Wanneer zijn trainingen zinvol?

21 augustus 2013
Wanneer zijn trainingen zinvol?

Trainingen zijn kostbaar. Het ligt voor de hand dat je hier als werkgever kritisch tegenaan kijkt. In welke gevallen heeft het zin? En hoe zorg je ervoor dat ze daadwerkelijk iets opleveren?

Wanneer zijn trainingen zinvol?

Het rendement van trainingen is niet altijd duidelijk. Zo ontbreekt soms een aansluiting bij wat er op de werkvloer gebeurt. Naderhand lijken veel deelnemers gewoon weer over te gaan tot de orde van de dag.

Toch zijn trainingen essentieel. Je bedrijf kan daarmee inspelen op nieuwe ontwikkelingen en de inzetbaarheid van het personeel op peil houden. Dat lukt uitsluitend als je goed hebt nagedacht over de trainingsbehoefte.

Redenen voor training

Overweeg een training alleen als:

  • … het programma is toegesneden op je bedrijf

Een algemene training lost alleen algemene problemen op. Voor het oplossen van problemen in je bedrijf is een maatwerktraining de beste optie. Veel trainingsbureaus bieden (incompany)trajecten die toegespitst zijn op de organisatie.

  • … je werknemer er echt beter door gaat functioneren

Trainingen zijn niet altijd het antwoord op een probleem. Helemaal wanneer je werknemer niet de mogelijkheid heeft om het geleerde in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld doordat hij geen tijd ervoor heeft of als het management hem niet ondersteunt.

  • … het voldoende oplevert

Maak een afweging tussen de kosten van de training en de kosten van het probleem dat de training moet verhelpen. Probeer de mogelijke opbrengst uit te drukken in geld. Bij een salestraining is dat bijvoorbeeld meer geaccepteerde offertes en daarmee een bepaalde stijging van de omzet. En een training om de kennis bij te spijkeren of de motivatie te vergroten, verhoogt de productiviteit van de werknemer.

Hoe zorg je dat het iets oplevert?

Stap 1. Formuleer de trainingsdoelen

Het is belangrijk dat je duidelijke trainingsdoelen opstelt waarmee je de training achteraf evalueert. Het is mogelijk dat de trainingsdoelen aansluiten bij de doelen van je bedrijf, de functie van je werknemer of zijn loopbaan.

Stap 2. Ontwerp het leertraject

Een succesvol leertraject bevat voldoende elementen uit de praktijk. Laat de trainer meerdere herkenbare praktijkcases en -opdrachten opstellen. Vaak schakelt de trainer daarvoor de hulp van de hr-afdeling en/of de leidinggevende in. Samen met je werknemer kom je vast op een aantal bruikbare voorbeelden uit de praktijk.

Stap 3. Maak de transfer

Transfer wil zeggen dat je het geleerde overbrengt naar de praktijk. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor de leidinggevende. Die weet de werknemer namelijk te motiveren en kan eventuele hindernissen wegnemen.

Stap 4. Evalueer het leertraject

De evaluatie vindt plaats op basis van de trainingsdoelen. Betrek daarin niet alleen de tevredenheid van de deelnemers, maar ook of de beoogde kennis en vaardigheden zijn blijven hangen. In het meest ideale geval kun je het resultaat uitdrukken in harde cijfers.

21 augustus 2013

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.