Welke risico’s loop ik?

Verzekeringen whitepaper ondernemer

Ontdek het in de whitepaper over risico's en verzekeringen, inclusief een handige risico-checklist

Kosten verzekeringen MKB
Kosten verzekeringen MKB

Wat kosten verzekeringen voor mijn bedrijf?

2166 Wat zijn de kosten van bedrijfs­verzekeringen? Bekijk een overzicht met een indicatie van de premies per verzekering. En een uitleg hoe je de exacte kosten kunt berekenen voor jouw bedrijf.

Kosten bedrijfs­verzekeringen

Om je bedrijfsrisico's te verkleinen of volledig af te dekken, zijn er veel nuttige verzekeringen voor bedrijven. Ook wel bedrijfs­verzekeringen genoemd. Welke verzekeringen zijn er en wat kosten die eigenlijk?

Risico en premie kosten bedrijfs­verzekeringen

Het is belangrijk om de kosten van bedrijfs­verzekeringen in kaart te brengen. Welke premie ga je betalen? Weegt dat op tegen het risico dat je ermee afdekt? Zou je het risico (deels) zelf kunnen dragen?

Om die afweging te maken is het belangrijk eerst je risico's goed in kaart te brengen. Dat doe je met risicomanagement.

Bepaalde risico's kun je beter afdekken met een bedrijfs­verzekering. Om je een indicatie te geven van de kosten van bedrijfs­verzekeringen hebben we 6 belangrijke verzekeringen voor bedrijven op een rij gezet:Kosten bedrijfsverzekeringen ondernemer

1. Wat kost een verzuim­verzekering?

Een van de belangrijkste verzekeringen voor ondernemers met personeel is de verzuim­verzekering. De kosten van een verzuim­verzekering verschillen per bedrijf.

Hoogte premie

De exacte kosten worden berekend aan de hand van de totale loonsom (het loon van al je werknemers bij elkaar). Een verzekeraar vraagt van die loonsom een klein percentage. De hoogte van dit percentage is afhankelijk van drie elementen, de:

  • samenstelling van je personeel (aantal, leeftijd, contractvorm)
  • verzuim­percentage van de afgelopen jaren
  • branche waarin jouw bedrijf actief is

De kosten van een verzuim­verzekering zijn verder afhankelijk van het verzekeringspakket dat jij kiest (het dekkingspercentage, je eigen risico, exclusief of inclusief arbodienst).

Indicatie kosten verzuim­verzekering

Je betaalt waarschijnlijk een maandbedrag van ergens tussen de 30 en 100 euro per werknemer. De premies verschillen sterk per branche.

Wat kost deze verzekering in jouw branche? Bekijk premievoorbeelden uit de horeca en detailhandel.

Rekenvoorbeeld restaurant

Stel, je hebt een restaurant met 7 werknemers met een totale jaarloonsom van gemiddeld 125.000 euro. Het gemiddelde ziekte­verzuim was de afgelopen 3 jaren 1,5%. Hoeveel betaal je dan per maand voor een verzuim­verzekering?

Gemiddelde leeftijd personeel: 34 jaar
Aantal werknemers in dienst: 7
Gemiddelde ziekte­verzuim (laatste 3 jaren): 1,5%
Gemiddelde jaarloonsom: 125.000 euro
Premiekosten per maand: circa 220 euro

Rekenvoorbeeld boekhoudkantoor

Stel, je hebt een boekhoudkantoor. Je kiest voor een eigen risico van 10 dagen en een uitkering van 70% van het loon tijdens de hele loondoorbetaling van twee jaar. Hoeveel betaal je dan per maand voor een verzuim­verzekering?

Gemiddelde leeftijd personeel: 43 jaar
Aantal werknemers in dienst: 5
Gemiddelde ziekte­verzuim (laatste 3 jaren): 2%
Gemiddelde jaarloonsom: 245.000 euro
Premiekosten per maand: circa 499 euro

Exacte kosten verzuim­verzekering

Wil je weten wat de exacte kosten zijn van een verzuim­verzekering voor jouw bedrijf? Dan kun je een offerte verzuim­verzekering aanvragen bij verzekerings­adviseurs in jouw regio. Denk niet alleen aan de kosten, maar vooral wat je kunt besparen dankzij een verzekering. Lees meer over de kosten en baten van een verzuim­verzekering.

