Organogram maken, stappenplan en hulpmiddelen

07 november 2017
Organigram organogram maken mkb personeel

Met een organogram kun je duidelijk maken wat de organisatiestructuur is binnen je bedrijf. Ook voor je personeel is een dergelijk schema heel handig. Hoe maak je een organogram? Gebruik dit stappenplan.

Organigram organogram maken mkb personeel

Een organogram wordt ook wel een organigram genoemd. Beide woorden zijn taalkundig correct en betekenen hetzelfde. Andere woorden voor een organogram zijn organisatiestructuur en organisatieschema.

Wat is een organogram?

Een organogram is een schematische weergave van een organisatie. Het ziet eruit als een tekening met vakjes en lijntjes (stroomschema / flowchart). In de vakjes staan de namen van de werknemers of afdelingen binnen je bedrijf. De lijntjes laten zien welke afdelingen of personen direct met elkaar in contact staan of aan wie er verantwoording wordt afgelegd in de organisatie.

Groeien met personeel?

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Een verzekerings­adviseur brengt het voor je in kaart.

Vind een adviseur

Het totaal ziet er meestal uit als een piramide, maar de vorm is afhankelijk van de grootte van je organisatie (het aantal vakjes). Met een organogram kun je in een oogopslag zien wat de hiërarchie is binnen je bedrijf. Je kunt een organogram opnemen in je ondernemingsplan en in het personeelshandboek van je bedrijf.

Organogram maken, een stappenplan

Het is handig om eerst zelf een simpele schets te maken op papier. Daarna kun je de schets digitaal uitwerken. Daarover lees je meer hieronder.

Voor de invulling van het organogram, doorloop je de volgende stappen:

  1. Heeft jouw bedrijf aandeelhouders? Zet de namen centraal bovenaan het papier in vakjes.
  2. Heeft jouw bedrijf een Raad van Commissarissen (RvC)? Voeg de namen daaronder toe in apart vakjes.
  3. Daarna voeg je de directie of directeur toe. Vermeld de naam en functietitel (bijvoorbeeld algemeen directeur / financieel directeur of CEO / CFO, etc).
  4. Heeft je bedrijf meerdere afdelingen? Zoals P&O, marketing, sales, financiën, etc? Voeg de afdelingen toe onder het directielid dat er de leiding over heeft.
  5. Als een afdeling een manager heeft, zet je die naam bovenaan de afdeling.
  6. Daaronder zet je de namen van de werknemers die binnen de afdeling vallen.
  7. Als je bedrijf meerdere lagen heeft (afdelingen, managers, teams) kun je die ook toevoegen aan het organogram.
  8. Verbind de vakjes met lijnen of pijlen om de hiërarchie of lijn van communicatie aan te geven.
  9. Voeg eventueel foto’s van de personen toe aan het organogram om het overzicht persoonlijk te maken.

Organogram maken, hulpmiddelen

Binnen Office-programma’s zoals Excel, Word en Powerpoint, kun je eenvoudig een organogram maken. Lees hier meer over op de website van Microsoft. Je kunt ook een van deze Office-sjablonen downloaden en hem verder invullen.

Een andere optie is Google Drive. Via de gratis tool Google tekeningen kun je een eigen organogram maken. Je hebt hier wel een Google-account (Gmail) voor nodig. Lees meer hierover op de website van Webwijzer.nl. Op deze pagina van Webwijzer vind je ook instructies hoe je een organogram maakt met de online tool Gliffy.

Tip

Zorg dat je het organogram regelmatig bijwerkt. Neem deze taak op in je procedures bij het aannemen van een nieuwe werknemer en bij ontslag van een werknemer. Misschien kun je een personeelslid verantwoordelijk maken voor het organogram, zodat deze altijd actueel blijft.

07 november 2017
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.