Millennials aantrekken, 3 adviezen

15 januari 2018

Millennials veroveren de arbeidsmarkt. Wat moet je over hen weten? En hoe zorg je dat jouw bedrijf aantrekkelijk is voor deze generatie medewerkers? 3 adviezen.

War for talent

Millennials vormen in 2020 ongeveer 35 procent van de wereldwijde beroepsbevolking (onderzoek Manpower, 2016). Een groot deel van hen is recent afgestudeerd en nu actief op zoek naar een droombaan. Het is dus van belang om te weten wat deze generatie wil.

Groeien met personeel?

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Een verzekerings­adviseur brengt het voor je in kaart.

Vind een adviseur

Wil jij deze nieuwe talenten aantrekken? Je bent niet de enige. Veel bedrijven zijn actief opzoek naar zelfverzekerde, ondernemende en technisch onderlegde 20-plussers. Grote concurrentie dus. Hoe kun jij als MKB'er het verschil maken?

Millennials (1980 - 2000)
Millennials zijn personen die geboren zijn tussen 1980 en 2000 (volgens de meeste definities). Deze groep wordt ook wel generatie Y genoemd. Zij zijn 'gevormd' rondom het millennium, vandaar de naam millennials.

Nieuwe tactiek

Ondernemers en HR-professionals zijn genoodzaakt hun tactiek aan te passen om deze nieuwe talenten aan te trekken en zich thuis te laten voelen binnen hun bedrijf. Volgens onderzoek van Studytube naar de leerdoelstellingen voor 2018 is ‘aantrekkelijk zijn voor millennials’ een belangrijke trend. Mede aan de hand van dit onderzoek, drie adviezen voor het aantrekken van millennials:

1. Slimme secundaire arbeidsvoorwaarden

Zorg voor goede primaire arbeidsvoorwaarden (salaris, werktijden), maar vooral ook goed gekozen secundaire arbeidsvoorwaarden. Vraag jonge sollicitanten wat zij belangrijk vinden in een functie. Zorg bijvoorbeeld voor nieuwe vormen van ontspanning op de werkvloer. Daarmee kun je millennials over de streep trekken. Werkplezier is namelijk een van de belangrijkste factoren voor deze generatie.

2. Doorgroeimogelijkheden

Millennials zoeken een baan met betekenis en carrièreperspectief. Een baan waarin zij continu worden uitgedaagd en ontwikkel- en groeimogelijkheden hoog op de agenda staan. Zorg bijvoorbeeld voor duidelijke gezamenlijke kernwaarden die je bedrijfscultuur vormen. Dat zal hen motiveren en het gevoel geven aan iets belangrijkers bij te dragen dan geld verdienen.

3. Opleiding

Extra opleiding speelt een cruciale factor in het aantrekken en behouden van millennials. Creëer een cultuur waarin continu leren een belangrijk onderdeel is. Om dit mogelijk te maken, investeert ruim 50 procent van de bedrijven in Nederland al in het uitbreiden van het ‘leerhuis’ - de mogelijkheden tot opleiding. Organisaties kijken daarbij naar nieuwe traineeprogramma’s en nieuwe vormen van leren (bijvoorbeeld gamification). Probeer het opleiden dus ook af te stemmen op nieuwe generaties, zodat ze gemotiveerd blijven en je bedrijf verder voorwaarts kunnen helpen.

Acceptatie millennials op de werkvloer

Als je millennials eenmaal aan boord hebt, is het een uitdaging om te zorgen dat ze geaccepteerd worden door de rest van je personeel. Zorg dat er geen grote generatiekloof ontstaat. Als ondernemer moet je daarvoor zelf de bruggen bouwen of daartoe aanzetten. Hoe? Lees het artikel Verschillende generaties op de werkvloer, 5 tips.

15 januari 2018
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.