Personeel aannemen afwegingen
Personeel aannemen afwegingen

Wel of geen personeel aannemen?

4094 Je eenmanszaak groeit als kool en als ondernemer heb je meer werk dan je aankunt. De vraag is nu: moet je wel of geen personeel in dienst nemen? Een checklist voor wie eraan denkt om personeel aan te nemen.

Personeel aannemen is een grote stap voor kleine ondernemers. Velen worden afgeschrikt door de mogelijke risico’s en rompslomp.

Maar personeel biedt ook kansen om verder te groeien. Aan de hand van onderstaande checklist kun je bekijken of het iets voor je is. Ook gaan we in op mogelijke bezwaren tegen personeel.

Lees interviews met bekende en minder bekende ondernemers over het aannemen van hun eerste werknemer.

Vragen bij personeel aannemen

Stel jezelf de volgende vijf vragen voordat je personeel aanneemt:

  1. Heb ik de ambitie om te groeien of blijf ik liever zelfstandige zonder personeel?
  2. Wil ik naast ondernemer ook manager worden?
  3. Hoeveel tijd en geld kost personeel mij?
  4. Hoeveel extra inkomsten levert personeel mij op?
  5. Kan ik het werk niet uitbesteden?

Deze vragen helpen je een antwoord te vinden op je behoefte aan personeel. Daarnaast is het raadzaam om een overzicht te maken van je werkzaamheden en de momenten waarop je extra veel werk moet verzetten.

Misschien blijf je sommige werkzaamheden graag zelf doen of heb je alleen maar tijdelijk iemand nodig. Denk ook goed na over wet- en regelgeving, goed personeels­beleid en verplichtingen op het gebied van verzuim.

Klaar voor personeel?

Ben jij helemaal klaar voor personeel? Doe de online test en ontvang een persoonlijk rapport met tips.

Voordelen personeel aannemen Voordelen personeel aannemen

Werknemers in vaste dienst nemen heeft veel voordelen voor je bedrijf. Zoals:

  • Betrokken en loyaal
    Geef je iemand een arbeidscontract, dan toon je loyaliteit naar je werknemer. Je laat hiermee namelijk zien dat je voor een langere periode een arbeidsrelatie wilt aangaan. Andersom kun jij ook rekenen op loyale werknemers. Zij weten namelijk dat je hen voor een langere tijd nodig hebt en zullen minder snel uitkijken naar een nieuwe werkgever.

  • Waardevolle ervaring
    Werknemers met een contract draaien meestal voor een langere tijd mee. In die tijd kunnen ze ervaring opdoen die waardevol is voor je bedrijf. Ze bouwen hechte relaties op met collega’s en klanten, hebben uitgebreid de kans om zich te ontwikkelen binnen het team en leren je producten en diensten door en door kennen. Ze kunnen je bedrijf zo beter vertegenwoordigen en meedenken over verdere groei.

branche risico

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Risico’s en rompslomp

In de praktijk blijkt dat wanneer de eerste werknemer eenmaal in dienst is, de drempel naar meer personeel lager is. Je loopt dan natuurlijk nog steeds het risico de verkeerde persoon aan te nemen.

Veel ervaren ondernemers weten dat je de risico’s voor een groot deel kunt beperken en de rompslomp vaak wel meevalt. Denk aan de volgende oplossingen.

Risico’s van personeel aannemen + oplossingen

  • Vastzitten aan een werknemer die je liever ziet vertrekken
    Dit kun je grotendeels ondervangen met allerlei soorten flexibele contracten. Een medewerker die niet naar behoren functioneert, kun je daarnaast ontslaan als je dit aannemelijk kunt maken.
  • Personeel niet kunnen betalen vanwege financiële problemen
    Op grond van bedrijfseconomische redenen is het onder voorwaarden mogelijk om werknemers te ontslaan. Ook hierbij geldt dat je dit aannemelijk moet maken.
  • Verplichting om loon door te betalen bij ziekte
    Een zieke werknemer moet je twee jaar lang minimaal 70 procent van het laatstverdiende loon doorbetalen. Dit kan een flinke kostenpost zijn, maar het is mogelijk om je hiertegen te verzekeren met een ziekte­verzuim­verzekering.

