6 redenen voor het aannemen van personeel

03 maart 2016
Aannemen

De zaken gaan goed. De orderportefeuille groeit gestaag en steeds meer nieuwe klanten weten jou te vinden. Het gevolg is meer omzet, maar ook een grote werkdruk, te lange werkdagen en continu tijdgebrek. Tijd om personeel aan te nemen? Doe de check.

Aannemen

Je bent een succesvolle zelfstandig ondernemer. Je bedrijf draait voorspoedig en de omzet groeit. Prettig, maar druk, druk, druk. Steeds vaker overweeg je op zoek te gaan naar je eerste werknemer. Personeel aannemen, wanneer doe je dat? Dit artikel schetst zes situaties waarin het kan lonen om een medewerker in dienst te nemen.

1. Verwacht je meer omzet?

De economie trekt aan en veel ondernemers merken dat aan hun orderportefeuille. Verwacht je de komende tijd meer klanten te kunnen aantrekken? Is het waarschijnlijk dat je huidige klanten meer gaan bestellen? In dat geval is het goed om na te gaan of je hierop kunt inspelen en hoe je dat zult aanvliegen. Kun je structureel extra orders aan? Red je het met de huidige werkwijze? Is het antwoord nee, dan is het tijd om te overwegen je eerste medewerker aan te nemen.

2. Mis je nieuwe kansen in de markt?

Ook al loopt je bedrijf lekker, toch blijft het als ondernemer zaak om kansen in de markt te herkennen en te grijpen. Zie je ontwikkelingen of mogelijkheden waarop je met jouw producten of diensten succesvol kunt inspelen? Stem jij je aanbod tijdig af op de vraag in de markt? Of kom je tijd tekort om na te denken over de toekomst en ben je vooral druk met de waan van de dag? In dat geval is het wellicht een goed idee om tijd voor jezelf vrij te maken door een extra kracht aan te trekken.

3. Wijs je opdrachten af wegens capaciteitsgebrek?

Als je iets doet, dan doe je het goed. Een lovenswaardig motto, maar het heeft ook zijn schaduwzijde. Komt het regelmatig voor dat je niet kunt voldoen aan het verzoek van een (potentiële) klant? Moet jij steeds vaker ‘nee’ verkopen? Onderschat de negatieve gevolgen hiervan niet. Een gemiste order betekent veelal een verloren klant. Reken eens uit wat een extra paar handen in je bedrijf voor je omzet zou betekenen.

4. Blijft er structureel werk liggen?

Van half werk wordt niemand gelukkig; jij niet en zeker je klanten niet. Structureel tijdgebrek is een teken dat het tijd wordt om zaken anders aan te pakken. Bijvoorbeeld door (meer) personeel aan te nemen. Als je continu achter de feiten aanloopt, zal de kwaliteit van het werk hier gegarandeerd onder lijden. Bekijk of het mogelijk is om bepaalde delen van het werk door iemand anders te laten verrichten.

Klaar voor (meer) personeel?

Beantwoord tien vragen met ja of nee. En zie meteen of je klaar bent voor (meer) personeel. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Doe de checklist

5. Stijgt het aantal klachten?

Een groeiend aantal klachten is veelal een teken dat er iets in de bedrijfsvoering niet langer optimaal verloopt. Ga na welke procedures en werkwijzen je kunt aanscherpen en waar je verbeteringen kunt doorvoeren. Vaak is de oorzaak van klachten terug te voeren op een verminderde focus of tijdgebrek. Dankzij extra personeel kun je klanten weer de aandacht geven die zij verdienen. Dit vergroot niet alleen de klanttevredenheid, maar ook jouw eigen werkplezier.

6. Komt je privéleven in het gedrang? 

Werkweken van 70 uur of meer, voor veel ondernemers is het eerder regel dan uitzondering. Zolang alles op rolletjes loopt, is er geen vuiltje aan de lucht. Merk je dat het gaat knellen? En komen je werkplezier en de kwaliteit van je werk in het gedrang? Klaagt je partner of je gezin dat je zo weinig thuis bent of staat je sociale leven al tijdenlang op een te laag pitje? Dan is het wellicht de moeite waard om op zoek te gaan naar je eerste werknemer.

Werkgeverschap, iets voor jou?

Heb je op een of meer van de bovenstaande vragen met ja geantwoord? Dan is het misschien tijd voor extra hulptroepen. Het aannemen van personeel is vaak een grote stap voor kleine ondernemers. Je wordt immers ineens van zelfstandige een werkgever.

Ben je nieuwsgierig of werkgeverschap iets voor jou is? De checklist Ben jij klaar voor meer personeel? helpt je bij het vinden van een antwoord. De checklist gaat in op diverse aspecten van werkgeverschap, zoals wet- en regelgeving, goed werkgeverschap en kosten van personeel. Na afloop ontvang je een uitgebreid rapport met persoonlijke tips en richtlijnen.

Kosten- en batenanalyse

Ben je tot de conclusie gekomen dat je graag een medewerker zou willen aantrekken, dan is het verstandig om een zo reëel mogelijke inschatting te maken van de kosten en de baten. Heb je periodiek of structureel iemand nodig? Wat levert een extra paar handen je op? Welk budget heb je hiervoor tot je beschikking? Is het verstandig om iemand voltijd in dienst te nemen, of kun je beter starten met iemand in deeltijd? Of is een nulurencontract voor jou de oplossing?

Mocht je twijfelen of het aannemen van personeel een goed idee is, dan kun je ook overwegen om te starten met een flexibele oplossing, zoals uitzendkracht, een zzp’er, een werkstudent of een stagiair.

Inspiratie van andere ondernemers

Ben je benieuwd naar ervaringen van collega's uit de praktijk? In de rubriek Mijn eerste werknemer delen bekende en onbekende ondernemers hun verhaal. Ze geven een kijkje in de keuken, onthullen hun blunders en geven persoonlijke tips over het aannemen van personeel.

03 maart 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.