Wil je weten wat ziekte­verzuim kost in jouw bedrijf? Bereken hier in enkele minuten de totale verzuim­kosten voor jouw bedrijf. En vergelijk jouw kosten direct met die van andere ondernemers in jouw branche.

2. Wat kost een arbeidsongeschiktheids­verzekering?

Nog een belangrijke verzekering voor ondernemers is de arbeidsongeschiktheids­verzekering (AOV). Want ook jij kunt zomaar ziek worden of een ongeluk krijgen. Dan is een uitkering wel handig of zelfs broodnodig. Wat kost een AOV?

Indicatie kosten AOV

Ondernemers in Nederland betalen gemiddeld 260 euro per maand voor een AOV. De premie voor een AOV is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dit scheelt wel zo'n 40 tot 50 procent in de kosten, afhankelijk van de belastingschijf voor jouw inkomen.

Belangrijk: de premiekosten zijn géén kostenpost voor jouw bedrijf. De AOV is een privé-verzekering.

Exacte kosten AOV

De exacte premiekosten voor een AOV zijn afhankelijk van:

  • het type werk dat je doet (beroep)
  • je leeftijd
  • je gewenste uitkering, wachttijd en eindleeftijd

Rekenvoorbeeld groothandelaar

Als ondernemer in de groothandel kies je bijvoorbeeld voor een AOV met een eigen risico termijn van 60 dagen. Hoeveel ben je dan kwijt aan premiekosten per maand? De berekening:

Leeftijd ondernemer: 35 jaar
Verzekerd bedrag: 30.000 euro
Eindleeftijd: 68 jaar
Premiekosten per maand: circa 200 euro

Wil je weten wat een AOV in jouw situatie kost? Bekijk dan een aantal voorbeeldpremies op de website van De Goudse Verzekeringen. Of vraag direct een offerte AOV aan voor jouw bedrijf.

Lees meer over de kosten van een AOV.

Uitbreiden personeel

Groeien met personeel

Samen met personeel werk je aan de groei van je bedrijf. Wil je weten wat daarbij in de weg kan staan? Met een adviseur breng je dit in kaart.

3. Wat kost een aansprakelijkheids­verzekering?

Een aansprakelijkheids­verzekering is voor veel bedrijven ook geen overbodige luxe. De kosten van een aansprakelijkheids­verzekering zijn volledig afhankelijk van je:

  • type bedrijf
  • jaaromzet
  • gekozen verzekerde bedrag

De bedrijfsomzet speelt een belangrijke rol om de premie te bepalen. Hoe groter je omzet, hoe hoger de premie die je betaalt. En als jij onderneemt in een branche waar schadeclaims vaak voorkomen, zal je premie ook hoger zijn.

Exacte kosten aansprakelijkheids­verzekering

De exacte kosten van een aansprakelijkheids­verzekering kunnen enorm verschillen per branche en type onderneming. Twee voorbeelden:

Rekenvoorbeeld horecabedrijf

Een restauranteigenaar kiest bijvoorbeeld voor een eigen risico van 100 euro per gebeurtenis. Zijn jaaromzet is 1,8 miljoen euro en het verzekerde bedrag is 2,5 miljoen euro. Wat zijn dan de kosten per maand?

Jaaromzet: 1.800.000 euro
Verzekerd bedrag: 2.500.000 per jaar
Premiekosten per maand: circa 80 euro

Deze horecaondernemer betaalt ongeveer 80 euro per maand voor een bedrijfs­aansprakelijk­heids­verzekering, exclusief assurantiebelasting en pakketkorting.

Rekenvoorbeeld detailhandelaar

Nog een rekenvoorbeeld. Een ondernemer met een boekenwinkel kiest ervoor geen eigen risico te hebben. Hoeveel betaalt hij per maand?

Jaaromzet: 100.000 euro
Verzekerd bedrag: 2.500.000 en maximaal 5.000.000 per jaar
Premiekosten per maand: circa 8 euro

Wil je de exacte kosten weten voor jouw bedrijf? Je kunt samen met een verzekerings­adviseur de kosten berekenen voor een aansprakelijkheids­verzekering naar keuze. Je kunt bij verschillende verzekeraars ook een offerte aansprakelijkheids­verzekering aanvragen voor jouw situatie.

4. Wat kost een bedrijfsschade­verzekering?

Na een grote brand of waterschade loop je mogelijk veel omzet mis. Hier kun je je tegen verzekeren met een bedrijfsschade­verzekering. Maar wat kost dat?

