De komende maanden of zelfs jaren zullen er nog beperkingen gelden vanwege het coronavirus. De overheid wil daarom dat werkgevers in alle sectoren nadenken over de 1,5-meter-economie.
De vereiste afstand van 1,5 meter levert de nodige uitdagingen op voor ondernemers met personeel in de zakelijke dienstverlening. Hoe ga je klanten bedienen op afstand? Hoe zorg je dat werknemers veilig en hygiënisch te werk gaan?
1,5 meter op kantoor
Hoe maak je werken op kantoor mogelijk in de 1,5-meter-economie? Denk in ieder geval na over de volgende 4 onderdelen:
- Werkplekken aanpassen
- Bezetting op kantoor reguleren
- Gedragsregels opstellen
- Werkafspraken maken
1. Werplekken aanpassen
Wat kun je doen om de werkplekken op kantoor coronaproof te maken? Zorg er in alle gevallen voor dat de minimale afstand van 1,5 meter toegepast wordt in de nieuwe kantoorindeling. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van:
- Stickers op de werkvloer
- Posters met instructies op de wanden
- Schotten, spatschermen, panelen en extra wanden
- Bordjes, lampjes of stoplichten bij de entree, wc en koffieautomaat

Denk ook goed na over de looplijnen en routes binnen je bedrijf. Kies voor eenrichtingsverkeer en geef de looppaden duidelijk aan. Ga na waar mogelijke opstoppingen kunnen ontstaan en bedenk slimme oplossingen.
Je kunt laten testen of jouw kantoor volledig voldoet aan de nieuwe eisen. Als dat zo is, kun je zelfs een certificaat van het CFP krijgen dat bewijst dat je kantoor 1,5-meter-proof is.
Let op: Ook voor thuiswerkers moet er een werkplek zijn die voldoet aan de eisen van de Arbowet.
Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.Zakelijke dienstverlener
2. Bezetting op kantoor reguleren
Een belangrijke maatregel om de verspreiding van corona tegen te gaan, is het reguleren van de bezetting op kantoor. In veel bedrijven wordt ervoor gekozen een deel van de werknemers thuis te laten werken.
Doordat er minder personen op kantoor aanwezig zijn, is het ook eenvoudiger de 1,5-meter-regel toe te passen en werkplekken daarop aan te passen. Maak een werkrooster en laat groepen afwisselend toe op kantoor.
3. Gedragsregels opstellen
In verschillende sectoren wordt hard gewerkt aan een protocol voor het werken op 1,5 meter. Het is handig om ook zelf een protocol te maken voor je eigen bedrijf. Je beschrijft hierin wat de nieuwe werkwijze op kantoor inhoudt.
Protocol 1,5 meter op kantoor
Net als in een gedragscode beschrijf je concreet wat je verwacht van je personeel. Wees duidelijk, maar positief. Vertrouw je werknemers en geef complimenten over hun aanpassingsvermogen.
Stel iemand aan om de nieuwe regels te handhaven binnen je bedrijf. Bijvoorbeeld je preventiemedewerker.
Probeer het protocol samen te vatten in 5 tot 10 belangrijke regels voor jouw bedrijf. Hang deze regels vervolgens op verschillende plakken in je kantoor, zichtbaar voor al je werknemers.
4. Werkafspraken maken
Tijdens de coronacrisis kun je laten zien wat voor werkgever jij bent. Je kunt je juist nu onderscheiden als een goede werkgever. Hoe? Door goed voor je personeel te zorgen, ze gericht te informeren en mee te laten denken over de juiste maatregelen tegen corona.
Maak ook duidelijke werkafspraken, zodat de onderlinge verwachtingen helder zijn. Zorg voor een vaste structuur van werkoverleg.
Probeer zoveel mogelijk het ritme vast te houden van voor de coronacrisis. Voeg extra contactmomenten toe waar nodig. Zorg wel voor een efficiënte manier van vergaderen en beeldbellen, zodat je werknemers productief kunnen blijven.

Goed werkgeverschap tijdens coronacrisis
Wees ook attent en geef je werknemers op afstand de juiste aandacht. Heb daarbij ook oog voor de mentale en fysieke gezondheid van je thuiswerkers.
Bij Pink Elephant pakten ze dat aan het begin van de coronacrisis direct goed op. 'Vanaf dat moment zijn er tal van acties ondernomen om medewerkers deze moeilijke periode door te helpen', schrijft Thijs Lamers, marketeer van Pink Elephant, in een brief aan Ondernemen Met Personeel.
'Mijn werkgever doet dit op zo’n mooie en lieve manier dat ik het niet kan laten om de publiciteit te zoeken met dit verhaal. Dit doe ik omdat ik zeker weet dat het als voorbeeld en inspiratie kan dienen voor andere werkgevers.' Download de volledige brief van Thijs.
Lees meer over goed werkgeverschap in de zakelijke dienstverlening.
Hoe zorg je dat personeel gemotiveerd blijft? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze gratis test ontdek je of jij klaar bent voor nieuw personeel.Ben jij aantrekkelijk?