht per branche

Bijna de helft van de ondernemers in het MKB werkt met een collectieve arbeids­overeenkomst (cao). Toch hebben nog veel ondernemers 'geen idee' of een cao van toepassing is. Een overzicht per branche.

Nieuwe wetten in 2022

Wat gaat er in 2022 veranderen voor ondernemers met personeel? Bekijk een overzicht van nieuwe wetten en regels voor werkgevers en werknemers vanaf 1 januari 2022 en daarna.

Arbowet, 7 vragen en antwoorden

De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) is een belangrijke wet voor ondernemers met personeel. Wat staat er in de Arbowet? Hoe pas je de regels toe? Welke aandachtspunten zijn er in jouw branche? 7 vragen en antwoorden.

Wetswijzigingen voor ondernemers op 1 juli 2021

Halverwege het jaar is het altijd opletten voor werkgevers. Nieuwe wetten en regels staan voor de deur. Welke wetswijzigingen zijn er op 1 juli 2021? Een overzicht voor ondernemers met personeel.

Whitepapers en online tests