Checklist freelancer of zzp'er inhuren

- bijgewerkt op 05 december 2016
Freelanceovereenkomst ondertekenen

Het is eenvoudig om tijdelijk een freelancer of zzp'er in te huren, maar er zijn wel enkele aandachtspunten. Vink de belangrijkste punten af met deze checklist.

Freelanceovereenkomst ondertekenen

1. Kijk of een modelovereenkomst nodig is

Voorheen vroeg je een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) aan bij de Belastingdienst als je een freelancer of zzp'er inschakelde. Dat is tegenwoordig niet meer nodig, vanwege de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). In die wet staat dat je zelf voor een goede overeenkomst moet zorgen. Daarvoor kun je gebruik maken van goedgekeurde modelovereenkomsten op de website van de Belastingdienst.

Als er duidelijk geen sprake is van een verkapte arbeidsrelatie hoef je geen modelovereenkomst van de Belastingdienst te gebruiken. Als er twijfel zou kunnen ontstaan, is het slim wel een passende modelovereenkomst te kiezen, zodat je geen boete van de Belastingdienst krijgt.

2. Leg afspraken goed vast

Het is verstandig om afspraken met een freelancer of zzp’er goed vast te leggen. Vaak zet je deze afspraken in een opdrachtbevestiging of freelanceovereenkomst. Daarin kun je de volgende onderdelen benoemen en beschrijven:

  • gegevens opdrachtgever en opdrachtnemer
  • omschrijving van de opdracht(en)
  • termijn
  • vergoeding/compensatie
  • intellectueel eigendom/rechten van derden
  • bijzonder bepalingen, zoals een geheimhoudingsbeding en relatiebeding

Mogelijk moet je ook rekening houden met de algemene voorwaarden van de freelancer of zzp’er. Lees deze goed door voordat je de opdracht bevestigt en daarmee aan deze voorwaarden bent gebonden. In overleg kun je schriftelijk van deze voorwaarden afwijken.

3. Betaal de factuur op tijd

Het lijkt een open deur, maar in de praktijk laat de uitbetaling van freelancers en zzp’ers nogal eens te wensen over. Daarbij moet je sinds 16 maart 2013 rekening houden met nieuwe wettelijke regels voor betalingstermijnen. Deze regels gelden voor alle overeenkomsten tussen bedrijven, dus ook voor overeenkomsten met eenmanszaken. Afhankelijk van de situatie moet je rekening houden met een bepaalde (maximale) betalingstermijn.

Situatie Betalingstermijn
Betalingstermijn is contractueel niet geregeld 30 dagen
Betalingstermijn is contractueel wel geregeld Maximaal 60 dagen
Betalingstermijn is contractueel wel geregeld en er kan worden aangetoond dat een langere termijn voor geen van beide partijen nadelig uitpakt Meer dan 60 dagen

Als je de factuur niet of te laat betaalt, dan mag de freelancer of zzp’er een standaardvergoeding voor incassokosten bij je in rekening brengen. Als je de hoogte van die vergoeding niet hebt afgesproken, is dit een percentage van het factuurbedrag, met een minimumbedrag van 40 euro. Daarvoor hoeft hij geen aanmaning te sturen. Ook mag hij de wettelijke rente erbij optellen. 

  • Wat als je klanten niet of laat betalen?
  • Of als een klant jou aansprakelijk stelt?

 

Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Bekijk de mogelijkheden

- bijgewerkt op 05 december 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.