Ga direct naar een aandachtspunt:
- 1. Grote verandering (waarschijnlijk) WTTA en toelatingsplicht
- 2. Gelijke behandeling en arbeidsvoorwaarden
- 3. Flexzekerheid voor uitzendkrachten
- 4. Prijzen en kwaliteit van huisvesting (PKS)
- 5. Stijging minimumloon
- 6. Verhoging van handhaving & sancties
- 7. Administratie en duidelijke contracten
- 8. Fasensysteem
- 9. Arbowet en uitzendkrachten
- 10. Aansprakelijkheid van inleners
10 aandachtspunten bij het inhuren van uitzendkrachten in 2026
Het uitzendbureau is de werkgever van de uitzendkracht en daarmee verantwoordelijk voor alle personeelszaken zoals loonheffingen, vakantietoeslag en vergoedingen (bijvoorbeeld reiskosten). Jij betaalt één tarief waarin deze personeelskosten zijn verwerkt.
De werving en selectie wordt voor je gedaan en je hoeft geen administratie voor de werknemer bij te houden. En bij ziekte ben je meestal geen loondoorbetaler.
1. Grote verandering (waarschijnlijk) rondom WTTA en toelatingsplicht
Vanaf 1 januari 2027 geldt de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA). Uitzendbureaus moeten dan officieel toegelaten zijn. Vanaf 2028 volgt handhaving van het register (niet toegelaten bureaus kunnen beboet worden).
Het wetsvoorstel is in april 2025 aangenomen door de Tweede Kamer. De Eerste Kamer moet het wetsvoorstel ook nog goedkeuren. De datum voor de behandeling in de Eerste Kamer is nog niet bekend.
WTTA en de regels vanaf 2027 voor het inhuren van uitzendkrachten:
- De WTTA introduceert een toelatingsplicht voor uitleners vanaf 2027 (vanaf 1 januari 2028 gaat de handhaving echt in).
- Uitleners moeten zorgen voor een VOG (verklaring omtrent gedrag), waarborgsom, voldoen aan normenkader met correcte loonbetaling, vergoedingen, administratieve verplichtingen etc.
- Voor inleners geldt dat ze alleen mogen samenwerken met uitleners die zijn toegelaten volgens de WTTA.
2. Gelijke behandeling en arbeidsvoorwaarden
De uitzendbranche staat voor grote veranderingen. Met de nieuwe ABU-cao en de komst van de WTTA krijgen uitzendkrachten meer bescherming en gelijke behandeling. Tegelijkertijd gelden voor uitzendbureaus én inleners strengere regels, scherpere controles en hogere eisen.
- Alleen werken met toegelaten uitzendbureaus
- Vanaf de invoering van de WTTA mogen inleners alleen nog samenwerken met uitzendbureaus die officieel toegelaten zijn door de overheid.
- Er komt waarschijnlijk een openbaar register waarin je kunt checken of het uitzendbureau toegelaten is.
- Verantwoordelijkheid van de inlener om te controleren
- Als inlener moet je verifiëren dat het bureau voldoet aan de WTTA-normen (denk aan vergunningen, certificeringen en keurmerken). Als je dit nalaat, kun je aansprakelijk gesteld worden of boetes krijgen.
- Gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden
- Onder de nieuwe ABU-cao gaat de inlenersbeloning over naar het idee van 'gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden'. Dat betekent dat uitzendkrachten recht krijgen op een arbeidsvoorwaardenpakket dat in waarde minimaal hetzelfde is als dat van vaste medewerkers van het inlenende bedrijf. Niet alleen loon, maar ook toeslagen, verlof, werktijden, vergoedingen etc.
- De inleners moeten deze voorwaarden duidelijk maken en het totaalpakket moet transparant zijn.
- Strengere handhaving & boetes
- De Arbeidsinspectie wordt vanaf de invoering (verwacht in 2028) actiever in het controleren van naleving van WTTA.
- Boetes kunnen worden opgelegd wanneer regels worden overtreden.
- Administratieve verplichtingen
- De inlener moet de benodigde gegevens aanleveren aan het uitzendbureau: bijvoorbeeld welke arbeidsvoorwaarden gelden voor vast personeel in gelijke functies, zodat de uitzendkracht kan worden vergeleken en gelijkwaardig wordt beloond.
- Er komt meer transparantie en vastlegging van regelingen zoals toeslagen, reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding.