De premie voor een bedrijfsschade­verzekering is afhankelijk van je:

  • type bedrijf
  • jaaromzet
  • gekozen uitkeringstermijn

Exacte kosten bedrijfsschade­verzekering

In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van een detailhandelaar (slagerij) met een brutowinst van 280.000 euro en een uitkeringstermijn van 52 weken. Wat betaal je dan per maand?

Brutowinst: 280.000 euro per jaar
Uitkeringstermijn: 52 weken
Premiekosten per maand: circa 17 euro

Deze ondernemer betaalt ongeveer 17 euro per maand. De exacte kosten kunnen nog afwijken op basis van de daadwerkelijke werkzaamheden en eventuele aanvullende dekkingen waar de ondernemer voor kiest.

Samen met een adviseur kun je de exacte kosten berekenen voor een bedrijfsschade­verzekering naar keuze. Je kunt bij verschillende verzekeraars ook een offerte schade­verzekering bedrijf aanvragen op basis van je bedrijfs­gegevens.

5. Wat kost een inventaris/goederen­verzekering?

Voor veel bedrijven is de inventaris/goederen­verzekering net zo onmisbaar als hun bedrijfsmiddelen. Wat kost deze verzekering?Kosten verzekeringen bedrijf kosten bedrijfsverzekeringen

De premie voor deze verzekering is afhankelijk van je:

  • type bedrijf
  • verzekerde bedrag

Exacte kosten inventaris/goederen­verzekering

In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van een aannemingsbedrijf met een verzekerd bedrag voor de inventaris van 70.000 euro en 10.000 euro voor goederen.

Verzekerd bedrag inventaris: 70.000 euro
Verzekerd bedrag goederen: 10.000 euro
Eigen risico: 250 per gebeurtenis
Premiekosten per maand: circa 15 euro

De ondernemer betaalt ongeveer 15 euro per maand, met een eigen risico van 250 euro per gebeurtenis.

Je kunt samen met een verzekerings­adviseur de exacte kosten berekenen voor een inventaris/goederen­verzekering op maat. Je kunt bij verschillende verzekeraars ook een offerte inventaris goederen­verzekering aanvragen voor jouw bedrijf.

6. Wat kost een rechtsbijstand­verzekering?

Een zakelijk conflict ligt altijd op de loer. Met een rechtsbijstand­verzekering krijg je juridische bijstand bij zakelijke conflicten met werknemers, opdrachtgevers, leveranciers, gemeenten of verhuurders.

Wanneer een leverancier niet op tijd levert is dat ook meeverzekerd.

De premie voor deze verzekering is afhankelijk van je:

  • type bedrijf en rechtsvorm
  • jaaromzet
  • aantal werknemers

Exacte kosten rechtsbijstand­verzekering

In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van een webwinkel in damesmode met als rechtsvorm een BV:

Jaaromzet: 50.000 euro
Aantal werknemers in dienst: 3
Premiekosten per maand: circa 33 euro

In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van een ict-ondernemer met als rechtsvorm een eenmanszaak:

Jaaromzet: 120.000 euro
Aantal werknemers in dienst: 0
Premiekosten per maand: circa 28 euro

Samen met een adviseur kun je de exacte kosten berekenen voor een rechtsbijstand­verzekering naar keuze. Je kunt bij verschillende verzekeraars ook een offerte rechtsbijstands­verzekering op basis van je omzet en bedrijfs­gegevens.

Kosten bedrijfs­verzekeringen overzicht

Hieronder zie je de kosten van bedrijfs­verzekeringen nog even op een rij. Voor een toelichting van de kosten per maand verwijzen we naar bovenstaande uitleg per verzekering.

Soort verzekering: Kosten:
Verzuim­verzekering Circa 30 tot 100 euro per werknemer
Arbeidsongeschiktheids­verzekering Circa 150-200 euro netto per maand
Aansprakelijkheids­verzekering Circa 80 euro per maand
Bedrijfsschade­verzekering Circa 17 euro per maand
Inventaris/goederen­verzekering Circa 15 euro per maand
Rechtsbijstand­verzekering Circa 33 euro per maand

Natuurlijk zijn er nog veel meer verzekeringen die relevant kunnen zijn voor je bedrijf. De premiekosten kunnen per verzekeraar sterk verschillen.

Totaaloverzicht kosten bedrijfs­verzekeringen

Bekijk een handig totaaloverzicht van verzekeringen en maak een selectie per branche.

