Welke risico’s loop ik?

Verzekeringen whitepaper ondernemer

Ontdek het in de whitepaper over risico's en verzekeringen, inclusief een handige risico-checklist

Risico's detailhandel
Risico's detailhandel

Top 6 risico's in de detailhandel

601 Steeds meer klanten weten je (web)winkel te vinden en er gaat heel wat over de (online) toonbank. Niets kan jouw succes in de weg staan. Of toch wel? Enkele voorbeelden van risico’s in de detailhandel.

De detailhandel is een diverse branche. Zo heeft de ene ondernemer een fysieke winkel, de andere een webwinkel en weer een andere beide. Ook kunnen de producten verschillen, van food tot non-food. Ondanks deze verschillen kunnen (web)winkeliers tegen dezelfde risico’s aanlopen.

Risico’s detailhandel

Met risicomanagement kun je de risico’s voor jouw bedrijf in kaart brengen. Daarna kun je bepalen welke risico’s je wilt voorkomen, beperken, nemen of verzekeren.

Welke risico loop jij?

Ga na waar jouw bedrijf kwetsbaar is. Hieronder vind je een lijstje met 6 veelvoorkomende risico’s in de detailhandel en tips over hoe je ze kunt voorkomen, beperken en verzekeren.

1. Brand in je winkelpand

Niet veel winkels overleven een brand. De kosten van brandschade zijn vaak desastreus, met name voor kleine winkeliers. 

Omdat een brand zich vaak snel verspreidt, leidt een brand in veel gevallen tot totaalverlies. Je pand, meubelen, kostbare apparaten en producten zijn vaak niet meer te redden. 

Kans op een brand steeds groter

Meestal is er een elektrische oorzaak. Door het toenemend gebruik van apparatuur neemt dit risico alleen maar toe.

Met preventieve maatregelen kun je de kans op brand verkleinen. Daarnaast kun je de spullen in jouw bedrijf verzekeren met een inventaris- en goederen­verzekering.

Dan weet je in ieder geval dat je de inhoud van je winkel vergoed krijgt na een brand. Gemiste omzet door een winkelbrand kun je vergoed krijgen met een bedrijfsschade­verzekering.

2. Inbraak en diefstal

Als winkelier is het ook oppassen voor inbrekers en dieven. De schade kan groot zijn. Van kostbare items die gestolen zijn en schade aan je winkelpand of opslagplaats tot opruimwerkzaamheden en gemiste omzet door een tijdelijke sluiting.

'Snel weer aan de slag' 

Wat kun je doen na een inbraak? Lees de ervaring van Marc en Xander Pols van City Lens en City Bril uit Rotterdam en Den Haag.

Ook bij inbraak en diefstal biedt een inventaris- en goederen­verzekering uitkomst. Je inventaris is tegen nieuwwaarde verzekerd en goederen tegen dagwaarde.

Je kunt de inventaris- en goederen­verzekering aanvullen met een geld­verzekering, glas­verzekering of elektronica­verzekering.

Daarmee kun je de grootste financiële klap opvangen na inbraak of diefstal. Gemiste omzet door een inbraak of diefstal kun je vergoed krijgen met een bedrijfsschade­verzekering.

3. Online verkoop

Een winkel zonder online verkoopkanaal kan steeds moeilijker overleven. Is je website uit de lucht? Dan betekent dit vaak direct minder omzet en mogelijk ook verlies van (terugkerende) klanten.

Als je steeds meer afhankelijk bent van online verkoop, is het slim om je online risico's goed te bekijken en te verkleinen waar mogelijk. Zo bouw je aan een duurzame stroom van inkomsten.

Met een bedrijfsschade­verzekering kun je gemiste omzet vergoed krijgen. 

Ondernemen in de detailhandel

Je winkel sluiten door schade?

Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.

4. Ziekte­verzuim van winkel­personeel

Het ziekte­verzuim van winkel­personeel stijgt. Werknemers melden zich vooral ziek omdat ze zich vervelen en niet omdat ze de werkdruk niet aankunnen.