- Risico van aansprakelijkheid
3. Flexzekerheid voor uitzendkrachten
Er is een wetsvoorstel ingediend om tijdelijke contracten en oproepcontracten strikter te reguleren, zodat uitzendkrachten meer zekerheid hebben over werktijd en inkomen.
Nu het wetsvoorstel is aangeboden aan de Tweede Kamer kan de behandeling starten. Als na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer instemt treedt de wet per 1 januari 2027 in werking. Het onderdeel gelijke beloning voor uitzendkrachten kan al een jaar eerder in werking treden, op 1 januari 2026.
4. Prijzen en kwaliteit van huisvesting (PKS)
Huur je arbeidsmigranten in? Dan heb je te maken met het prijs-kwaliteitssysteem (PKS). Dit systeem zorgt sinds 1 januari 2025 voor een transparante en betere huisvesting van arbeidsmigranten. Dit is een onderdeel van CAO-afspraken in de uitzendbranche.
Het PKS bepaalt met kwaliteitsnormen de maximale in rekening te brengen totale kosten voor de huisvesting. De ABU en NBBU hebben op hun website een rekentool om het bedrag te berekenen.
5. Het minimumloon stijgt in 2026
Het wettelijk minimumloon stijgt regelmatig. De cao-beloningen in de uitzendbranche (bijv. ABU-cao) worden aangepast in lijn met deze verhoging. Bekijk de actuele bedragen.
Voor jongere werknemers gelden andere bedragen: het minimum jeugdloon.
6. Verhoging van handhaving en sancties
De overheid versterkt inspectie, verhoogt boetes bij misstanden en wil meer grip op uitleners die arbeidsmigranten uitbuiten of regels negeren. Let dus op bij het inhuren van arbeidsmigranten via uitzendbureaus.
Lees meer over het inhuren van arbeidsmigranten.
7. Administratie en duidelijke contracten
Zorg dat je duidelijk contractuele afspraken maakt met het uitzendbureau over uren, cao-afspraken, betalingen en vergoedingen van je uitzendkrachten. Denk ook aan het controleren of het bureau is toegelaten (WTTA) en beschikt over keurmerken als SNA.
Lees meer op de website van de Rijksoverheid over het Wetsvoorstel WTTA en de aanpak van misstanden bij uitzendbureaus en andere uitleners.
8. Fasensysteem
Uitzendkrachten bouwen rechten op via fasen: De periode waarin zij in fasen zitten verandert (bijvoorbeeld fasen A en B) en werkgevers moeten weten wanneer een uitzendkracht aanspraak heeft op een vast contract.
Als ondernemer moet je er rekening mee houden dat uitzendkrachten straks dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als je vaste medewerkers. Dat betekent:
- Gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden: loon, vakantiedagen en werktijden mogen niet minder zijn dan die van je eigen personeel.
- Pensioen: uitzendkrachten krijgen toegang tot een betere pensioenregeling.
- Meer zekerheid: door de nieuwe wet over flexzekerheid krijgen uitzendkrachten sneller een vast contract. Vanaf invoering stromen ze na twee jaar al door naar fase C (nu nog drie jaar).
Volgens de ABU is dit de laatste stap richting volledige gelijke behandeling van uitzendkrachten.
9. Arbowet en veiligheid van uitzendkrachten
Ook voor uitzendkrachten moet je zorgen voor een veilige werkplek en voldoen aan de Arbowet. Denk aan goede instructies, beschermingsmiddelen en begeleiding.
10. Aansprakelijkheid van inleners (en ketenaansprakelijkheid)
Inleners kunnen aansprakelijk worden gesteld wanneer zij samenwerken met uitleners (bijvoorbeeld uitzendbureaus) die niet voldoen aan toelatings- of vergunningseisen (volgens Waadi of de toekomstige WTTA).
Bij in- of doorleenrelaties is het van belang om contractueel vast te leggen wie verantwoordelijk is voor welke risico's om te controleren of alle betrokken partijen aan de voorwaarden voldoen.
