Burn-out, wat is het en hoe voorkom je het?

04 mei 2016
Burn-out

Burn-out is in Nederland een van de belangrijkste oorzaken van langdurig ziekteverzuim. Wat houdt dit precies in en wat kun je als werkgever doen om het tegen te gaan bij je personeel?

Burn-out

Een op de zeven werknemers heeft last van burn-outklachten. Hierdoor zijn ze bijvoorbeeld emotioneel uitgeput door het werk en voelen ze zich leeg aan het eind van een werkdag. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en TNO.

Langdurige werkstress kan uiteindelijk leiden tot een burn-out. Wat wordt hier precies onder verstaan en hoe voorkom je dat het zover komt?

Wat is een burn-out?

Een burn-out wordt meestal omschreven als een werkgerelateerde psychische aandoening. Dat komt doordat de oorzaak in veel gevallen ligt in het werk, hoewel dit overigens niet altijd zo hoeft te zijn.

Werknemers met een burn-out kunnen te maken krijgen met extreme vermoeidheid. ’s Morgens vroeg zien ze bijvoorbeeld als een berg op tegen de werkdag die voor hen ligt. Ze zijn prikkelbaar, voelen zich gejaagd en kunnen zich niet meer goed ontspannen. Na een dag werken voelen ze zich volledig uitgeput. Het is alsof hun batterij helemaal opgebruikt is.

Ook hun houding kan veranderen. Dit kan betekenen dat werknemers een afstand tot het werk voelen. Ze voelen zich minder betrokken bij hun werkzaamheden dan voorheen. Vaak zie je een vorm van onverschilligheid of zelfs cynisme met betrekking tot de werkomgeving ontstaan.

Ten slotte kan onzekerheid de kop opsteken. Werknemers hebben dan het gevoel slechter te presteren op het werk dan vroeger. Ze zijn minder geconcentreerd, laten vaker steken vallen en hun werktempo gaat omlaag.

Oorzaken van een burn-out

De oorzaken van een burn-out worden vaak verklaard met het zogenoemde job demands-resources model. Dit model gaat uit van werkeisen (job demands) en hulpbronnen (resources). Bij werkeisen kun je denken aan een hoge werkdruk en bij hulpbronnen aan regelmogelijkheden voor je werknemers.

Als werkeisen en hulpbronnen met elkaar in balans zijn, dan kunnen werkgever en werknemer samen stevige prestaties neerzetten. Maar heeft je medewerker onvoldoende hulpbronnen ter beschikking om aan de werkeisen te voldoen, dan ligt werkstress of zelfs een burn-out op de loer.

Een zieke werknemer?

Verzuim van personeel betekent vaak extra admini­stratie, organisatie en kosten. Je wilt natuurlijk het liefst dat medewerkers zo snel mogelijk weer aan de slag gaan. Een verzuimverzekering helpt je bij de aanpak van verzuim.

Zo werkt het

Burn-out voorkomen

Het voorkomen van een burn-out is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de werkgever en de werknemer. Als je hiermee aan de slag gaat, dan is dit in het belang van jou als werkgever. Dit draagt namelijk bij aan het terugdringen van ziekteverzuim.

Aan de ene kant kun je aan de slag gaan met de werkeisen. Dan gaat het vooral om de werkdruk. Je kunt dit onderwerp bijvoorbeeld bespreekbaar maken tijdens gesprekken met werknemers. Op de website Op weg naar duurzame inzetbaarheid van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vind je een gespreksleidraad die je daarbij helpt.

Meer voorbeelden van werkeisen zijn een slechte werksfeer, lawaai op de werkplek, gebrek aan hygiëne, zwaar en onveilig werk en onzekerheid over het werk.

Aan de andere kant kun je zorgen voor voldoende hulpbronnen. Hiermee verklein je de kans op burn-outklachten. Dat doe je onder meer door werknemers regelmogelijkheden te geven. Geef bijvoorbeeld de ruimte om het werk grotendeels zelf in te richten. Laat ze bepalen in welke volgorde ze het werk doen of welke invulling ze eraan geven.

Meer voorbeelden van hulpbronnen zijn de steun van de leidinggevende en collega’s, de kans om zichzelf te ontwikkelen in het werk en een goede afstemming van het werk op het privéleven.

Vinger aan de pols houden

De oorzaak van een burn-out kan per persoon verschillen. Bovendien heeft niet iedereen onder dezelfde omstandigheden evenveel last van overbelasting. De preventie en aanpak van burn-out is voor iedere situatie en voor iedere werknemer dus anders.

Houd als werkgever de vinger aan de pols. Blijf alert op signalen van werkstress en ga regelmatig in gesprek met je medewerkers. Check hoe het met ze gaat en of ze nog over voldoende hulpbronnen beschikken om prettig te werken.

04 mei 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.