Welke verzekeringen heb je nodig voor personeel? Bekijk een overzicht.

Rompslomp van personeel aannemen + oplossingen

  • Werving en selectie
    Een goede werknemer vinden is niet eenvoudig. Zeker niet als er een personeels­tekort is in jouw branche. Hoe kun je opboksen tegen grote werkgevers? Benut je charme en flexibiliteit als kleine werkgever en speel in op de intrinsieke motivatie van mensen. Lees meer over personeel vinden en binden.
  • Salarisadministratie bijhouden
    Een administratiekantoor neemt voor een klein bedrag de hele salarisadministratie uit handen. Je hoeft dan alleen nog maar urenstaten en personeels­mutaties bij te houden.
  • Regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden
    Werkgevers zijn in het kader van goed arbobeleid verplicht om risico’s in hun bedrijf in kaart te brengen. Kleine bedrijven met minder dan 25 werknemers hoeven dit minder uitvoerig te doen dan grote werkgevers.

Alternatieven voor personeel in dienst

Je hebt als ondernemer de beschikking over allerlei alternatieve mogelijkheden voor vast personeel. Die zorgen voor nog minder risico’s en rompslomp, maar kosten vaak meer tijd en geld.

Alternatieven zijn bijvoorbeeld freelancers of zzp'ers, uitzendkrachten, detacheren, payrollingoproepkrachten en uitbesteden. Bekijk goed welke optie het beste is voor jouw bedrijf. En wat je ook kiest: succes met ondernemen!

personeel

Klaar voor (meer) personeel?

Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.

Vragen over personeel aannemen

  • Waar moet je op letten bij personeel aannemen?Voordat je personeel aanneemt is het nuttig je te verdiepen in het arbeidsrecht. Als werkgever wil je goed voor je personeel zorgen. Je moet daarbij voldoen aan de eisen van goed werkgeverschap. Volg de juiste stappen in de sollicitatieprocedure en geef je werknemers waar ze recht op hebben.
  • Hoe neem je personeel aan?Als je een of meerdere werknemers wil aannemen doorloop je een aantal stappen. Je begint met het zoeken naar een geschikte werknemer: de werving. Daarna volgt de selectie: je zoekt kandidaten uit voor sollicitatiegesprekken. Als je eenmaal een goede kandidaat hebt gekozen, ga je de arbeidsvoorwaarden bespreken. De uitkomst leg je vast in een arbeids­overeenkomst. Na ondertekening van de overeenkomst heb je een nieuwe werknemer in dienst.
  • Wat kost een werknemer? Goede werknemers zijn kostbaar voor jou als ondernemer. Met een goed team van gemotiveerd personeel kun je je onderneming laten groeien. Met het whitepaper Wat kost personeel? kun je de balans opmaken en krijg je een overzicht van de kosten per werknemer.
  • Welke verplichte personeels­kosten zijn er? Ieder bedrijf in Nederland is verplicht zijn werknemers loon te betalen en een jaarlijkse vakantietoeslag. Ook betaal je een aantal loonheffingen. Dit zijn verplichte personeels­kosten.
  • Welke verzekeringen zijn nodig voor personeel? Als je werknemers gaat aannemen is het slim een aantal verzekeringen af te sluiten. Je hebt bijvoorbeeld een verzuim­verzekering nodig om je werknemers door te betalen als ze ziek zijn. Ook een ongevallen­verzekering, aansprakelijkheids­verzekering en nabestaanden­verzekering zijn nuttig. Bekijk de top 5 personeels­verzekeringen.

Meest gelezen

Hoe werkt detachering van personeel?

34395 Als ondernemer kun je ook tijdelijk een werknemer 'inhuren' van een ander bedrijf. Dat heet detachering. Zo kun je snel over deskundig personeel beschikken.

Whitepapers en online tests