Samenvatting regels voor uitzendkrachten en inleners in 2026 en 2027
Onderwerp | 2025 (huidige situatie) | 2026–2027 (veranderingen) |
---|---|---|
Minimumloon | Mininumloon per 1 juli 2025 en 1 januari 2026 | Blijft gelijk |
Beloning (ABU-cao) | Inlenersbeloning: loon en arbeidsvoorwaarden gelijk aan vaste medewerkers | Gelijkwaardige beloning per 2026 → hele arbeidsvoorwaardenpakket moet gelijkwaardig zijn |
Pensioen en arbeidsmigranten | Regels en controles voor huisvesting arbeidsmigranten (PKS) | Pensioen wordt onderdeel van gelijkwaardige beloning; extra eisen voor compensatie en huisvesting |
Fasensysteem | Fase A: 52 weken en fase B: 3 jaar → recht op vast contract na 4 jaar | Naar verwachting verdere verkorting fase B (2 jaar) onder Wet Meer Zekerheid Flexwerkers |
WTTA (Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten) | In procedure: uitleners moeten zich voorbereiden (VOG, normenkader, administratie) | Vanaf 2027: toelatingsplicht → vanaf 2028 mogen inleners alleen werken met toegelaten uitleners |
Verplichtingen inleners | Correcte en volledige informatie over arbeidsvoorwaarden delen met uitlener | Vanaf 2028: controleplicht (werken met toegelaten uitleners), bewaarplicht administratie, meewerken aan inspecties |
Kosten | Verwachte toelatingskosten 2.000 tot 3.000 euro; waarborgsom voor uitleners circa 100.000 euro | Boetes tot circa 90.000 euro bij overtredingen; toelating maximaal 4 jaar geldig; inspectierapport verplicht |
Arbo en veiligheid | Uitzendbureau informeert werknemer; voorzieningen zoals kantine, vervoer en pbm’s verplicht | Wordt getoetst onder WTTA-normenkader: inleners moeten kunnen aantonen dat veiligheid en voorzieningen geregeld zijn |
Aansprakelijkheid | Inleners aansprakelijk bij foute toepassing inlenersbeloning of niet-afdrachten uitlener | Vanaf 2027–2028 ook aansprakelijk bij samenwerking met niet-toegelaten uitleners |
Uitzendkrachten inhuren, 6 voordelen
Het inhuren van uitzendkrachten biedt jou als ondernemer een aantal aantrekkelijke voordelen:
- Kwaliteit
Uitzendbureaus kennen de markt en kunnen putten uit een grote pool van vakbekwame mensen. Vaak bieden zij hun personeel ook nog trainingen aan. - Tijdwinst
Een uitzendbureau kan op zeer korte termijn personeel leveren. Jij hoeft je zelf niet bezig te houden met de werving van personeel. - Gemak
Het uitzendbureau is de werkgever van de uitzendkracht. Jij hebt dus geen administratieve rompslomp. Bovendien hoef je geen loonheffingen af te dragen en geen vakantietoeslagen of reiskosten te betalen. - Overzicht
Voor een uitzendkracht betaal je één vast bedrag. Daarmee zijn alle personeelskosten afgedekt. - Flexibiliteit
Je huurt een uitzendkracht in zolang je werk voor hem hebt. Je kunt op elk moment afscheid nemen. - Besparing
Als een uitzendkracht ziek wordt, is dit voor rekening van het uitzendbureau. Je hebt dus niet te maken met loondoorbetaling bij ziekte.
Uitzendkrachten inhuren, 2 nadelen
Er zitten ook een paar nadelen aan het inhuren van uitzendkrachten.
- Hogere loonkosten
Uitzendkrachten zijn relatief duur. Om te beginnen betaal je het brutoloon van de werknemer. Volgens de cao - die van toepassing is op jouw branche - moet het loon voor uitzendkrachten even hoog zijn als dat voor werknemers in vaste dienst.
Bovenop het loon betaal je ook nog een vaste fee voor de bemiddeling door het uitzendbureau. De hoogte daarvan varieert per bureau, dus het loont de moeite om meerdere offertes op te vragen. In het algemeen komen de totale kosten voor een uitzendkracht uit op twee tot drie keer het brutoloon. - Flexibiliteit
Het voordeel van een flexibel uitzendcontract heeft ook een schaduwzijde. Jij kunt afscheid nemen van een uitzendkracht, maar dat geldt andersom ook. Het staat een uitzendkracht namelijk altijd vrij om op elk gewenst moment op te stappen. En dat kan voor jou precies het verkeerde moment zijn.
De regels rondom ziekteverzuim voor flexwerkers in de horeca zijn niet hetzelfde als voor je vaste horecapersoneel.Flexwerkers wel of niet verzekeren?