Wil je een kostenvergelijking maken op basis van jouw situatie? Plan dan een adviesgesprek in een onafhankelijke verzekerings­adviseur. Hij of zij kan premies opvragen bij verschillende verzekeraars en samen met jou de beste optie kiezen voor jouw bedrijf.

Besparen op kosten bedrijfs­verzekeringen

Hoe kun je besparen op kosten bedrijfs­verzekeringen? Het is slim om een pakket te kiezen met verzekeringen die voor jouw bedrijf nuttig zijn. Hiermee bespaar je tot 10 procent op je totale premiekosten.

Bekijk bijvoorbeeld een compleet pakket van bedrijfs­verzekeringen.

Image
Breng je risico’s in kaart met een onafhankelijke adviseur bij jou in de buurt.Premies zijn afhankelijk van o.a. je bedrijf, diensten die je levert, het aantal werknemers et cetera. Wat zijn de kosten en wat levert het op?RechtsbijstandAansprakelijkheids­verzekeringAOV voor jezelfVerzuim­verzekering voor je personeelWelke oplossingen zijn er om je risico’s af te dekken? Denk aan risico’s rondom je bedrijf, je personeel én jezelf ?Welke risico’s loop jij als ondernemer?VoorkomenBeperkenAccepterenVerzekerenRisico’s kun je:Ik wil advies

Vragen over kosten bedrijfs­verzekeringen

  • Welke bedrijfs­verzekeringen zijn er?Er zijn tal van bedrijfs­verzekeringen. Denk aan een aansprakelijkheids­verzekering en een bedrijfsschade­verzekering. Daarnaast heb je ook nog allerlei personeels­verzekeringen, zoals een verzuim­verzekering. En ondernemers­verzekeringen, zoals een arbeidsongeschiktheids­verzekering (AOV). Bekijk een overzicht van de belangrijkste zakelijke verzekeringen in het MKB.
  • Wat kosten bedrijfs­verzekeringen?De kosten van bedrijfs­verzekeringen zijn afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt, de risico's die je loopt en de dekking die je kiest. Het is slim om bij meerdere verzekeringen een offerte aan te vragen op basis van jouw behoeften. Bekijk alvast een indicatie van de kosten van bedrijfs­verzekeringen.
  • Hoe kan ik verzekeringen combineren?Je kunt meerdere verzekeringen in één pakket afsluiten. Met een personeels­pakket ben je tegen een aantrekkelijk tarief verzekerd voor de belangrijkste risico’s van het werkgeverschap. Daarbij profiteer je meestal van een pakketkorting. Ook krijg je als onderdeel van een personeels­pakket vaak ondersteuning om risico's te voorkomen of de gevolgen van een risico te beperken.
  • Waar moet je op letten bij bedrijfs­verzekeringen?Lees altijd de polisvoorwaarden van de verzekering goed door. Daar vind je gegevens over de premie, dekking en eventuele uitsluitingen van die dekking. Schakel een verzekerings­adviseur in voor een offerte en goed advies op-maat.
  • Wanneer krijg ik korting op kosten bedrijfs­verzekeringen?Je kunt besparen op de kosten van bedrijfs­verzekeringen door ze slim te combineren. Zo krijg je tot 10 procent korting als je een pakket aan verzekeringen afsluit bij één aanbieder. Ook kun je besparen door alleen te verzekeren wat je echt nodig hebt. Dit kun je bepalen samen met een adviseur. Daarnaast kun je soms profiteren van belastingvoordelen. De premie voor een AOV is bijvoorbeeld aftrekbaar.
  • Wat zijn de totale verzuim­kosten voor jouw bedrijf?Met een ziekte­verzuim­verzekering kun je het risico afdekken voor de kosten van zieke werknemers. De kosten als gevolg van ziek personeel kunnen hoog oplopen. Gemiddeld kost een ziekmelding ongeveer 260 euro per dag voor werkgevers. Deze kosten verschillen enorm per bedrijf en situatie. Met deze verzuim­rekentool kun je eenvoudig de verzuim­kosten voor jouw bedrijf uitrekenen.

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

WGA-premie, wat is dat?

56779 Aan het einde van het jaar ontvang je een beschikking van de Belastingdienst voor een aantal premies, waaronder de WGA-premie.

Top 5 personeels­verzekeringen

15487 Personeel zorgt voor extra risico’s voor je bedrijf. Denk aan een werknemer die langdurig ziek wordt. Dat kan je flink wat geld kosten.

Whitepapers en online tests