Welke risico’s loop ik?

Verzekeringen whitepaper ondernemer

Ontdek het in de whitepaper over risico's en verzekeringen, inclusief een handige risico-checklist

Risico's detailhandel
Risico's detailhandel

Voorbeelden van risico's in de detailhandel

Steeds meer klanten weten je winkel te vinden en er gaat heel wat over de toonbank. Niets kan jouw succes in de weg staan. Of toch wel? Enkele voorbeelden van risico’s in de detailhandel.

De detailhandel is een diverse branche. Zo heeft de ene ondernemer een fysieke winkel, de andere een webwinkel en weer een andere beide. Ook kunnen de producten verschillen, van food tot non-food. Ondanks deze verschillen kunnen (web)winkeliers tegen dezelfde risico’s aanlopen.

Risicomanagement helpt je om jouw risico’s in kaart te brengen. Vervolgens kun je bepalen welke risico’s je wilt voorkomen, beperken, nemen of verzekeren. Als voorbeeld vind je hieronder een lijstje van veelvoorkomende risico’s in de detailhandel en hoe je ze kunt verzekeren.

Risico’s detailhandel

Brand

Niet veel winkels overleven een brand. De kosten van brandschade zijn vaak desastreus, met name voor kleine winkeliers. Meestal is er een elektrische oorzaak. Door het toenemend gebruik van apparatuur neemt dit risico alleen maar toe.

Omdat een brand zich vaak snel verspreidt, leidt een brand in veel gevallen tot totaalverlies. Met preventieve maatregelen kun je de kans op brand verkleinen. Daarnaast kun je de spullen in jouw bedrijf verzekeren met een inventaris- en goederen­verzekering.

Inbraak en diefstal

Als winkelier is het ook oppassen voor inbrekers en dieven. Hoe komt je bedrijf er snel weer bovenop na een inbraak? Lees de ervaring van Marc en Xander Pols van City Lens en City Bril uit Rotterdam en Den Haag.

Toenemend belang van online verkoop

Een winkel zonder online verkoopkanaal kan steeds moeilijker overleven. Is je website uit de lucht? Dan betekent dit vaak dat je het risico loopt op klantverlies en omzetderving. Een bedrijfsschade­verzekering biedt de mogelijkheid om dit risico af te dekken. 

Ondernemen in de detailhandel

Je winkel sluiten door schade?

Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.

Ziekte­verzuim van winkel­personeel

Het ziekte­verzuim van winkel­personeel stijgt. Werknemers melden zich vooral ziek omdat ze zich vervelen en niet omdat ze de werkdruk niet aankunnen. Daar komt bij dat ziekte­verzuim flink in de papieren kan lopen. Dit risico kun je afdekken met een verzuim­verzekering.

Cybercrime

Een op de drie MKB-ondernemers wordt op de een of andere manier slachtoffer van cybercrime. Vanwege de toenemende afhankelijkheid van bijvoorbeeld websites en kassa- en administratiesystemen wordt dit risico steeds groter. Uiteraard kun je de nodige maatregelen nemen om je bedrijf tegen cybercriminaliteit beschermen. Bij een cyberrisk­verzekering kun je als onderdeel hiervan een helpende hand krijgen.

Toenemende wet- en regelgeving

De wet- en regelgeving neemt toe op het gebied van veiligheid van producten en bescherming van de consument. Dit brengt nieuwe en verhoogde risico’s op het gebied van aansprakelijkheid met zich mee. Meerdere vormen van aansprakelijkheid kun je afdekken met een bedrijfs­aansprakelijk­heids­verzekering.

Verzekeringen detailhandel

De risico’s in dit artikel zijn slechts voorbeelden. Wil je weten waar je in jouw specifieke geval op moet letten? Dan kan een verzekerings­adviseur je helpen. Hij brengt de risico’s voor je in kaart en geeft advies om deze risico’s te beperken of af te dekken. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een pakket van verzekeringen voor de detailhandel dat op maat is gemaakt voor je branche.

risico in de horeca

Iedere retailer loopt risico's

Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests