Veilig en gezond werken op kantoor

19 maart 2018
Veilig en gezond werken op kantoor

Het kantoor is het kloppende hart van bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Hoe maak je hier een veilige en gezonde werkplek van? Aandachtspunten voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening.

Veilig en gezond werken op kantoor

Werken op kantoor is niet zonder risico’s. Het Steunpunt RI&E-instrumenten – een organisatie die branches ondersteunt op het gebied van arbeidsomstandigheden – spreekt zelfs van de schijnveiligheid van een kantoor. Want ook als je werknemers achter een bureau zitten, kunnen ze ziek worden van hun werk.

Net als werkgevers in andere branches ben je verplicht om te voorkomen dat het zover komt. De wet schrijft namelijk voor dat je werknemers recht hebben op veilig en gezond werk. Maar ook los van die wettelijke verplichting wil je natuurlijk voorkomen dat een uitgevallen werknemer jou tot twaalf jaar lang geld kost.

Arbeidsrisico’s in de zakelijke dienstverlening

Werknemers in de zakelijke dienstverlening kunnen om allerlei redenen ziek worden van hun werk. Deze arbeidsrisico’s kunnen per bedrijf verschillen. Toch zijn er drie arbeidsrisico’s die veel worden genoemd in relatie tot werken op kantoor:

1. Psychosociale arbeidsbelasting

Bij psychosociale arbeidsbelasting (PSA) kun je onder meer denken aan:

Werknemers in de zakelijke dienstverlening kunnen hiermee te maken krijgen in hun dagelijkse omgang met collega’s, leidinggevenden en klanten. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat een werknemer uitvalt met een burn-out. Bekijk een factsheet (pdf) van TNO als je meer wilt weten over de gevolgen van PSA. 

Veilige werkomgeving

Wil je werknemers een veilige werkomgeving bieden en aan de eisen van Arbowet, brandweer, gemeente en verzekeraar voldoen? Regel dan een preventieabonnement tegen een gunstig maandtarief.

Aan de slag

2. Beeldschermwerk

Computers zijn een onmisbaar gereedschap voor veel werknemers in de zakelijke dienstverlening. Bijvoorbeeld voor een adviseur die adviesrapporten typt, een programmeur die de code van software schrijft of een grafisch ontwerper die brochures ontwerpt.

Al dat beeldschermwerk kan leiden tot gezondheidsklachten. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om klachten die worden omschreven als Klachten aan Arm, Nek en Schouder (KANS). Verder kan beeldschermwerk onder meer leiden tot oogklachten bij je werknemers.

3. Langdurig zitten

Dit arbeidsrisico ligt in feite in het verlengde van het vorige. Beeldschermwerk gaat in veel gevallen namelijk samen met langdurig zitten. Dit is niet zo onschuldig als het lijkt. Het wordt namelijk in verband gebracht met vroegtijdig overlijden en daarom ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd.

Werkgevers zijn zich niet altijd bewust van de gezondheidsrisico’s die zittend werk met zich meebrengt. Dit terwijl Nederlanders relatief veel zitten op het werk. Zo blijkt uit een factsheet (pdf) van TNO dat Nederlandse werknemers gemiddeld 10,1 uur zitten op een doordeweekse dag.

Let op

Binnen de zakelijke dienstverlening kan sprake zijn van bedrijven waar werknemers daarnaast andere, heel specifieke arbeidsrisico’s lopen. Voor de Inspectie SZW zijn dat bijvoorbeeld zakelijke dienstverleners die zich bezighouden met uitzendwerk en detachering.

Veilige en gezonde werkplek

Een veilige en gezonde werkplek begint met het ontwikkelen van goed arbobeleid. Hiermee kun je arbeidsomstandigheden goed regelen en voorkom je dat de Inspectie SZW je op de vingers tikt. Daarbij zijn er zeven dingen waar je als zakelijke dienstverlener mee aan de slag moet:

1. Risico-Inventarisatie en -Evaluatie

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico’s voor je personeel in kaart. Op de website van het Steunpunt RI&E-instrumenten vind je een handig stappenplan voor een RI&E. Ook vind je daar meer informatie over RI&E-instrumenten voor de dienstverlening.

Let op

Een RI&E moet je laten toetsen door een gecertificeerde arbodienst of deskundige. In sommige gevallen kun je een toetsingsvrijstelling krijgen. Check op de website van het Steunpunt RI&E-instrumenten wanneer dit mogelijk is.

2. Plan van Aanpak

Met een RI&E ben je er nog niet. Je moet namelijk ook maatregelen nemen om arbeidsrisico’s aan te pakken. Daarvoor maak je een Plan van Aanpak.

3. Voorlichting en instructie

Voorlichting en instructie wil zeggen dat je niet alleen vertelt over de risico’s, maar ook wijst op de maatregelen om risico’s te voorkomen of beperken. Verder geef je aandacht aan de wijze waarop deskundige bijstand is geregeld.

4. Ziekteverzuimbeleid

In het ziekteverzuimbeleid leg je vast hoe je omgaat met verzuim door ziekte. Een verzuimprotocol is daar een onderdeel van.

5. Preventiemedewerker

Een preventiemedewerker is op de hoogte van de risico’s in je bedrijf en geeft hierover voorlichting.

6. Bedrijfshulpverlening

Voor de veiligheid van zowel werknemers als gasten moet je zorgen voor voldoende bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Die komen bijvoorbeeld in actie als zich een calamiteit voordoet op kantoor.

7. Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek

Werknemers hebben recht op een periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO). Bij dat onderzoek kijkt een bedrijfsarts of er gezondheidsproblemen zijn als gevolg van het werk.

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

19 maart 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.