Het financiële risico door ziekte­verzuim kun je afdekken met een verzuim­verzekering. Je kunt daarmee het loon doorbetalen van een zieke werknemer. Je bent namelijk verplicht om zijn loon in de eerste twee jaar van ziekte door te betalen. 

Ook krijg je met een verzuim­verzekering assistentie bij het voorkomen en beperken van langdurig verzuim, bijvoorbeeld door een burn-out. Daarmee kun je flink wat geld besparen.

Verzuim detailhandel

Weet jij hoeveel geld het kost als je werknemer ziek is? Bekijk de kosten van een zieke werknemer in de detailhandel.

5. Cybercrime

Cybercrime is niet alleen een gevaar voor grote bedrijven. Eén op de drie MKB-ondernemers wordt op de een of andere manier slachtoffer van cybercrime. Soms met grote gevolgen.

Vanwege de toenemende afhankelijkheid van bijvoorbeeld webshops, servers en kassa- en administratiesystemen wordt dit risico steeds groter voor ondernemers.

Uiteraard kun je de nodige maatregelen nemen om je bedrijf tegen cybercriminaliteit te beschermen. Met een cyberrisk­verzekering krijg je een vergoeding als je bijvoorbeeld gehackt wordt én je krijgt een helpende hand van een expert bij het oplossen en voorkomen van online risico's.

Webshop beveiligen

Hoe kun je jouw webwinkel beveiligen? Bekijk 5 tips voor ondernemers.

6. Toenemende wet- en regelgeving

De wet- en regelgeving neemt toe op het gebied van veiligheid van producten en bescherming van de consument. Dit brengt nieuwe en verhoogde risico’s met zich mee op het gebied van aansprakelijkheid.

Aansprakelijk?

Wanneer ben jij aansprakelijk als ondernemer? Bekijk vier voorbeelden uit de praktijk.

Als winkelier loop je het risico dat je klant, je werknemer, een leverancier, de gemeente of een andere partij jou een schadeclaim stuurt. Meerdere vormen van aansprakelijkheid kun je afdekken met een bedrijfs­aansprakelijk­heids­verzekering.

Verzekeringen detailhandel

De juiste verzekeringen afsluiten is van groot belang voor ondernemers in de detailhandel. Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf beter beschermd is tegen noodsituaties en tegenvallers. Daardoor kun je zonder zorgen ondernemen en klanten en personeel zekerheid bieden.

Welke verzekeringen heb jij nodig? En wat kost dat? Drie tips:

Verzekeringspakket winkelier

Wil je meerdere verzekeringen afsluiten voor jouw bedrijf? Dan is het slim om te kiezen voor een pakket van verzekeringen voor de detailhandel. Daarmee krijg je de juiste dekking en ondersteuning voor jouw branche, polissen die op elkaar aansluiten én vaak ook een mooie pakketkorting.

Vragen over risico's detailhandel

  • Wat zijn de belangrijkste risico's in de detailhandel?Ondernemers in de detailhandel lopen fysiek en online risico's. Een brand in je winkelpand kan enorme schade aanrichten. Ook een cyberaanval op je webshop kan je flink wat omzet en klanten kosten. Daarnaast heb je bij langdurige ziekte van winkel­personeel een groot probleem. Bekijk de volledige top 6.
  • Hoe kan ik online risico's beperken?Een webshop, online software, WiFi in je winkel,... er zijn steeds meer ingangen voor cybercriminelen om je te saboteren. Door je goed te beveiligen kun je een hoop ellende voorkomen. Daarnaast kun je financiële schade beperken met een cyber­verzekering. Lees meer tips voor winkeliers
  • Welke verzekeringen heb ik nodig?Om je bedrijf te beschermen kun je allerlei maatregelen nemen. Een belangrijke stap is het afsluiten van verzekeringen. Voor winkeliers is een inventaris/goederen­verzekering heel belangrijk. Een bedrijfsschade­verzekering, aansprakelijkheids­verzekering en verzuim­verzekering kunnen ook nuttig zijn. Lees meer over de 5 belangrijkste verzekeringen in de detailhandel.

risico in de horeca

Iedere retailer loopt risico's

Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests