Hoe ga je in de horeca om met fooien?

10 februari 2016
Fooien in de horeca

Fooien zijn een compliment voor de goede service van je horecamedewerkers. Daarnaast is dit voor hen natuurlijk een mooi financieel extraatje. Hoe ga je hier als horecaondernemer mee om?

Fooien in de horeca

Start je een horecazaak met personeel? Dan zul je als ondernemer niet alleen vragen hebben over zaken als vergunningen en verzekeringen, maar ook over fooien. Vroeg of laat kun je namelijk fooien verwachten, helemaal als je horecazaak goed gaat lopen en gasten tevreden zijn over de service.

Het geven van een fooi is in Nederland minder dwingend dan in andere landen. Fooien vormen in de Verenigde Staten en Canada bijvoorbeeld een belangrijk deel van het inkomen. Bij ons zijn de (minimale) arbeidsvoorwaarden op andere manieren geregeld, namelijk via het minimumloon en cao’s.

Desondanks zijn fooien een belangrijke aanvulling op de relatief lage salarissen van horecamedewerkers.

Fooien verdelen

Het is goed om te weten dat fooien vooral een zaak van je horecawerknemers zijn. Een tip kun je namelijk zien als een rechtstreekse beloning van je gasten aan het personeel.

In veel horecazaken verdelen medewerkers de fooien daarom zelf. De werkgever heeft hier dan geen bemoeienis mee. Een dergelijke werkwijze staat ook in het (model) huishoudelijk reglement voor leden van de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland.

Wat kost horecapersoneel?

Lees het gratis whitepaper met daarin:

  • Personeelskosten op een rij voor horeca
  • Tips om slim om te besparen

Download whitepaper

Werknemers kunnen de fooi op allerlei manieren verdelen; hiervoor bestaan geen vaste regels.

Voorbeeld

Het is bijvoorbeeld mogelijk dat zij die verdelen op basis van het aantal gewerkte uren. Het bedrag in de fooienpot wordt dan gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren. Iedereen vermenigvuldigt zijn eigen gewerkte uren vervolgens met dit bedrag. De uitkomst van die som is dan waar iemand recht op heeft.

Van oorsprong zijn fooien bedoeld voor het bedienend personeel, maar de ontvangers kunnen tegenwoordig per horecazaak verschillen. Volgens de vakbond FNV Horeca kan dit bijvoorbeeld ook breder worden getrokken dan alleen de bediening. Op een pagina over fooien in de horeca geeft de bond namelijk aan dat zij vindt ‘dat fooien bedoeld zijn voor iedereen die zijn of haar bijdrage heeft geleverd óf heeft meegewerkt aan het product’.

Niet inhouden op salaris

In de rechtspraak is bepaald dat je fooien niet mag inhouden op het salaris. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je medewerkers echt profiteren van hun fooi. Dit stimuleert hen om nog harder te lopen. Als zij de verwachtingen van gasten overtreffen, kan hun fooi immers hoger uitvallen.

Tip

Bekijk ook de video hieronder over personeelskosten in de horeca. 4 ondernemers uit Amsterdam vertellen over slim besparen.

Fooien en belasting

Fooien vallen voor de meeste horecawerkgevers buiten de loonaangifte. Als medewerkers de fooien onderling verdelen, worden die namelijk niet gezien als loon. Zij ontvangen de bedragen immers van de gasten en niet van jou.

Volgens uitleg van de Belastingdienst moet je loonheffingen wel inhouden over fooien waarmee je bij de vaststelling van het loon rekening hebt gehouden. Verder moeten werknemers de ontvangen fooien in hun aangifte inkomstenbelasting opgeven, maar dit gaat buiten de werkgever om.

Risico's zoals brand in de keuken of een lekkage van drankinstallaties kun je verzekeren in één pakket, speciaal voor de horeca.

Bekijk horeca verzekeringen

10 februari 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) horecapersoneel?

X
Checklist horecapersoneel

Vul de horecachecklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.